Inlägg från: Zakopane |Visa alla inlägg
  • Zakopane

Hur få dottern att acceptera bilbarnstol?

Jag har fyra barn. Jag tänker så här att du kan inte göra så mkt mer än du redan gjort. Vissa ungar avskyr att sitta i bilstolen, särskilt i babyskyddet där de liksom blir halvliggande. Det kan bli bättre när de får den bakåtvända stol man har mellan 1-4 års ålder.

Annars: se bara tiden an. Rätt vad det är går det över.

Jag tänker som du att det är bra att vara restriktiv med skärm, annars binder man lätt ris åt egen rygg. Det blir ytterligare en stress för dig som förälder om filmen tar slut, om barnet råkar trycka fel på skärmen och stänga av, att ungen börjar gnälla för att den måste se film, att ungen blir förbannad för att den inte får ha skärmen när man kommit fram, osv.

• Zakopane

Till TS: just nu är det jobbigt, men barn växer. Rätt vad det är går din dotter i högstadiet. Ja, det är ju ingen hjälp just nu, men jag skriver det därför att man har verkligen inte den känslan med första barnet. Man tänker att "det kommer alltid vara så här!", men två veckor senare har det jobbiga gått över. 

Jag var mer ängslig (såklart) med första barnet än med andra. När vi skulle åka o hälsa på släkten i Värmland satt alltid antingen jag eller min man bak bredvid henne och försökte underhålla med böcker och leksaker. Detta var innan obegränsat internet och bärbara DVD:er gjort sitt intåg.

Med andra barnet var det mycket mindre ängsligt. De två små fick sitta där bak och så var det bra med den saken. 

Just nu kan du inte påverka så mycket, du har redan provat allt du kan. Det du kan göra är att försöka acceptera situationen som den är. Som nån annan skrev, du som vuxen vet bäst vad som behöver göras. Måste ni åka 40 minuter så måste ni, även om dottern hatar det. 

Om det går - sikta på att tajma in att åka på hennes sovtider. Om hon sover mitt på dan så är det då du placerar henne i bilen.

Just nu avskyr hon att åka bil, men det kommer bli bättre!

• Zakopane

När man har barnet i baksätet kan man skaffa en spegel som gör att man ser barnet i backspegeln. Då kan du se om hon somnar eller liknande. 

Svar på tråden Hur få dottern att acceptera bilbarnstol?