• Anonym (ocker)

Någon som krävt tillbaka ockerhyra?

Någon som har erfarenhet av att ha krävt tillbaka pengar för ockerhyra? Kan ni berätta vilka priser de utgår ifrån, är det den faktiska hyran som förstahandsgästen betalar eller är det den genomsnittliga hyran för områden och för en bostad i samma storlek? Har nämligen läst både. När det gäller andra kostnader som varit inkluderade i hyran, behöver man veta hur mycket t.ex. elen har kostat varje månad för att sedan slå ihop beloppen och få genomsnitten per månad? Eller räknas det efter något slags schablon, t.ex. 300 kr för en tvåa, 500 kr för en trea osv.?

• Svar på tråden Någon som krävt tillbaka ockerhyra?
  • Anonym (dd)

På vilket sätt ska du göra det? Anmäla? Till vad?

• DasNerd

Vad menar du med att "kräva tillbaka"? Ni har kommit överens om en hyra, du bor där, betalar, och vill ångra ditt liv du har levt ok efterhand på någon annans bekostnad?

• gyros
    Anonym (dd) skrev 2020-03-13 16:48:20 följande:

På vilket sätt ska du göra det? Anmäla? Till vad?

DasNerd skrev 2020-03-13 16:55:00 följande:

Vad menar du med att "kräva tillbaka"? Ni har kommit överens om en hyra, du bor där, betalar, och vill ångra ditt liv du har levt ok efterhand på någon annans bekostnad?

https://www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/hyra-av-bostad-och-lokal/hyra-i-andra-hand/skalig-hyra-vid-uthyrning-av-bostad/

• Anonym (Japp)

Jag har betalat ockerhyra och fått tillbaka den.

Ordinarie hyra var på 5200:- och jag betalade 6000:- Hyrde i 1,5 år. Räkningar såsom el/uppvärmning betalade jag via eget elavtal. Sedan processade jag det i hyresnämnden. Vann, fick tillbaka överskottet + 8% i ränta. Detta var för 18 år sedan.

Tämligen enkelt då jag kunde visa vad jag faktiskt överfört till 1:handshyresgästen varje månad och jämföra med ordinarie hyra.

• Anonym (Japp)

Tillägg: Lägenheten var inte möblerad. Hade den varit det så kunde förstahandshyresgästen tagit ut 10% extra i hyra

• Drottningen1970
    Anonym (Japp) skrev 2020-03-13 17:48:26 följande:

Jag har betalat ockerhyra och fått tillbaka den.

Ordinarie hyra var på 5200:- och jag betalade 6000:- Hyrde i 1,5 år. Räkningar såsom el/uppvärmning betalade jag via eget elavtal. Sedan processade jag det i hyresnämnden. Vann, fick tillbaka överskottet + 8% i ränta. Detta var för 18 år sedan.

Tämligen enkelt då jag kunde visa vad jag faktiskt överfört till 1:handshyresgästen varje månad och jämföra med ordinarie hyra.

Va? Du processade för att du betalt 800 mer än grundhyran? Det var det snålaste jag hört. Fan bsra risken att hyra ut till nån annan som man behöver ta ansvar för är värt flera tusenlappar extra.
  • Anonym (Jupp)

Ja, vi betalade 13 000 kr för en lägenhet där originalhyran var 5800 kr (detta visste jag vid inflytt, och kände till våra rättigheter). Jag bodde kontraktstiden ut (1 år) och anmälde sedan till hyresnämnden som gav oss rätt. De behömde att hyran utöver 6500 kr var oskälig och tilldömde oss överskjutande belopp tillbaka. De utgick från lägenhetens bruksvärde, som bedömdes vara högre än originalhyran. Skulle tro att de tänker sig för innan nästa gång de vill göra ett klipp på någon annans bekostnad.

• DasNerd
    Anonym (Jupp) skrev 2020-03-13 18:24:32 följande:

Ja, vi betalade 13 000 kr för en lägenhet där originalhyran var 5800 kr (detta visste jag vid inflytt, och kände till våra rättigheter). Jag bodde kontraktstiden ut (1 år) och anmälde sedan till hyresnämnden som gav oss rätt. De behömde att hyran utöver 6500 kr var oskälig och tilldömde oss överskjutande belopp tillbaka. De utgick från lägenhetens bruksvärde, som bedömdes vara högre än originalhyran. Skulle tro att de tänker sig för innan nästa gång de vill göra ett klipp på någon annans bekostnad.

Riktigt vidrigt gjort av dig. :/
  • Anonym (Jupp)
    DasNerd skrev 2020-03-13 18:59:41 följande:

Riktigt vidrigt gjort av dig. :/

Nej, det som är vidrigt är att försöka tjäna extrema pengar på folk som behöver någonstans att bo. Jag hade aldrig reagerat om det handlade om rimlig ökad hyra för att det är en risk att hyra ut (upp till 2000 kr extra hade jag tyckt var absolut rimligt), trot depositionsmöjlighet men att dubbla hyran är faktiskt bara sniket. Då får man sig en näsbränna helt enkelt.
Svar på tråden Någon som krävt tillbaka ockerhyra?