• Nickan87

    Autismenspektrumstörning/asperger

    Hejsan! Min 3,5 åriga kille har nu varit hos logoped eftersom han varit så sen i pratet och nu misstänks något inom ASP(autismenspektrumtillstånd). Närmare tester ska utföras till hösten då han är runt 4 år. Han är väldigt social och vill vara med andra barn och leka men har svårt att veta hur han ska vara så de blir på ett väldigt klumpigt sätt så att säga.. Han leker också utan problem ensam här hemma. Han pratar ju en massa men med eget språk och har alltid visat och pekat för att göra sig förstådd. Älskar att kramas o gosa och väldigt oblyg till nytt folk. Han har heller aldrig haft problem med förändringar, ljud eller folkmassor. Han kan ha lite svårt att koncentrera sig på en sak ibland t.ex. när han tittar på tv så måste han springa och snurra i ett par hängringar som vi har fast i taket med jämna mellanrum, så han är en mycket energisk typ. Vi har inte heller haft så mycket utbrott förutom det som hör till åldern så att säga. Han gillar även att rada bilar och ibland radas de i färgskalor.. han största intresse är bilar, traktorer ja alla sorters fordon. Han är också väldigt empatisk och kan själv bli ledsen om det är någon som blir ledsen på tv(kan de vara överkänsliga inom ASP istället kanske?)

    Undrar nu om någon här har ett barn som har haft liknande som min kille och hur det har gått i framtiden? Har det uppkommit nya bekymmer vartefter de blir äldre som inte varit förut?

    Vet att alla är olika individer men vill ändå jätte gärna veta lite mera om de med något inom ASP som just varit väldigt oblyg,energisk, känslosam men utan utbrott eftersom de flesta inom ASP man läser om verkar vara lite mera tvärtemot än vad vår kille är.

    Är ju själv ännu väldigt ny med detta och håller ännu på att smälta allt så känslorna går lite upp och ner men glad att de uppdagats så tidigt så han kommer få den hjälp han behöver för att få det lättare i framtiden.

  • Svar på tråden Autismenspektrumstörning/asperger
  • pyssel

    Hej, jag har träffat barn med autism som utmärker sig på det sätt som din lilla kille gör. Att vara mer oblyg än andra barn verkar vara lika vanligt som att vara mer tillbakadragen. Om beteenden ligger lite eller mkt i ytterkanten och sedan inte följer åldersadekvat utveckling. Det andra du skriver låter också bekant.

    Vad gäller empati och de med autism som lätt påverkas och "tar över" andras känsloläge är det inte så ovanligt som det ibland framställs. Om det blir svårt och väldigt mycket av det, särskilt en överkänslighet för andras sorg och lidande, ibland andras ilska, kan man fundera över om det finns vissa svårigheter i det som kallas "empatisk precision". Det betyder att man har lite svårt att skilja på (och värja sig emot) andras känslor. Det blir lite som att sakna skyddande filter för andras känslor. Har varit med om att äldre barn, och även vuxna med autism, behövt begränsa sig i att t.ex titta på nyheter och att inte läsa om barn och djur som far illa. Har också sett att vissa behöver hjälp med gränser och tydlighet i sitt föräldraskap när de är vuxna då de lider så mkt med sitt eget barn som skriker och gråter när de fått ett nej eller liknande. (Eftersom du undrar hur det skulle kunna utveckla sig, men det är bara exempel) .


    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Mamma)

    Jag är verkligen ingen expert på dessa diagnoser men för mig låter beskrivningen fullständigt normal? Vad är det de anser gör att han kanske har en diagnos? Själva intensiteten i beteendet eller så?

    Min son beter sig likadant, det är vårt första barn så man googlar ju en massa och enligt internet är det en normal utvecklingsgrej att rada upp saker, att ordna i grupper enligt färg, storlek eller annat. Vår bvc-sköterska är lite orolig för hans språkutveckling (hon är orolig för allt sedan den dag han föddes!) men enligt 1177 är han exakt i fas med sin åldersgrupp, snart 3 år. Han är också empatisk, inte överdrivet men han förstår känslor på något sätt, t ex att man kan bli ledsen vilket han då påpekar om andra barn på fsk eller tecknade figurer, vilket jag mest ser som att han korrekt kan identifiera känslouttryck. Däremot har han inga problem med att sitta stilla längre stunder vid tv:n t ex.

  • Nickan87
    pyssel skrev 2020-03-16 12:11:54 följande:

    Hej, jag har träffat barn med autism som utmärker sig på det sätt som din lilla kille gör. Att vara mer oblyg än andra barn verkar vara lika vanligt som att vara mer tillbakadragen. Om beteenden ligger lite eller mkt i ytterkanten och sedan inte följer åldersadekvat utveckling. Det andra du skriver låter också bekant.

    Vad gäller empati och de med autism som lätt påverkas och "tar över" andras känsloläge är det inte så ovanligt som det ibland framställs. Om det blir svårt och väldigt mycket av det, särskilt en överkänslighet för andras sorg och lidande, ibland andras ilska, kan man fundera över om det finns vissa svårigheter i det som kallas "empatisk precision". Det betyder att man har lite svårt att skilja på (och värja sig emot) andras känslor. Det blir lite som att sakna skyddande filter för andras känslor. Har varit med om att äldre barn, och även vuxna med autism, behövt begränsa sig i att t.ex titta på nyheter och att inte läsa om barn och djur som far illa. Har också sett att vissa behöver hjälp med gränser och tydlighet i sitt föräldraskap när de är vuxna då de lider så mkt med sitt eget barn som skriker och gråter när de fått ett nej eller liknande. (Eftersom du undrar hur det skulle kunna utveckla sig, men det är bara exempel) .


  • Nickan87

    Tack för ditt svar! Har undrat på just den känslomässiga biten och intressant att höra hur det kan utveckla sig för en del ??

  • Nickan87
    Anonym (Mamma) skrev 2020-03-16 12:49:59 följande:

    Jag är verkligen ingen expert på dessa diagnoser men för mig låter beskrivningen fullständigt normal? Vad är det de anser gör att han kanske har en diagnos? Själva intensiteten i beteendet eller så?

    Min son beter sig likadant, det är vårt första barn så man googlar ju en massa och enligt internet är det en normal utvecklingsgrej att rada upp saker, att ordna i grupper enligt färg, storlek eller annat. Vår bvc-sköterska är lite orolig för hans språkutveckling (hon är orolig för allt sedan den dag han föddes!) men enligt 1177 är han exakt i fas med sin åldersgrupp, snart 3 år. Han är också empatisk, inte överdrivet men han förstår känslor på något sätt, t ex att man kan bli ledsen vilket han då påpekar om andra barn på fsk eller tecknade figurer, vilket jag mest ser som att han korrekt kan identifiera känslouttryck. Däremot har han inga problem med att sitta stilla längre stunder vid tv:n t ex.


    Han är också vår första så för oss har ju han varit det ?normala?, förutom talet då som jag reagerat på att varit påtagligt sämre då två åringar pratar bättre än vad han gör ibland.

    Hos logoped reagerade hon på att när han ville ha mig någonstans och drog i mig så tittade han mig på magen/brösten och inte i ögonen, aldrig något jag reagerat på då han nog ser en i ögonen också utan problem där i mellan. När vi lekte med dockhus så bjöd han inte med oss att leka med honom utan han var nöjd med att ha oss där och se på när han leker och när man försöker vara med så är det väl typ mera på hans villkor så antar att det är där fantasin kommer in att han inte leker fantasilekar/roll-lekar så som barn ska i hans ålder(?) men tycker det börjar bli bättre nu när vi har lekt mera så de går framåt . Han tar även i en i ansiktet ibland om han vill något som t.ex så lag pappa på fel film på tv så han tog tag i honom med båda händerna i ansiktet och såg honom djupt i ögonen och sa ?toystojy? så far i huset säkert skulle förstå vilken film han ville se ???? det är tydligen inte heller normalt att barn i den åldern tar tag i en med händerna. Han har även aldrig förut sagt sitt eget namn förrän för två veckor sedan, då han sa sitt eget namn för första gången! Nu har en massa ord börjat komma och man märker att han faktist försöker kommunicera med ord mera o mera nu så hoppas det lossnar lite.

    Han har även svårt att svara på frågor och blir liksom tyst bara, nu har vi jobbat på att han måste ge gensvar innan han får något så nu börjar det komma tydligare ?ja? (nej har nog aldrig varit ett problem att säga) ett exempel är att vi frågar om **** vill ha mjölk? Och så måste han säga ja eller på annat sätt se en i ögonen och ge något sorts svar. Har väl varit för lätta med det då vi automatiskt har lärt oss vad han vill ha med allt sitt pekande så vi bara gett det till honom..

    Angående intensiteten i beteendet så antar jag att när han ser på något roligt på tvn så kan han bli så glad så att han viftar och har sig när det är något roligt samt glädjetjut som jag trodde var normalt men antar nu att det inte är det ???? han kanske blir mera intensiv där då än andra barn i hans ålder.

    I dagis så är det mest samspelet till andra barn (och pratet förstås) som de reagerat på t.ex. så han börjar att leka riktigt bra med en annan och sen börjar de springa så blir han så ivrig o glad att han knuffar henne så hon ramlar och blir ledsen.. han gör det inte för att vara elak han blir väl bara så ?i? det så han vet inte vad han ska göra, samt att om de springer och leker med bilar så går det jätte bra ända tills han kör bilen in i någons ben och han förstår då inte att han gjort fel(de var de exempel som jag fick från dagiset).
  • pyssel
    Nickan87 skrev 2020-03-16 21:11:56 följande:

    Tack för ditt svar! Har undrat på just den känslomässiga biten och intressant att höra hur det kan utveckla sig för en del ??


    =)

    Något annat jag kom att tänka på när jag läser mer av det du skrivit: Kanske kan vara intressant för dig att läsa om "stimming" /"stims" /"stimmande" om du tycker han har mer rörelser för sig när han känner starka känslor, t.ex viftande. Stimming kan också förekomma vid olika sinnestillstånd och fylla olika funktioner,. t.ex hantera känslor och intryck eller bara kännas bra, som en form av självstimulans (pilla trådar, snurra..)
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Samma)

    Låter precis som vår dotter. Hon kunde inte prata, så gjordes utredning när hon var 3,5-4 år. Misstänkt autism. I fantasilekar tog hon rollen som hund eller katt. I andra lekar hade hon svårt att stanna kvar och bytte aktivitet ofta. Men om man tänker efter lite; det är svårt med mer avancerade lekar om du inte har ett språk. Självklart använder din pojke andra sätt att visa sin glädje eller få er uppmärksamhet. Att ta tag i någon är väl ett jättebra sätt? Vi tränade oerhört mycket med vår tjej. Olika ? lekar? för att träna språket. Hon led mycket av att inte kunna prata. De andra barnen tyckte också det var väldigt roligt när det blev fel. När hon var ca 5-5,5 släppte det. Då började hon helt plötsligt läsa och skriva! Idag är hon som vilken 10-åring som helst. Duktig i skolan och på sin sport och mycket kompisar.

  • Nickan87
    Anonym (Samma) skrev 2020-03-17 08:52:19 följande:

    Låter precis som vår dotter. Hon kunde inte prata, så gjordes utredning när hon var 3,5-4 år. Misstänkt autism. I fantasilekar tog hon rollen som hund eller katt. I andra lekar hade hon svårt att stanna kvar och bytte aktivitet ofta. Men om man tänker efter lite; det är svårt med mer avancerade lekar om du inte har ett språk. Självklart använder din pojke andra sätt att visa sin glädje eller få er uppmärksamhet. Att ta tag i någon är väl ett jättebra sätt? Vi tränade oerhört mycket med vår tjej. Olika ? lekar? för att träna språket. Hon led mycket av att inte kunna prata. De andra barnen tyckte också det var väldigt roligt när det blev fel. När hon var ca 5-5,5 släppte det. Då började hon helt plötsligt läsa och skriva! Idag är hon som vilken 10-åring som helst. Duktig i skolan och på sin sport och mycket kompisar.


    Har ju också tänkt så att han bara vill visa tydligt vad han vill eftersom han inte kan prata. Skönt att höra att det gått så bra med er dotter, ger en hopp att de kanske gå så bra för oss också! Fick er dotter sedan någon diagnos eller stannade det på att de bara misstänkte de?
  • Anonym (Samma)

    De ville inte sätta någon diagnos då hon var så liten. Jag skrev fel ovan. Hon var 4,5 när utredningen gjordes. Hon hade dåliga resultat på de flesta Wppsi testerna. Vi hade en bok mellan förskola och hemma där vi skrev vad som hänt under dagen för att hjälpa henne att berätta sånt som hänt. Hon hade även tilläggspeng, så de kunde ha extra personal. Vi läste mycket Bamse. Lätt att ta in genom att båda titta på bilder och läsa. Innan hon var ca 4,5 gick det inte att läsa för henne. Hon höll för öronen och skrek. Hon ville heller inte delta i samlingar på förskolan. Tror det blev jobbigt att lyssna när man inte förstår. Tänk själv att sitta på en föreläsning på finska om du inte pratar det! Nej, hon har ingen diagnos och ingen misstanke heller.

  • Nickan87
    Anonym (Samma) skrev 2020-03-17 12:33:34 följande:

    De ville inte sätta någon diagnos då hon var så liten. Jag skrev fel ovan. Hon var 4,5 när utredningen gjordes. Hon hade dåliga resultat på de flesta Wppsi testerna. Vi hade en bok mellan förskola och hemma där vi skrev vad som hänt under dagen för att hjälpa henne att berätta sånt som hänt. Hon hade även tilläggspeng, så de kunde ha extra personal. Vi läste mycket Bamse. Lätt att ta in genom att båda titta på bilder och läsa. Innan hon var ca 4,5 gick det inte att läsa för henne. Hon höll för öronen och skrek. Hon ville heller inte delta i samlingar på förskolan. Tror det blev jobbigt att lyssna när man inte förstår. Tänk själv att sitta på en föreläsning på finska om du inte pratar det! Nej, hon har ingen diagnos och ingen misstanke heller.


    Okej, tack för att du delade med dig. Min kille har inte heller haft tålamod för böcker han vill bara bläddra vidare, men nu har jag börjat läsa godnattsaga åt honom via storytel på telefonen vilket fungerar jätte bra! Då har han tillräckligt lugn och ro för att både höra på när jag läser och titta på bilderna. Ändå en lättnad att höra hur kämpigt ni hade det och hur bra allt löste sig till slut, säger nu inte att min kille inte kommer att få någon diagnos men visst finns det ju en liten del i mig som hoppas att han bara råkar vara lite sen.. ska jobba på nu hårt iallafall och ta emot all extra hjälp på dagis(dock är han ju hemma nu en månad från dagis pgr. Av corona krisen) så ser vi sen hur pass utvecklingen gått framåt till hösten. Psst.. förstår din dotter i det där med finskan.. krångligt språk, det har aldrig varit min grej heller då vi hade finska som ämne i skolan(är finlandsvensk).
Svar på tråden Autismenspektrumstörning/asperger