elkdj23456 skrev 2020-03-13 21:54:42 följande:
Jag är 17 år gammal och på mitt gym jobbar en kille som runt 10 år äldre han brukar röra och ta på mig återkommande t.ex. i midjan, på armen och på låret även kramat mig flera gånger detta givetvis när ingen av hans kollegor eller andra sett. Han har även sagt vissa saker som kan tolkas ha sexuell anspelning. Han är även väl medveten om min ålder och brukar poängtera hur "liten" jag är att jag fortfarande är ett barn osv men fortsätter ju ändå med det andra. Vill även säga att jag ej upplevt detta som obehagligt men eftersom det liksom eskalerar så undrar jag liksom vad som menas med hans beteende.
Oj. Du kommer med största sannolikhet att få massor av svar här, där folk skriker om att mannen är ett äckel, ett svin, en gris, peddo osv. Men innan du rycks med av hatet så fortsätt lika klokt som du börjat: ta ett steg tillbaka, ta några djupa andetag och granska situationen så nyktert du kan. Jag har sett fler fall än jag vill tänka på, där unga tjejer, påmanade av välmenande medsystrar och en allmänt manshatande syn från samhället i stort, har anmält killar och män för sexuella trakasserier utan att det faktiskt funnits nån grund till det, och tro mig: den fläcken går aldrig att tvätta bort...
Jag säger INTE att du ska ha överseende med om han gör nåt mot din vilja. Jag säger INTE att du ska acceptera nåt som inte känns bra för dig. Jag säger INTE att det är ok att han rör vid dig om du inte vill det. Men du säger att du hittills inte upplevt det som obehagligt. Jag misstänker att han helt enkelt är attraherad av dig, och att han testar sig fram. Ju mer du låter honom göra utan att på nåt sätt visa att du inte gillar det, desto mer vågar han. Ska man gå efter hur vårt sexliv numera är uppstyrt i lagen så ska i princip ingen öht röra någon annan vid något tillfälle utan att nogsamt ha frågat om lov inför varje grej, men i verkligheten är det trots allt inte så det funkar (tack och lov!). I verkligheten testar vi sakta gränser, provar lite till och lite till. Alla normala människor är även beredda att backa/sluta i samma sekund som de får minsta signal från den andre att den inte vill, men frågan är: har du sänt några sådana signaler? Och vet du själv vad du vill?
Jag tänker att det bästa du kan göra i den här situationen är att först komma underfund med vad du själv vill - är du själv intresserad av honom, eller vill du att han lämnar dig ifred? Om du kommer fram till att du vill att han lämnar dig ifred, så säg det till honom; med lite tur ber han om ursäkt och gör aldrig om det, och sen är det problemet ur världen. Med lite mindre tur försöker han dra skämt om (eller på allvar säga) att du vill nog egentligen, men att du kanske är förvirrad för att du är så ung eller vad fan som helst. Kom ihåg: alla former av försök att övertala dig när du väl sagt nej måste du med en gång mycket bestämt markera som oacceptabla. Du kan t ex säga nåt i stil med att du försökte göra det här på ett schysst sätt, men om han inte lägger av så ser du ingen annan utväg än att anmäla honom. Skulle han fortsätta efter det, så har han förtjänat en anmälan... Om du däremot kommer fram till att du är intresserad tillbaka, så är det ju bara att flyta med :)
Slutligen vill jag bara säga att jag tycker att det är jättebra att du tänker efter, och frågar andra om råd innan du gör nåt som kan förstöra livet för en människa som faktiskt inte har förtjänat det. <3