• Anonym (Ö)

Ångest efter varje bråk

Jag får fruktansvärd ångest efter varje bråk jag har med någon. Detta gäller enbart mina närmaste som jag bryr mig om, dvs någon i familjen eller pojkvän. Bråkar jag tex med min syster trots att hon ligger bakom en stor del av bråket o sårar mig får jag ångest o vill inget hellre än att höra av mig o att allt ska bli som förut. Jag kan må så dåligt att jg inte tänker på något annat o vill inget hellre än träffa henne.

Detta sker också med bråk med min pojkvän. Vi kan tjafsa endel o jg blir otroligt arg o frustrerad. Detta byts snabbt ut till en ångest att han ska lämna mig o jag får skuldkänslor att jag förstört allt för att jag är jobbig trots att det även kan vara han som ligger bakom allt.

Vet inte om jag överreagerar eller nåt men jag har tagit upp att jag tycker vi tjafsar mycket varav han säger nej det gör vi ju inte, vi har ju bara diskussioner som alla har. Det är liksom inga bråk som varar flera dagar utan allt har alltid rett ut som samma dag.

Tex så talade han om för bara dagar sedan hur mycket han älskade mig o massa fint. Sen hade vi ett bråk i helgen o nu går jg o tänker att jag förstört allt trots ty vi egentligen redde ut allt. Att han ett bråk i flera dagar är inget jag absolut kan se framför mig. Känns nästan som att jag är beredd att förlåta o ta på mig allt enbart för att slippa denna ångesten.

Kan tillägga att jag får ångest för väldigt mycket o gör saker mot min vilka enbart för att slippa känna skuld o detta har jag diskuterat hos psykolog.

Vill inte ha en massa svar att jag ska jobba på mig själv innan jg har ett förhållande..

Men just nu är det jobbiga med pojkvännen..

• Svar på tråden Ångest efter varje bråk
  • sextiotalist

Fundera på varför du kommer i konflikt så ofta?

Vad kan du göra för att meningskiljaktighet inte ska bli en konflikt och eskalera till ett bråk.

• mompan

Här är mina funderingar:

Det är djupt rotat i oss människor att inte vilja bli uteslutna från gruppen, för ensam klarar man sig inte länge. Därför är det inte ovanligt att känna ångest när man är orolig att bli bortskjuten/avvisad, tex om man avviker från gruppen för mycket eller om man bråkat med någon. Det är ok att känna ångest, men om den tar för stor plats i ditt liv behöver du hitta strategier för att hantera den, tex med hjälp av en psykolog. Du kan börja med att vara snäll mot dig själv när du blir orolig, att tänka ?nu är jag rädd att bli avvisad, inte konstigt att jag är rädd?, men inte agera på det hela utan låta rädslan vara där, så brukar det lugna sig efter en stund.

Om du vill bli av med ångesten snabbt kan det leda till att du låter de omkring dig behandla dig illa, att du går med på att de gör allt möjligt dumt mot dig för du är orolig att bli avvisad om du sätter gränser mot dem.

Bråk är naturligt i nära relationer om man har olika uppfattning om gränsdragning. Varken du eller de nära dig ska behöva ?utplånas? för att slippa bråk. Men bra att fundera över vad bråken beror på - vad handlar de om?

• Anonym (Ö)
    sextiotalist skrev 2020-03-16 09:03:04 följande:

Fundera på varför du kommer i konflikt så ofta?

Vad kan du göra för att meningskiljaktighet inte ska bli en konflikt och eskalera till ett bråk.

Asså jag skulle inte påstå att det är så mkt bråk utan mer tjafs. Självklart bråkar jag med min syster som alla andra syskon o rätt som det är är vi vänner ändå.

Vad som är normal att bråka med sin partner vet jag inte, men där skulle jg säga att det är mer tjafs, att vi inte är överens. Vi har ju ledig haft ett bråk där vi skrikit o kallat varandra saker. Men det kommer väl förr eller senare o ett förhållande ..

Har däremot märkt att min pojkvän har en tendens att alltid hitta en anledning till att det är mitt fel trots allt. Tidigt i vårt förhållande tog jag upp på ett bra sätt att jag inte tycker det är kul att han påpekar hur snygg varende tjej är. Det kunde handla om exakt varje tjej. Jag sa att jag tycker det är oattraktivt. Då kunde han inte bara säga: jag ska sluta , utan det var liksom: jag ska sluta MEN du har också en anledning till dwt.. va det nu var kommer jag inte ihåg. Han kan även nu ta upp detta när vi tjafsar o jag förstår inte ens vad det har för koppling till just det grälet. Nästan som att han förminskar mig genom att ta upp att jag påpekade det för honom, då kan han klaga på mig. Jag känner att tycker jag inte något är ok så ska jag kunde stå för det utan någon diskussion.

Om detta gör att jag omedvetet tar åt mig o tillslut känner att det är

Mitt fel vet jag inte. Va tror ni?
  • Anonym (rrr)

Bråkar aldrig med min parter och det är så härligt. Vi pratar ofta om hur bra vi har det. Vi kan fösts ha olika åsikter om något men vi tjafsar inte. Vi löser det genom att prata, kommunicera. 

Det är nog så du vill ha det TS. Din kille låter inte så värst. 

• Anonym (Ö)
    Anonym (rrr) skrev 2020-03-16 12:04:30 följande:

Bråkar aldrig med min parter och det är så härligt. Vi pratar ofta om hur bra vi har det. Vi kan fösts ha olika åsikter om något men vi tjafsar inte. Vi löser det genom att prata, kommunicera. 

Det är nog så du vill ha det TS. Din kille låter inte så värst. 

Sen känns det som att om vi bråkar o det är tydligt att han har en del i det så låtsas han som ingenting. Tex vårt senaste bråk är det öna stora vi haft. Det började med att det framkom att han svikit mitt förtroende Var av jag blev väldigt ledsen. Han låtsades som totalt ingenting!! Han började pussa mig o massa som om inget hade hänt. Jag tackade för mig gråtandes o åkte hem. En timme senare får jag sms som om inget har hänt. Han frågar vad jag gör o massa. Sen lyckas det öndå bli mitt fel på något sätt o jag som gjort fel som bara stack.

Kan han va tvärt emot mig o inte alls mår dåligt eller är det han sätt att köra, att låtsas som inget när det är ganska tydligt han gjort fel?
  • sextiotalist
    Anonym (Ö) skrev 2020-03-16 11:59:24 följande:

Asså jag skulle inte påstå att det är så mkt bråk utan mer tjafs. Självklart bråkar jag med min syster som alla andra syskon o rätt som det är är vi vänner ändå.

Vad som är normal att bråka med sin partner vet jag inte, men där skulle jg säga att det är mer tjafs, att vi inte är överens. Vi har ju ledig haft ett bråk där vi skrikit o kallat varandra saker. Men det kommer väl förr eller senare o ett förhållande ..

Har däremot märkt att min pojkvän har en tendens att alltid hitta en anledning till att det är mitt fel trots allt. Tidigt i vårt förhållande tog jag upp på ett bra sätt att jag inte tycker det är kul att han påpekar hur snygg varende tjej är. Det kunde handla om exakt varje tjej. Jag sa att jag tycker det är oattraktivt. Då kunde han inte bara säga: jag ska sluta , utan det var liksom: jag ska sluta MEN du har också en anledning till dwt.. va det nu var kommer jag inte ihåg. Han kan även nu ta upp detta när vi tjafsar o jag förstår inte ens vad det har för koppling till just det grälet. Nästan som att han förminskar mig genom att ta upp att jag påpekade det för honom, då kan han klaga på mig. Jag känner att tycker jag inte något är ok så ska jag kunde stå för det utan någon diskussion.

Om detta gör att jag omedvetet tar åt mig o tillslut känner att det är

Mitt fel vet jag inte. Va tror ni?

Jag förstår att du är rätt ung, men att man tjafsar och bråkar i en relation där man inte har vardagen med barn, ekonomi och städning är för mig obegripligt.

De gångerna (och det är inte många) är när vi är trötta och irriterade.

Såklart det inte enbart är ditt fel. Men det du kan göra är att styra dig själv. Du kan inte ändra andra.

Så vill du inte har bråk, så låt dig inte provoceras (Det innebär inte att du ska tassa på tå, du ska inte fånga upp bråkstarten).
  • Anonym (Ö)
    sextiotalist skrev 2020-03-16 14:10:09 följande:

Jag förstår att du är rätt ung, men att man tjafsar och bråkar i en relation där man inte har vardagen med barn, ekonomi och städning är för mig obegripligt.

De gångerna (och det är inte många) är när vi är trötta och irriterade.

Såklart det inte enbart är ditt fel. Men det du kan göra är att styra dig själv. Du kan inte ändra andra.

Så vill du inte har bråk, så låt dig inte provoceras (Det innebär inte att du ska tassa på tå, du ska inte fånga upp bråkstarten).

Nä jag ska försöka att tänka på att jag gör rätt o beter mig bra även om han inte gör.

Men hur ska jag ta upp saker som jag inte gillar med han om jag vet att han kommer gå till försvar?

Tex så kan han vara extremt snäsig. Jag har tex slutat säga saker till honom för antingen tycker han det är jätte intressant eller så kan han säga: vilken tönt du är o idiot förklara mig för en sak jag tex gjort som han tycker är töntigt. Hade jag tagit upp detta hade han reagerat. För någon vecka sen var vi iväg o hade en mysig helg o vi drack lite drinkar o han var SÅ underbar!! Sa fina saker till mig, behandlade mig som hans prinsessa o jag önskar det alltid var så....
  • sextiotalist
    Anonym (Ö) skrev 2020-03-16 15:30:57 följande:

Nä jag ska försöka att tänka på att jag gör rätt o beter mig bra även om han inte gör.

Men hur ska jag ta upp saker som jag inte gillar med han om jag vet att han kommer gå till försvar?

Tex så kan han vara extremt snäsig. Jag har tex slutat säga saker till honom för antingen tycker han det är jätte intressant eller så kan han säga: vilken tönt du är o idiot förklara mig för en sak jag tex gjort som han tycker är töntigt. Hade jag tagit upp detta hade han reagerat. För någon vecka sen var vi iväg o hade en mysig helg o vi drack lite drinkar o han var SÅ underbar!! Sa fina saker till mig, behandlade mig som hans prinsessa o jag önskar det alltid var så....

Hade du varit min dotter så hade jag blivit klart oroad. Det han håller på med är härskartekniker. Ena stunden dissa dig, andra stunden höja dig till skyarna.

Sådana killar/män ska inte ha någon relation alls

Såklart en relation inte alltid är ett himmelrike, men vardagen ska vara inte vara att bli dissad och mininerad.

Utan även om man inte lyfts till skyarna, så ska man må bra, känna sig omtyckt och kunna slappna av.

Du måste sätta gränser kring dig själv. Beter han sig ojuste och taskigt. Då säger du till att du inte accepterar att bli behandlad på det sättet och pausar er relation
  • Anonym (Ö)
    sextiotalist skrev 2020-03-16 15:55:37 följande:

Hade du varit min dotter så hade jag blivit klart oroad. Det han håller på med är härskartekniker. Ena stunden dissa dig, andra stunden höja dig till skyarna.

Sådana killar/män ska inte ha någon relation alls

Såklart en relation inte alltid är ett himmelrike, men vardagen ska vara inte vara att bli dissad och mininerad.

Utan även om man inte lyfts till skyarna, så ska man må bra, känna sig omtyckt och kunna slappna av.

Du måste sätta gränser kring dig själv. Beter han sig ojuste och taskigt. Då säger du till att du inte accepterar att bli behandlad på det sättet och pausar er relation

Jag har haft ett tidigare förhållande med en riktig narcissist , vilket gjorde mig otroligt vilsen. Därför känner jag igen detta beteende även om det inte alls är i lika hög grad.

Hur kan man förklara hans sätt att ignorera problemen? Tex sa jag en gång lugnt o inte under ett bråk att ibland är inte vår relation riktigt som jag hade tänkt mig o förklarade att jag känner att jag inte kan prata om allt.

Han svarade då: det där får stå för dig, jag vet inte va du pratar om. O sen inget mer.

Hade min partner sagt så till mig hade jag velat veta allt om varför för att kunna förbättra mig.

Är han helt obrydd eller är det någon slags försvarsmekanism att han inte vill inse? För jag tror att han verkligen tycker om mig så har svårt o tro att han inte skulle bry sig.

Tex gjorde jag slut en en kille en gång o han gjorde precis samma sak, trots jg tydligt sa att jag inte vill ha en relation längre tog han inte in det utan kunde börja prata om helt andra saker.
  • Anonym (nä)

Om du sagt till honom att han ignorerar problemen o han bara bollar det tillbaka på dig o det andra du berättat, nej då tycker jag inte han är nån bra kille. Bättre göra slut än vara med nån som får en så förvirrad o gör en ledsen sådär. 

O du känner ju igen problemet, även om han nu inte är diagnosticerad narcissist är han ändå inte bra för dig!

Som nån ovan skrev: härskartekniker. Inget gott tecken. Du förtjänar nåt bättre.

• Anonym (En mamma)

Din pojkvän är ju elak mot dig. Inte konstigt att du får ångest. Det finns bra män. Leta upp en sån istället.

• sextiotalist
    Anonym (Ö) skrev 2020-03-16 16:32:52 följande:

Jag har haft ett tidigare förhållande med en riktig narcissist , vilket gjorde mig otroligt vilsen. Därför känner jag igen detta beteende även om det inte alls är i lika hög grad.

Hur kan man förklara hans sätt att ignorera problemen? Tex sa jag en gång lugnt o inte under ett bråk att ibland är inte vår relation riktigt som jag hade tänkt mig o förklarade att jag känner att jag inte kan prata om allt.

Han svarade då: det där får stå för dig, jag vet inte va du pratar om. O sen inget mer.

Hade min partner sagt så till mig hade jag velat veta allt om varför för att kunna förbättra mig.

Är han helt obrydd eller är det någon slags försvarsmekanism att han inte vill inse? För jag tror att han verkligen tycker om mig så har svårt o tro att han inte skulle bry sig.

Tex gjorde jag slut en en kille en gång o han gjorde precis samma sak, trots jg tydligt sa att jag inte vill ha en relation längre tog han inte in det utan kunde börja prata om helt andra saker.

Till saken hör att man inte ska ändra sig för att göra den andra nöjd, såvida man inte har allt för avvikande sociala mönster. Men då ska man ändra sig för sin egen skull.

En annan sak, i en sund relation så ska man må bra.

Fungerar inte relationen från början, då ska man bryta. Det är en skillnad om man har flera bra år tillsammans och man hamnar i en kris, mot att reaktionen krisar redan från början
Svar på tråden Ångest efter varje bråk