Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Hur få dottern att acceptera bilbarnstol?

1) Funkar det med napp istället för att amma, eller en flaska?
    2) Låt henne skrika. Tids nog lär hon sig att det inte funkar.

• Anonym (Anonym)
    gulledig skrev 2020-03-16 15:49:25 följande:
    Nej tyvärr hon vägrar. Testat båda två sedan hon var 1 vecka gammal.

Vill inte att hon ska skrika. Kanske borde skrivit det i ts- inga skrikmetoder tack!
    Ptja, om du inte vill att hon ska skrika har du en lååååång period av 18+ år framför dig där du sannolikt kommer göra allt för att hon inte ska protestera. Det där är en ond cirkel.

Jag förespråkar inte kallhjärtat ignorerande men vissa saker måste barn helt enkelt vänja sig vid. Åka bil är en av de sakerna. Föreställ dig att ni åker bil, du kör ensam, barnet har av någon anledning gjort sig av med/tappat vad du nu gett henne att roa sig med och det är flera mil tills ni kan stanna vid en mack eller rastplats, då blir det skrik vare sig du vill eller inte. Nu åker man inte så långt varje dag förstås men det är så klart bättre om hon vänjer sig vid att åka bil i god tid, och då är avvänjning det absolut bästa.
  • Anonym (Anonym)
    gulledig skrev 2020-03-16 16:25:48 följande:
    Förstår vad du menar. Dock har jag försökt eliminera skrikandet i allt vilket gör att hon sällan har utbrott eller gråter för den delen, förutom just i bilen.

Ja, alltså det är ju inte en helt orimligt scenario men det gör mig mer stressad att försöka köra medan jag har en skrikgråtande unge bredvid.
    Vet tyvärr exakt hur du har det ska tilläggas. När sonen var i ungefär samma ålder var det fruktansvärt att köra bil, för han skulle absolut ha napp, som han tappade och skrek så man var tvungen att stanna stup i kvarten. Vid ett års ålder var han nappfri så då blev det bättre! Så jag tänker att om du kan få bort YouTube kan det vara värt oavsett.

Däremot så har vi fortfarande samma problem nu när han ändå är ca 3 år, att han skriker en hel del på långresor, men tack o lov kan man oftast få veta varför åtminstone! T ex kan det vara blöja, men då kan han ändå sitta och skrika flera km innan man kan stanna på ett säkert sätt. Så det är väl inte perfekt, men bättre!
  • Anonym (Anonym)
    gulledig skrev 2020-03-16 16:25:48 följande:
    Förstår vad du menar. Dock har jag försökt eliminera skrikandet i allt vilket gör att hon sällan har utbrott eller gråter för den delen, förutom just i bilen.

Ja, alltså det är ju inte en helt orimligt scenario men det gör mig mer stressad att försöka köra medan jag har en skrikgråtande unge bredvid.
    Förresten, vilken annan slags skrikande är det du har lyckats eliminera och hur? Vi har fullt upp av treårstrots och dagliga utbrott......
  • Anonym (Anonym)
    gulledig skrev 2020-03-16 20:18:46 följande:
    Försöker med napp men ska ge det ett nytt försök!

Så skönt att ändå kunna kommunicera och veta vad som faktiskt är ?fel?!

Jag försöker att göra alla tråkiga saker till roliga istället. Tex borsta tänderna- letar efter tandtroll, sjunger, låter henne borsta själv.

Byta blöja- Leker tittut med byxorna.

När hon vill ha något hon inte får tex tv-kontrollen- ?kastar? bort den så den försvinner och säger ?borta?. Släpper den bakom ryggen eller vart jag nu lättast kan droppa den.

Står i kassan på Ica som är döööööööööödstråkigt- leker med allt som existerar.

Nu är det såklart skillnad på 3 åring och 13 månaders plus går att kommunicera med 3 åringen men försöker tillämpa samma sätt på hennes kusiner som är äldre och det fungerar oftast. Kommer väl skriva en ny tråd och be om tips på ?hur hanterar man 3årstrots? om två år, haha.
    Tack för tipsen :) Vi har problem med andra områden istället, t ex kan sonen bli totalt tokig om saker inte går som han hade tänkt (som idag flera ggr) och han låter sig inte avledas eller lockas till skratt i sådana stunder. Vi har medvetet plockat undan vissa leksaker som triggar honom onödigt mycket tills han blir lite äldre.

Om två år har vi femårstrotsen istället, vi får byta tips med varandra då! x)
Svar på tråden Hur få dottern att acceptera bilbarnstol?