• Brattman

Är det värt att göra magnetkamera-undersökning?

Det har börjat komma fler och fler privata vårdgivare, som erbjuder magnetkameraundersökning av friska personer för att leta efter dolda sjukdomar. Om man googlar på "privat magnetkamera" får man massor av träffar.

En helkroppsundersökning tar ca 1,5 timme, och syftet är att hitta eventuella sjukdomar på ett så tidigt stadium att de fortfarande går att bota. Magnetkameran kan ju t.ex upptäcka tumörer som är så små som en millimeter, flera år innan man får några symtom. En egenskap hos cancer är att den växer fram långsamt och oftast är mycket lätt att bota om tumören upptäcks i tid, men dödlig om det gått så långt att den hunnit sprida sig.

Jag tror de flesta av oss känner någon som sökt vård först när de fått symptom, och det då visat sig att cancern redan har spritt sig och inte längre går att bota. Och att man då tänker: Om cancern upptäckts i tid så hade personen överlevt. Med tanke på att 1 av 3 statistiskt sett riskerar att få cancer någon gång under livet, uppkommer frågan: Är det värt att göra magnetkameraundersökning, för att upptäcka eventuella tecken på cancer så tidigt att den går att bota? Eller är det onödigt, eftersom 2 av 3 trots allt inte kommer att få cancer?

En privat magnetkameraundersökning av hela kroppen kostar omkring 30.000 kr, och rekommendationen är att genomföra undersökningen vart tredje år för att hitta eventuell cancer så tidigt att den fortfarande går att bota. Detta innebär en kostnad av 10.000 kr per år, vilket motsvarar 833 kr per månad.

Frågan är alltså: Är det vårt att kosta på sig 833 kr i månaden, för att hitta eventuell cancer i tid och kunna bli botad? Eller är det en onödig kostnad?

• Svar på tråden Är det värt att göra magnetkamera-undersökning?
  • brallison

Jag skulle säga att om du har mycket cancer i familjen och tror kan ha genetiska anlag för det, så kan det vara värt. Annars vet jag inte om jag skulle välja det.

• Daphodil

Du vill alltså göra en MR över kroppens alla organ. Givet den extensiva undersökningen och kroppens tendens att skapa småfel är det ganska stor risk att man hittar något avvikande någonstans. Hur skulle ett sånt besked kännas? Det kan vara en helt ofarlig förändring som du annars aldrig hade vetat om och aldrig fått några besvär av, men som vid upptäckt kan kräva ytterligare undersökningar och/eller uppföljning över flera år för att se att den inte växer. Detta kan skapa stor ångest. Du får avgöra om du tycker det är värt det.

• Brattman
    Daphodil skrev 2020-03-13 14:07:48 följande:

"ganska stor risk att man hittar något avvikande någonstans. Det kan vara en helt ofarlig förändring, men som vid upptäckt kan kräva ytterligare undersökningar"

Jag menar att det skulle kännas väldigt lugnande, om det visar sig att magnetkameran endast hittar helt ofarliga förändringar. Då kan man slappna av, och inte behöva oroa sig för att man skulle ha någon allvarlig sjukdom.

Om ytterligare undersökningar görs för att följa upp förändringen skulle kännas mycket tryggt, eftersom man då är säker på att sjukvården håller koll på att förändringen verkligen är ofarlig. Samt att den kan behandlas i tid, om den skulle visa sig bli farlig.
  • Lönnsirap

Jag tror att det är naivt att tro att en MR undersökning var tredje år skulle hitta all cancer som man eventuellt har.

Och att man sedan per automatik skulle bli av med den.

Snarare tror jag att man kastar pengar på undersökningar som inte ger vad man önskar!

• Brattman
    Lönnsirap skrev 2020-03-13 18:55:11 följande:

"det är naivt att tro att en MR undersökning skulle hitta all cancer. Och att man sedan per automatik skulle bli av med den.

Nu förstår jag inte hur du tänker. En magnetkamera kan urskilja tumörer med en storlek av 1 millimeter. Så varför skulle man då inte hitta all cancer om man gör en helkroppsundersökning? Eller menar du att röntgenläkaren som granskar bilderna från magnetkameran skulle vara inkompetent, och inte upptäcker all cancer?

Att man sedan skulle bli av med cancern per automatik, är det inte någon som har påstått. För att bli av med den krävs naturlogtvis aktiv behandling i form av kirurgi, cellgifter och strålbehandling etc. Men faktum kvarstår att nästan all cancer går att bota om den upptäcks på ett tidigt skede.
  • nytt eller gammalt

Jag känner mig tveksam ur ett psykologiskt perspektiv. Det här beror på ens personlighet, men om man är en mer orolig person så blir det lätt så att om man börjar kontrollera kroppen med förebyggande undersökningar så riskerar man att bli _mer_ orolig trots att man har kollat sig. Så fort man känner minsta lilla avvikande grej i kroppen så kommer man reagera och vilja kontrollera. Det mesta som vi känner av är ju ofarligt och läker självt.

På tåget en gång så hörde jag en tjej bestämma tid för MR som hon och hennes väninnor hade som en aktivitet ihop istället för att träna eller annat. De verkade gå två gånger om året. Låter det sunt? Jag vet i te. Jag tycker det låter som en besatthet mer...

En bekant från Iran säger att där får alla medborgare gratis helkroppsundersökning med bl a MR en gång om året. Det ingår i deras sjukvårdssystem tydligen. (Hon är kritisk mot vårt system där man söker vård när man är sjuk enbart.) I så fall borde de ha en mycket bättre statistik över dödlighet i cancer och även andra sjukdomar än Sverige, vilket de enligt min vetskap inte har. Därför kan man undra om förebyggande undersökningar ger så mycket?

• Lönnsirap
    Brattman skrev 2020-03-14 02:26:36 följande:

Nu förstår jag inte hur du tänker. En magnetkamera kan urskilja tumörer med en storlek av 1 millimeter. Så varför skulle man då inte hitta all cancer om man gör en helkroppsundersökning? Eller menar du att röntgenläkaren som granskar bilderna från magnetkameran skulle vara inkompetent, och inte upptäcker all cancer?

Att man sedan skulle bli av med cancern per automatik, är det inte någon som har påstått. För att bli av med den krävs naturlogtvis aktiv behandling i form av kirurgi, cellgifter och strålbehandling etc. Men faktum kvarstår att nästan all cancer går att bota om den upptäcks på ett tidigt skede.

Min poäng är att cancer-tumörer inte blir inringade på en MR bild. Det finns mängder av olika typer av tumörer och cancersorter och såsom det är idag finns ju knappt tillräckligt med människor som analyserar bilder och biopsier på de tumörer vi hittar idag.

Att man kan hitta de små tumörerna på 1 mm betyder inte att de hittas. Det betyder inte heller att läkare är inkompetenta. Snarare att det ännu inte finns den teknik som du tror.
Svar på tråden Är det värt att göra magnetkamera-undersökning?