• Sun 15 Mar 2020 12:20
    2530 visningar
    7 svar
    7
    2530

    Feber i över en vecka och hosta

    Min 12åriga dotter har nu haft feber i 8 dagar. 38 på morgonen och 39 på em. Förutom det en förfärlig hosta.

    Ska upp till vc nu med henne. Men är så himla orolig vad det kan vara. Tror inte på Corona För vi har inte varit utomlands eller träffat någon som varit det. Ingen annan i familjen är sjuk.

    Kan vanlig influensa hålla i sig så länge med feber?

    Jag är så orolig för varför aldrig febern släpper och hostan.

  • Svar på tråden Feber i över en vecka och hosta
  • Sun 15 Mar 2020 14:04
    #1

    Har vc sagt att det är ok att komma dit? Annars är rekommendationen att man ringer före. Nu har hon säkert inte corona men det är de riktlinjer som givits.

    Och ja, feber kan man ha rätt länge, hosta kan man ha i flera veckor efteråt.

  • Sun 15 Mar 2020 14:18
    #2

    Är 38-39 grader trots febernedsättande? I så fall gör du rätt som kontaktar vården. Men feber i en vecka är ganska standard även vid en vanlig influensa.

    Här finns information om sjundomsförlopp och vad man kan göra själv samt när man bör söka vård. www.1177.se/Vastra-Gotaland/sjukdomar--besvar/infektioner/forkylning-och-influensa/influensa/


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Sun 15 Mar 2020 20:39
    #3
    Mortiscia80 skrev 2020-03-15 14:04:31 följande:

    Har vc sagt att det är ok att komma dit? Annars är rekommendationen att man ringer före. Nu har hon säkert inte corona men det är de riktlinjer som givits.

    Och ja, feber kan man ha rätt länge, hosta kan man ha i flera veckor efteråt.


    Tack för svar. Jo vi fick tag i 1177 efter typ 2 timmars telefonkö och fick gå in via special ingång. De tog crp som va 16 så inget som behövde penicillin sa dom. Och lungorna lät bra.
  • Sun 15 Mar 2020 20:40
    #4
    riboflavin skrev 2020-03-15 14:18:32 följande:

    Är 38-39 grader trots febernedsättande? I så fall gör du rätt som kontaktar vården. Men feber i en vecka är ganska standard även vid en vanlig influensa.

    Här finns information om sjundomsförlopp och vad man kan göra själv samt när man bör söka vård. www.1177.se/Vastra-Gotaland/sjukdomar--besvar/infektioner/forkylning-och-influensa/influensa/


    Hon får typ en panodil per dygn,när febern är som högst på em. Jaså man brukar kunna ha feber så länge vid influensa?!
  • Sun 15 Mar 2020 22:12
    #5
    linnea12533 skrev 2020-03-15 20:40:15 följande:

    Hon får typ en panodil per dygn,när febern är som högst på em. Jaså man brukar kunna ha feber så länge vid influensa?!


    En 11-åring kan absolut få mer febernedsättande vid behov, upp till exempelvis 2 gram panodil per dygn upp till 40 kg.

    Jag har haft influensa 2 gånger i mitt liv, bägge gångerna feber i mer än en vecka, den info som finns tillgänglig säger att feber i en veckas tid är vanligt.

    Gå in på 1177 och läs lite om vad man kan göra för att underlätta.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Sun 15 Mar 2020 22:58
    #6

    Men kan du inte låta bli att ge henne panodil om tempen är 39? Hennes kropp arbetar ju mot virus/infektion. Min 12 åring har precis haft hög feber men inte lika länge dock. Försöker att undvika febernedsättande om inte febern är alltför hög (typ över 39,5). Har hon ont nånstans? Sover hon mycket? När min dotter haft så långvarig feber har det oftast visat sig vara öroninflammation, bihåleinflammation eller halsfluss. Men kan ju också vara vanlig influensa. När jag hade influensa för flera år sedan hade jag feber i flera veckor (svininfluensan)

    Hoppas ditt barn blir bra snart

  • Fri 27 Mar 2020 00:23
    #7

    Hur har det gått för din dotter? Hoppas hon mår bra!

Svar på tråden Feber i över en vecka och hosta