• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • Disa35
    Mortiscia80 skrev 2020-05-13 07:58:57 följande:
    Oj vilken omvändning :D Det är ok, vi vaccinerar mot allt som bvc rekommenderar, även mot tbe eftersom vi har jättemånga fästingar i trädgården. Det var en lättnad när man fått alla tre så det nu räcker några år framåt.
    Min hjärna slirar iväg lite ibland Flört

Tack för svar. Anledningen till att jag frågar är att jag inte ens visste om vaccin mot vattkoppor när jag fick barn, och nu är det aktuellt, så att säga. Men jag är fortfarande kluven. Har givetvis vaccinerat mot allting annat, och TBE är också helt okej för risken är stor är det går så illa och det är så vanligt (fästingar som du säger, även om vi inte har någon trädgård).
  • Mortiscia80
    Disa35 skrev 2020-05-13 08:17:54 följande:
    Min hjärna slirar iväg lite ibland Flört

Tack för svar. Anledningen till att jag frågar är att jag inte ens visste om vaccin mot vattkoppor när jag fick barn, och nu är det aktuellt, så att säga. Men jag är fortfarande kluven. Har givetvis vaccinerat mot allting annat, och TBE är också helt okej för risken är stor är det går så illa och det är så vanligt (fästingar som du säger, även om vi inte har någon trädgård).
    Varför tvekar du inför vattkoppsvaccinering då, om ni ändå gör de andra?
  • Litenmenhård

God morgon. .

• Litenmenhård
    Mortiscia80 skrev 2020-05-13 08:39:42 följande:
    Morrn :)
    Hur har fröken sovit? .
  • Litenmenhård

Jag har den bästa förmiddagen på länge. Solen skiner, jag sitter med en kopp kaffe och Bob i lurarna. Känner mig ganska tillfreds. .

• Litenmenhård

Sorry att jag sabbar flödet.Skäms

• Disa35
    Mortiscia80 skrev 2020-05-13 08:23:02 följande:
    Varför tvekar du inför vattkoppsvaccinering då, om ni ändå gör de andra?
    Jag läste in mig på faktan och statistiken som fanns, och den var inte omedelbart imponerande; skyddet låg runt 70% om jag minns rätt, man visste inte om det var livslångt och man visste inte heller om vaccination skyddade mot bältros. Dessutom var det en hel del "troligen", "förmodligen", "sannolikt", "antas" osv. Det var inte alls samma raka besked som med t ex poliovaccin.
    Det ställde jag i relation till vad man vet om genomgången infektion (livslång immunitet) och mortaliteten (låg, tolv fall på femton år i någon studie som jag inte hittar just nu).

Fast nu har de ändrat informationen på både Vårdguiden och FHM, så nu är jag ännu mer kluven. Det ska inte vara lätt...
  • Mortiscia80
    Litenmenhård skrev 2020-05-13 08:40:34 följande:
    Hur har fröken sovit? .
    Gott för en gångs skull! :D Och mår rätt bra idag :) Jag har varit sjuk sedan i söndags, naturligtvis oroar man sig med tanke på corona men det var bara halsont och jag var hängig. Jag gurglade flera ggr om dagen med saltvatten. Orkade ta tag i disken idag t ex. Sonen är också sjuk så han har varit hemma hela veckan men är pigg. Jag tror vi klarar oss :)
    Litenmenhård skrev 2020-05-13 08:45:12 följande:

Jag har den bästa förmiddagen på länge. Solen skiner, jag sitter med en kopp kaffe och Bob i lurarna. Känner mig ganska tillfreds. .

Det låter härligt! :D

Vi har snö x)
  • Mortiscia80
    Disa35 skrev 2020-05-13 08:53:20 följande:
    Jag läste in mig på faktan och statistiken som fanns, och den var inte omedelbart imponerande; skyddet låg runt 70% om jag minns rätt, man visste inte om det var livslångt och man visste inte heller om vaccination skyddade mot bältros. Dessutom var det en hel del "troligen", "förmodligen", "sannolikt", "antas" osv. Det var inte alls samma raka besked som med t ex poliovaccin.
    Det ställde jag i relation till vad man vet om genomgången infektion (livslång immunitet) och mortaliteten (låg, tolv fall på femton år i någon studie som jag inte hittar just nu).

Fast nu har de ändrat informationen på både Vårdguiden och FHM, så nu är jag ännu mer kluven. Det ska inte vara lätt...
    Jag måste rätta mig själv från tidigare, vi har inte vaccinerat mot vattkoppor! Jag antog att det ingick i vaccinationsprogrammet... Nu blir jag fundersam på om det behövs.

Läste hos FHM och de som rekommenderas vaccin är barn med nedsatt immunförsvar pga andra sjukdomar. Om de kommer fram till att det ska ingå i allmänna programmet kan man alltid ta det i efterhand.

Allt som allt skulle jag nog inte vaccinera i nuläget om jag hade ett friskt barn, men om de kommer fram till att det ska ingå i vaccinationsprogrammet framöver skulle jag se till att mitt barn fick det åtminstone.
Svar på tråden Här är vi alla vänner.