• Anonym (ocker)

Någon som krävt tillbaka ockerhyra?

Någon som har erfarenhet av att ha krävt tillbaka pengar för ockerhyra? Kan ni berätta vilka priser de utgår ifrån, är det den faktiska hyran som förstahandsgästen betalar eller är det den genomsnittliga hyran för områden och för en bostad i samma storlek? Har nämligen läst både. När det gäller andra kostnader som varit inkluderade i hyran, behöver man veta hur mycket t.ex. elen har kostat varje månad för att sedan slå ihop beloppen och få genomsnitten per månad? Eller räknas det efter något slags schablon, t.ex. 300 kr för en tvåa, 500 kr för en trea osv.?

• Svar på tråden Någon som krävt tillbaka ockerhyra?
  • Anonym (Lagt kort ligger)

Jag hyrde i andra hand en liten möblerad etta med kokvrå för strax över 10 000 kr/månad. Dyrt kanske, men det var det priset vi kom överrens om då jag tecknade kontraktet. Skulle aldrig fallit mig in att överklaga i efterhand, trots att hon som hade förstahandskontraktet på lägenheten troligen betalade betydligt mindre.

• GGN
    DasNerd skrev 2020-03-13 18:59:41 följande:

Riktigt vidrigt gjort av dig. :/

Nej, vidrigt av uthyraren.
  • DasNerd
    GGN skrev 2020-03-14 17:27:35 följande:

Nej, vidrigt av uthyraren.

Personen satte ett pris som vem som helst kunde välja att antingen acceptera eller inte?

Hade man problem med det och ville förstöra marknaden, så borde man väl då anmäla personen till fastighetsägaren om man misstänke att priset var fel?

Hur gammal var du när du insåg att du var en dålig människa? (Med tanke på att du uppmuntrar omoraliskt beteende)
  • GGN
    DasNerd skrev 2020-03-15 08:38:50 följande:

Personen satte ett pris som vem som helst kunde välja att antingen acceptera eller inte?

Hade man problem med det och ville förstöra marknaden, så borde man väl då anmäla personen till fastighetsägaren om man misstänke att priset var fel?

Hur gammal var du när du insåg att du var en dålig människa? (Med tanke på att du uppmuntrar omoraliskt beteende)

Om man desperat behöver en lägenhet så betalar man. Man vill ju inte bo på gatan.

Du uppmuntrar olagligt beteende.
  • Anonym (Gabbi)
    Anonym (Japp) skrev 2020-03-13 17:48:26 följande:

Jag har betalat ockerhyra och fått tillbaka den.

Ordinarie hyra var på 5200:- och jag betalade 6000:- Hyrde i 1,5 år. Räkningar såsom el/uppvärmning betalade jag via eget elavtal. Sedan processade jag det i hyresnämnden. Vann, fick tillbaka överskottet + 8% i ränta. Detta var för 18 år sedan.

Tämligen enkelt då jag kunde visa vad jag faktiskt överfört till 1:handshyresgästen varje månad och jämföra med ordinarie hyra.

Hur kan du tycka att det där är en ockerhyra?? Låter väldigt skäligt med tanke på slitage av lägenheten och möbler under tiden du hyrde. 
  • Anonym (Anna)

Enligt lag får man ej tjäna pengar på att hyra ut en hyresrätt. En liten summa får läggas till om den är möblerad för slitage.

Om hyresvärden får reda på att lägenheten hyrs ut för ett högre belopp, är detta skäl till att avhysa förstahandshyresgästen. Detta även om man har en giltig andrahandsuthyrning. I kontrakt ska hyran stå och kan det bevisas att högre belopp tagits ut har inte förstahandshyresgästen återvinningsrätt.

Det bevisas ofta av andrahandshyresgästen då den inte längre får bo kvar anger lägenhetsinnehavaren. På så sätt blir båda av med lägenheten.

Lagskärpningen kom i höstas.

• DasNerd
    GGN skrev 2020-03-15 08:50:25 följande:

Om man desperat behöver en lägenhet så betalar man. Man vill ju inte bo på gatan.

Du uppmuntrar olagligt beteende.

Jag har inte försvarat uthyrarens beteende. Du blandar ihop två olika saker. Det jag har problem med är det beteende som tillhör barn som används här: "men Jonas har ju också.." och tillhörande överlagda vedergällning.
  • Limeblad
    DasNerd skrev 2020-03-15 09:04:33 följande:

Jag har inte försvarat uthyrarens beteende. Du blandar ihop två olika saker. Det jag har problem med är det beteende som tillhör barn som används här: "men Jonas har ju också.." och tillhörande överlagda vedergällning.

Det gör du ju. Uthyraren verkar ju (enligt dig) ha mer rätt att ta ut oskälig hyra än hyresgästen har att kräva tillbaka den.
  • Anonym (Japp)

Gabbi: jag var officiell andrahandshyresgäst. Ägaren visste alltså om att jag hyrde den i andrahand och officiellt (via andrahandskontrakt) så betalade jag 5200:- som var vad hyran var på. Sedan hade vi mellan oss ett eget inofficiellt avtal om 800:- extra.

Lägenheten var omöblerad. Alltså kunde förstahandshyresgästen inte ta ut ngt extra för det. Skulle det hända ngt extra slitage så skulle jag fått betala för det till hyresägaren.

• Anonym (Japp)

Tillägg:

Därför fanns ingen anledning att ta ut något mer i hyra alls.

Hyresnämnden gick helt på min linje.

Som signatur "Anna" skrev ovan så är det skäl för att vräka förstahandshyresgästen och det var det som även hände i detta fall.

• DasNerd
    Limeblad skrev 2020-03-15 09:17:43 följande:

Det gör du ju. Uthyraren verkar ju (enligt dig) ha mer rätt att ta ut oskälig hyra än hyresgästen har att kräva tillbaka den.

Nej, det gör jag inte. Det här är lite som att köparen är fullt medveten om att det hen köper kommer att vara stöldgods, men köper det ändå för att man har övervägt att det blir en bra deal för en i slutändan. Gör personen därmed att begå brottet, och som grädde på moset sätter man dit personen efteråt.

Det är omoraliskt och blir extra svinigt när man försöker försvara sitt beteende på att söka att det är den andra parten "som började".
  • Limeblad
    DasNerd skrev 2020-03-15 13:36:03 följande:

Nej, det gör jag inte. Det här är lite som att köparen är fullt medveten om att det hen köper kommer att vara stöldgods, men köper det ändå för att man har övervägt att det blir en bra deal för en i slutändan. Gör personen därmed att begå brottet, och som grädde på moset sätter man dit personen efteråt.

Det är omoraliskt och blir extra svinigt när man försöker försvara sitt beteende på att söka att det är den andra parten "som började".

Eh, va? Vad är parallellen? Att köpa stöldgods är brottsligt. Den som hyr är i underläge på dagens bostadsmarknad.
  • Anonym (owigoqiwgj)
    Anonym (Jupp) skrev 2020-03-13 19:19:03 följande:
    Och ändå är det omoraliska jag som har lagen på min sida...
    Två personer bryter sig in hos en av dina nära vänner, dom slår ihjäl din vän, ingen kan fällas för mordet för det går inte enligt lagen att visa vem av de två som dödade din vän, båda frias.
    Tycker du att det är ok då förövarna hade lagen på sin sida?
  • Limeblad
    Anonym (owigoqiwgj) skrev 2020-03-15 15:22:10 följande:

Två personer bryter sig in hos en av dina nära vänner, dom slår ihjäl din vän, ingen kan fällas för mordet för det går inte enligt lagen att visa vem av de två som dödade din vän, båda frias.

Tycker du att det är ok då förövarna hade lagen på sin sida?

Men Jesus. Det där handlar ju om bevisning och ingen om handlingen är olaglig eller inte. Dessutom finns det praxis på att båda skulle kunna dömas.
  • Anonym (Japp)

Det viktiga är att informera förstahand och andra-handshyresgäster

vad som faktiskt är lagligt här, och vad som kan hända om man inte

följer vad som gäller, så dessa ockerhyror försvinner.

Tar man ut en hyra som inte är samma som ordinarie hyra + eventuell

10% för om den är möblerad så är risken stor att åka dit. Man får också

betala ränta på beloppet man har fått för mycket. 8% var det för 18 år

sedan, vet inte vad det ligger på nu men antagligen minst detsamma.

Som förstahands-hyresgäst kan du alltså både gå back och samtidigt

förlora ditt kontrakt om uthyrningen inte sker lagligt.

Förmånen för förstahandsinnehavaren att kunna hyra ut sin lägenhet

i andra hand är att du du kan välja att studera på

annan ort alternativt provbo (om man vill flytta ihop med någon) och kunna få

tillbaka din lägenhet efter den tiden man kommit överens om med ägaren.

• DasNerd
    Limeblad skrev 2020-03-15 14:48:47 följande:

Eh, va? Vad är parallellen? Att köpa stöldgods är brottsligt. Den som hyr är i underläge på dagens bostadsmarknad.

Parallellen är att inget fel begås i varken det ena eller andra fallet innan köparen går med på att det som är fel ska utföras, och parallellen är att köparen sätter dit säljaren efteråt.

Det kan väl inte bli tydligare?
  • Limeblad
    DasNerd skrev 2020-03-15 18:05:54 följande:

Parallellen är att inget fel begås i varken det ena eller andra fallet innan köparen går med på att det som är fel ska utföras, och parallellen är att köparen sätter dit säljaren efteråt.

Det kan väl inte bli tydligare?

Fattar seriöst inte vad du skriver.
  • Anonym (BB)

Att bekämpa ockerhyror är ju till gagn för alla.
    Om man inte kan tjäna pengar på att hyra ut så kanske det blir mer troligt att man släpper lägenheter till förstahandshyresgäster istället.
    Tänk bara hur många andra hand som finns, om det istället kunde gå ut till första hand så att väldigt många fler skulle kunna bo lite säkrare.

• sillson
    DasNerd skrev 2020-03-15 08:38:50 följande:

Det är som förstör marknaden är folk som hyr ut lägenheter i fastigheter som de inte äger. Man kan för farao inte hyra ut något som man inte äger utan fastighetsägarens tillåtelse. En avtalad hyresrätt innebär att man hyr rätten att ha lägenheten som bostad. Helt jävla självklart. Man får heller inte hyra ut hyrbilar i andra hand.
  • Nomanisanisland
    DasNerd skrev 2020-03-13 16:55:00 följande:

Vad menar du med att "kräva tillbaka"? Ni har kommit överens om en hyra, du bor där, betalar, och vill ångra ditt liv du har levt ok efterhand på någon annans bekostnad?

Fast båda är ju medvetna om att lagen ser ut så. Då får ju uthyraren skylla sig själv om hen väljer att ta ut en hyra som är såpass mycket för hög att den (delvis) kan återkrävas.
Svar på tråden Någon som krävt tillbaka ockerhyra?