• Anonym (Lajk)

Torrhosta, rethosta, svid i halsen - KAN det vara relaterat till graviditeten? Någon som haft så i slutet av graviditet?

Undrar såklart egentligen bara om jag kan ha corona eller inte... :) Skämt åsido, jag har ingen feber eller så, men torrhosta och retig i halsen. Är det någon som hade så i slutet av sin graviditet? Jag är i vecka 32 och undrar om det kan ha med slemhinnorna att göra?

• Svar på tråden Torrhosta, rethosta, svid i halsen - KAN det vara relaterat till graviditeten? Någon som haft så i slutet av graviditet?
  • lövet2

Visst kan du vara sjuk, men en annan orsak kan vara halsbränna. Mycket vanligt i slutet av graviditeten.

• Anonym (Lajk)
    lövet2 skrev 2020-03-14 23:14:56 följande:

Visst kan du vara sjuk, men en annan orsak kan vara halsbränna. Mycket vanligt i slutet av graviditeten.

Ja såklart, det förstår jag att jag kan vara. Men det är så svårt att skilja på vad som är sjuk och vad som är relaterat till graviditeten. Jag tycker inte att detta känns som halsbränna direkt. Är lite osäker på vas halsbränna är men får inga sura uppstötningar eller så, utan mer retigt i halsen.
  • Anonym (testa)
    Anonym (Lajk) skrev 2020-03-14 23:20:40 följande:
    Ja såklart, det förstår jag att jag kan vara. Men det är så svårt att skilja på vad som är sjuk och vad som är relaterat till graviditeten. Jag tycker inte att detta känns som halsbränna direkt. Är lite osäker på vas halsbränna är men får inga sura uppstötningar eller så, utan mer retigt i halsen.
    Testa att ta en Omeprazol och se om det blir bättre. Jag tog dem de sista månaderna och slapp alla halsbesvär. Är det något virus hjälper de väl inte, men skadar inte heller.
  • lövet2

Fråga din barnmorska. Om det är halsbränna, så kan det smaka surt i munnen, men inte alltid. I bland blir det bara irriterat i halsen, och så får man rethosta.

• Anonym (Lajk)
    Anonym (testa) skrev 2020-03-14 23:50:12 följande:

Testa att ta en Omeprazol och se om det blir bättre. Jag tog dem de sista månaderna och slapp alla halsbesvär. Är det något virus hjälper de väl inte, men skadar inte heller.

Tack för tipset!
  • Anonym (Lajk)
    lövet2 skrev 2020-03-14 23:51:11 följande:

Fråga din barnmorska. Om det är halsbränna, så kan det smaka surt i munnen, men inte alltid. I bland blir det bara irriterat i halsen, och så får man rethosta.

Okej, jag ska göra det! Har tid på tisdag. Borde kanske ringa BM innan och säga att jag har hosta...?
  • Anonym (stanna hemma)
    Anonym (Lajk) skrev 2020-03-15 00:15:01 följande:
    Okej, jag ska göra det! Har tid på tisdag. Borde kanske ringa BM innan och säga att jag har hosta...?

Om du har förkylningssymptom (som t.ex. torrhosta) så ska du hålla dig hemma. Ingen med misstänkta luftvägsinfektioner ska gå till jobb, butiker och framförallt inte till vårdinrättningar, så som det ser ut idag. www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/ Ring 1177 om du känner att du behöver prata med någon sjukvårdskunnig! Eller bara beställ hem omeprazol för att testa själv om det hjälper.
  • Anonym (Hm)

Så fort man som gravid får någon åkomma så tror man direkt att det är kopplat till graviditeten haha.. newsflash: man kan bli sjuk precis som en icke-gravid! Så nej, din torrhosta är inget symptom på graviditeten. Du är väl sjuk eller nåt.

• Anonym (34)
    Anonym (stanna hemma) skrev 2020-03-15 05:50:07 följande:

Om du har förkylningssymptom (som t.ex. torrhosta) så ska du hålla dig hemma. Ingen med misstänkta luftvägsinfektioner ska gå till jobb, butiker och framförallt inte till vårdinrättningar, så som det ser ut idag. www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/ Ring 1177 om du känner att du behöver prata med någon sjukvårdskunnig! Eller bara beställ hem omeprazol för att testa själv om det hjälper.
    Om det kan vänta till på måndag är det bättre att ringa sin bm, 1177 är väldigt belastad just nu. 
  • Anonym (stanna hemma)
    Anonym (34) skrev 2020-03-15 09:12:32 följande:
    Om det kan vänta till på måndag är det bättre att ringa sin bm, 1177 är väldigt belastad just nu. 

Det har du rätt i!
Svar på tråden Torrhosta, rethosta, svid i halsen - KAN det vara relaterat till graviditeten? Någon som haft så i slutet av graviditet?