• Light95

    Blir inte gravid trots ägglossning.

    Hej!

    Jag är en kvinna som fyllt 25 år i början på året, jag och min man som är 30 år har försökt skaffa barn i snart 2 år. Vi får inte komma på undersökning pga av mitt BMI på 39 och man skulle ha fullt 25 år vilket jag nu gjort. Jag kämpar för att gå ner mer. Jag har alltid haft regelbunden mens och ägglossning enligt clearblue men blir inte gravid. Ingen av oss har barn sedan tidigare. Tar vitaminer och har precis börjat med bidrottninggele. Vad kan det vara för fel på mig/oss? Varför fäster inte ägget? Antar att ägget släpper eftersom ägglossningstestet visar positivt. Vad kan vi mer göra under tiden tills att jag gått ner till rätt BMI?

    Hur har det gått för er med ägglossning och regelbunden mens men som inte blivit gravida? Vad var det för orsak till det? Hjälp en frustrerad kvinna!

  • Svar på tråden Blir inte gravid trots ägglossning.
  • Primulina

    Jag har inte samma problem men har både övervikt och är ofrivilligt barnlösa. Först tänker jag att det är viktigt ni får reda på vad problemet är. Det behöver ju inte va kvinnan utan lika stor risk att det är mannen.

    När vi hamnade i er sitts sökte vi hjälp privat en utredning är inte så dyr ca 5 000-10 000 så det kanske det är värt för att veta. Sen är det jobbigt att va i sitsen att inget händer och ingen hjälp finns. Jag har sökt runt för olika typer av hjälp och har nu efter 1 års sökande fått tag på en kurator som förstår barnlöshet och har fått hjälp med maten.

    Så mitt tips sök den hjälp som finns. Kanske behöver du inte kämpa med vikten själv utan kan få hjälp. Sen kan det va skönt att prata med nån. Jag skickade en skriftlig remiss till barnlöshetsutredningen även fast jag visste att jag inte kan få hjälp men det gjorde att jag iaf fick tag på en kurator.

    Lycka till det finns hjälp men det är oerhört svårt när vikten ställer till det. Det är heller inte så lätt att minska i vikt när man är olycklig och stressad.

  • Mortiscia80

    Ditt bmi är just en starkt bidragande orsak till varför ni inte blir gravida. Dessutom får man räkna med upp till ett år för att bli med barn.

  • SvenOlsson
    Light95 skrev 2020-03-15 17:21:08 följande:

    Hej!

    Jag är en kvinna som fyllt 25 år i början på året, jag och min man som är 30 år har försökt skaffa barn i snart 2 år. Vi får inte komma på undersökning pga av mitt BMI på 39 och man skulle ha fullt 25 år vilket jag nu gjort. Jag kämpar för att gå ner mer. Jag har alltid haft regelbunden mens och ägglossning enligt clearblue men blir inte gravid. Ingen av oss har barn sedan tidigare. Tar vitaminer och har precis börjat med bidrottninggele. Vad kan det vara för fel på mig/oss? Varför fäster inte ägget? Antar att ägget släpper eftersom ägglossningstestet visar positivt. Vad kan vi mer göra under tiden tills att jag gått ner till rätt BMI?

    Hur har det gått för er med ägglossning och regelbunden mens men som inte blivit gravida? Vad var det för orsak till det? Hjälp en frustrerad kvinna!


    Det är väldigt troligt det är ditt jättehöga BMI som är orsaken till er barnlöshet. Du behöver inte "kämpa" för att gå ner i vikt, allt som behövs är att lägga om din kost till normalt så kommer kilona bara rasa av dig.

    Kruxet kan vara att du vant din kropp vid ett så högt kaloriintag att det redan känns normalt för dig. Det kan dels vara rent fysiskt, att du töjt ut magsäcken så att du äter större portioner än du behöver. Då är ett tips att kraftigt öka andelen grönsaker i maten, för att få mycket volym till lågt kaloriinnehåll. Dels psykologiskt - äter man t.ex fem chipspåsar i veckan känns det som man skär ner om man bara äter tre chipspåsar, men egentligen ska man ju inte äta chips alls om man vill normalisera vikten.

    Det kan onekligen upplevas som en jobbig omställning att äta normalt och säga adjö till chips, godis, glass och annat sött. Men på samma sätt man kan vänja sig vid dåliga vanor kan man också vänja sig vid hälsosamma vanor. Efter ett tag försvinner suget efter sötsaker. Lagom med motion är också bra, kan vara enkla saker som promenader tillsammans med din man, men överlag har kosten mycket större påverkan på vikten än motion.
  • UndrandeSökare

    Positivt ägglossningstest bettder bara art hormonet LH ökar, det behöver inte betyda att ett ägg verkligen släpper.

    Man måste göra ultraljud både före och efter ägglossning för att verkligen bekräfta att man fått ägglossning.

    Så det kan finnas flera olika anledningar till att du inte blir gravid tex att äggen inte släpper, men kan också vara fel på spermierna tex att mannen saknar spermier i sädesvätskan, eller att de är slöa och bara simmar runt i ring.

  • Light95
    Primulina skrev 2020-03-15 17:51:00 följande:

    Jag har inte samma problem men har både övervikt och är ofrivilligt barnlösa. Först tänker jag att det är viktigt ni får reda på vad problemet är. Det behöver ju inte va kvinnan utan lika stor risk att det är mannen.

    När vi hamnade i er sitts sökte vi hjälp privat en utredning är inte så dyr ca 5 000-10 000 så det kanske det är värt för att veta. Sen är det jobbigt att va i sitsen att inget händer och ingen hjälp finns. Jag har sökt runt för olika typer av hjälp och har nu efter 1 års sökande fått tag på en kurator som förstår barnlöshet och har fått hjälp med maten.

    Så mitt tips sök den hjälp som finns. Kanske behöver du inte kämpa med vikten själv utan kan få hjälp. Sen kan det va skönt att prata med nån. Jag skickade en skriftlig remiss till barnlöshetsutredningen även fast jag visste att jag inte kan få hjälp men det gjorde att jag iaf fick tag på en kurator.

    Lycka till det finns hjälp men det är oerhört svårt när vikten ställer till det. Det är heller inte så lätt att minska i vikt när man är olycklig och stressad.


    Tack så mycket för svaret och tipsen! Ja, vi överväger att söka hjälp privat bara för att få veta orsaken men då får man inte hjälp medicinskt förrän BMI under 35.
  • Light95
    Mortiscia80 skrev 2020-03-15 19:04:40 följande:

    Ditt bmi är just en starkt bidragande orsak till varför ni inte blir gravida. Dessutom får man räkna med upp till ett år för att bli med barn.


    Okej jag misstänker det. Vi har försökt i 1 år och 10 månader nu.
  • Light95
    SvenOlsson skrev 2020-03-15 19:43:30 följande:

    Det är väldigt troligt det är ditt jättehöga BMI som är orsaken till er barnlöshet. Du behöver inte "kämpa" för att gå ner i vikt, allt som behövs är att lägga om din kost till normalt så kommer kilona bara rasa av dig.

    Kruxet kan vara att du vant din kropp vid ett så högt kaloriintag att det redan känns normalt för dig. Det kan dels vara rent fysiskt, att du töjt ut magsäcken så att du äter större portioner än du behöver. Då är ett tips att kraftigt öka andelen grönsaker i maten, för att få mycket volym till lågt kaloriinnehåll. Dels psykologiskt - äter man t.ex fem chipspåsar i veckan känns det som man skär ner om man bara äter tre chipspåsar, men egentligen ska man ju inte äta chips alls om man vill normalisera vikten.

    Det kan onekligen upplevas som en jobbig omställning att äta normalt och säga adjö till chips, godis, glass och annat sött. Men på samma sätt man kan vänja sig vid dåliga vanor kan man också vänja sig vid hälsosamma vanor. Efter ett tag försvinner suget efter sötsaker. Lagom med motion är också bra, kan vara enkla saker som promenader tillsammans med din man, men överlag har kosten mycket större påverkan på vikten än motion.


    Menade inte ordagrant utan menar att jag jobbar med att gå ner i vikt. Har gått ner 10 kg sedan årsskiftet då jag gick med i viktväktarna. Tack för alla dina goda råd, tar till mig det.
  • Light95
    UndrandeSökare skrev 2020-03-15 19:47:55 följande:

    Positivt ägglossningstest bettder bara art hormonet LH ökar, det behöver inte betyda att ett ägg verkligen släpper.

    Man måste göra ultraljud både före och efter ägglossning för att verkligen bekräfta att man fått ägglossning.

    Så det kan finnas flera olika anledningar till att du inte blir gravid tex att äggen inte släpper, men kan också vara fel på spermierna tex att mannen saknar spermier i sädesvätskan, eller att de är slöa och bara simmar runt i ring.


    Okej, har en gång haft problem med en cysta och då kunde barnmorskan via ultraljud konstatera att jag hade många ägg och ett ägg som skulle släppa om någon dag. Så vet bara säkert den gången men annars alla andra månader har jag fått en glad gubbe via Clearblue.
  • Light95
    UndrandeSökare skrev 2020-03-15 19:47:55 följande:

    Positivt ägglossningstest bettder bara art hormonet LH ökar, det behöver inte betyda att ett ägg verkligen släpper.

    Man måste göra ultraljud både före och efter ägglossning för att verkligen bekräfta att man fått ägglossning.

    Så det kan finnas flera olika anledningar till att du inte blir gravid tex att äggen inte släpper, men kan också vara fel på spermierna tex att mannen saknar spermier i sädesvätskan, eller att de är slöa och bara simmar runt i ring.


    Okej, har en gång haft problem med en cysta och då kunde barnmorskan via ultraljud konstatera att jag hade många ägg och ett ägg som skulle släppa om någon dag. Så vet bara säkert den gången men annars alla andra månader har jag fått en glad gubbe via Clearblue.
  • Kanelia

    Du skriver att barnmorskan en gång sett ett ägg som vuxit och skulle kunna släppa. Det betyder ju inte heller att det gjorde det, trots att ägget växer och man får utslag på lh-test så behöver det inte betyda att ägget släpper. Det KAN vara en orsak, eller nåt helt annat :) Vikten är förstås en stor sak, därför gör de inte ens utredningar om vikten är ett klart hinder för att bli gravid. Det kan vara många andra orsaker till att det intE lyckas men Vikten är den du Kanske kan påverka mest själv. I 1/3 av fallen hittas nåt problem hos mannen, 1/3 hos kvinnan och 1/3 hittas inget fel, oförklarlig barnlöshet. Hos oss hittades aldrig nåt fel, men det funkade inte trots ägglossning (uppkollat på VUL flere ggr) och alla annat som dog fint ut. Det är ibland ett mysterium. Lycka till :)

  • minnie768

    Det är ett tag sedan tråden var aktiv, så hoppas givetvis att du plussat redan :) Men har du inte gjort det tänkte jag bara komma med en liten solskenshistoria.

    Jag kom i kontakt med en tjej här på FL för ca 1 år sedan, hon och hennes man hade kämpat länge med ett plus men det kom inte. Helt ärligt minns jag inte om de blev nekade hjälp pga högt BMI eller för att hon var för ung, men oavsett tog hon tag i sin viktnedgång med hjälp av viktväktarna och ca 6 månader efter att hon påbörjade sin viktresa plussade hon. Hon sa att det var blod, svett och tårar men nu i efterhand var det helt klart värt det! För idag har de en frisk liten dotter :) Hon tror att hennes övervikt var orsaken till att hon inte blev gravid.

    Allt gott menat, hoppas att detta kan bidra med ökad motivation :)

  • Light95

    Hej! Nej, är tyvärr inte gravid än. Men hoppas på att bli det snart! Har gått ner mer i vikt nu, men det fattas några kilon. Hoppas jag kan gå ner det sista innan hösten och att utredningarna satt igång igen. För allt i mitt län står nu still pga Corona.

    Tack för att du delar med dig av solskenshistorian! Hoppas verkligen att det tar snart utan en utredning.

  • Light95

    Här kommer en uppdatering. Jag gick ner i vikt, vi gjorde en utredning som visade på att jag är väldigt fertil men att min partner hade ett väldigt lågt antal spermier. Vi står nu i kö till IVF.

    Jag som hela tiden trott att det berott på min vikt och klandrat mig själv. Men det känns iaf skönt med ett svar även om det inte var ett bra svar.

  • EMKR

    Hej. Duktig du är som kämpade dig ner i vikt! All eloge till dig. Får jag fråga lite hur utredningen gick till? Privat eller landstinget? Jag och min sambo har en bokad tid till första besök om 3 veckor. Börjar bli nervös! Vet inte vad jag har att vänta.

  • EMKR

    Hej. Duktig du är som kämpade dig ner i vikt! All eloge till dig. Får jag fråga lite hur utredningen gick till? Privat eller landstinget? Jag och min sambo har en bokad tid till första besök om 3 veckor. Börjar bli nervös! Vet inte vad jag har att vänta mig.

Svar på tråden Blir inte gravid trots ägglossning.