Inlägg från: Anonym (K) |Visa alla inlägg
  • Anonym (K)

Skidresa inom Sverige på påsklovet?

Vi ska åka veckan innan påsklovet och så länge vi är friska, skidanläggningen inte stängs eller vi blir satta i karantän kommer vi åka. Vi är två vuxna och tre barn och delar stuga med fyra andra vuxna som inte heller tänkt avboka. Vi skulle egentligen åka tåg men kommer nog avboka det och hyra bil istället. Dels för att minska risken att smittas men även för att inte bli fast där uppe om tågen slutar gå/ställs in. Vi bor vid backen och kommer äta alla måltider i stugan, möjligtvis ta en fika utomhus. I backen kommer vi ha avstånd till andra och liften kan man se till att bara åka med de man känner. Enligt Skistar harde settöverhurliftkön ska organiseras för att man inte ska stå så nära varandra och på det sättet minska smittrisken. Afterski skippar vi men barnen kommer få gå i skidskola. Gå på toa gör vi om vi behöver och sen tvättar vi händerna ordentligt, precis som vi alltid gör vid toalettbesök. Skulle vi få symptom håller vi oss inne eller åker ev hem i förtid. Vi är dock inte rädda för egen del att bli sjuka men blir vi det kommer vi absolut se till att hålla oss borta från folk både där och när vi kommer hem. Vi följer helt enkelt Folkhälsomyndighetens rekommendationer för vi ser ingen anledning till att inte göra det. Resan bokade vi i somras och vi har sett fram emot den sedan dess så vi hoppas inte anläggningen stängs.

• Anonym (K)
    Anonym (?) skrev 2020-03-17 23:56:22 följande:

Du menae att ni följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer men ändå väljer ni att bo i en liten stuga med sex vuxna och tre barn? Väljer så att utsätta er och andraför potentiell smitta? Allvarligt???

Jag hoppas verkligen att skidanlägggen stänger lpngt före påsk och håller stängt vela april!

Som sagt, ingen i vårt sällskap kommer åka om vi inte är friska. Om vi blir sjuka kommer vi hålla oss ifrån folk både där och när vi kommer hem. Precis som vi lever nu. Vid minsta symptom på förkylning är vi hemma från jobb, skola och förskola och undviker att träffa andra. Men den som är frisk hålls inte hemma bara för att. Vi väljer även att ta bil istället för tåg för att undvika nära kontakt med andra.
  • Anonym (K)
    Studentpappa skrev 2020-03-18 06:47:34 följande:

Man stänger ner hela världen och ber folk hålla sig inne, men folk ska ändå åka till fjällen.

Här stängde man gymnasiet en dag innan rekommendationerna kom och ungdomarna tar det som sommarlov. Men där handlar det ju ändå om ungdomar med bristande konsekvenstänk.

Fast man säger också att folk ska hålla sig lugna, inte bli hysteriska och få panik. Väljer man då att INTE stänga ner skidanläggningarna säger man ju även att det är okej att åka dit. Att då som fullt frisk utan någon person i riskgrupp i sin närhet avstå en resa inom landets gränser tycker jag är hysteriskt. Stängs skidanläggningarna eller om man är/blir sjuk ska man givetvis inte åka. Man ska undvika folksamlingar och skidbacken räknas inte som en folksamling. Sen behöver man ju inte hänga på afterski och restauranger mm precis som man undviker krogen och restaurangbesök hemma.
  • Anonym (K)
    Studentpappa skrev 2020-03-18 07:59:50 följande:

Att boka av en resa är ju knappast att likställa med hysterisk utan rätt rimligt åtgärd, om folk inte vore så egoistiska så skulle ju smittan vara betydligt mindre.

Att man inte tvingat dessa att stänga är väl för att man hoppas folk tar till sig det som sägs och stannar hemma. När det inte funkar så kommer ju kraven på stängning komma.

Men varför ens ha öppet/låta ställen fortsätta hålla öppet om man ändå räknar med att ingen ska åka dit? Nu är det öppet, många är friska och så länge de inte visar minsta tecken på förkylning är det bara att åka. Blir man sjuk i skidbacken håller man sig inne och tar bilen hem och sen är man i karantän tills man är frisk. Skulle jag bli sjuk på jobbet är risken större att jag smittar någon på vägen hem eftersom jag är beroende av att åka kommunalt. Jag har ett jobb som inte går att göra hemifrån för tillfället så jag måste dit varje dag och då blir det med kommunalt färdmedel. Så för min och min familjs del skulle risken att smitta andra om vi blir sjuka i fjällen vara mindre än om vi blev sjuka hemma.

Att som frisk åka skidor, gå till jobbet, ta en promenad, gå och handla mm tycker inte jag är egoistiskt. Att däremot som frisk bunkra en massa handsprit, läkemedel, toapapper, ersättning, torrvaror mm så att det inte finns till de som verkligen behöver tycker jag är långt mycket mer egoistiskt.
  • Anonym (K)
    Studentpappa skrev 2020-03-18 08:51:38 följande:

Lite klassisk whataboutism funkar ju alltid, du har ju redan rättfärdigat det för dig själv så du behöver inte fortsätta att hitta på ursäkter varför det är en bra idé att åka.

Det var säkert likadant sportlovsfirarna i Italien tänkte också.

Jag hittar inte på ursäkter, jag säger som det är. Det är öppet, vi är friska, vi åker. Blir någon sjuk stannar vi hemma. Precis som skolorna är öppna, barnen är friska och därför går de i skolan. Blir de sjuka stannar de hemma. Problemet är ju att folk rör sig ute bland folk när de är sjuka. Det gör inte vi.
  • Anonym (K)
    Anonym (Läs på) skrev 2020-03-19 15:23:07 följande:

Det smittar redan INNAN man får symptom! Alltså kan ni smitta innan ni vet att ni är sjuka.

Det är är sånt här beteende som gör att smittan sprider sig i raketfart.

Bit i det sura äpplet. Tro mig, många har det värre just nu med företag som konkar och massarbetslöshet.

Kram från en som också hade velat åka skidor och som fått avboka

Jag har läst och som jag förstått det råder det delade meningar om det än så länge. Alternativet för mig om vi inte åker är att jag jobbar den veckan och med det jobbet jag har är definitivt risken att jag blir smittad och smittar vidare större än om jag åker bil till fjällen, är ute hela dagarna och sedan hänger i stugan eftersom jag har ett jobb som inte kan göras hemifrån och jag måste åka kommunalt. De flesta verkar ju ändå eniga om att de som smittar mest är de som är sjuka så om de personerna kunde hålla sig hemma skulle smittspridningen inte gå lika snabbt. Vet inte hur många gånger jag har läst trådar på olika forum där folk på allvar tycker det är okej att gå till jobbet med feber och hosta eftersom de "vet" att det inte är corona. Där har vi ju riktiga smittspridare!

Självklart finns det andra som har det värre! Men om många bokar av är det säkert många på skidorterna som förlorar sina jobb också. Pengarna för liftkort, skidhyra och skidskola får man tillbaka om man bokar av senast dagen innan de börjar gälla så det blir nog en rätt stor förlust för t ex skistar även om de inte betalar tillbaka för boendet.
  • Anonym (K)
    Anonym (Skärpning) skrev 2020-03-19 21:56:35 följande:

Hälften av de smittade har inga tydliga symptom men smittas ändå!! Det är på grund av folk som dig som man nu tvingas har så hård karantän och varför så många dör i Italien...Hoppas du inser vad du tänker göra innan det är för sent... Eller om du envisas med att åka så som sagt, blir du eller din familj sjuk så hoppas jag inte inte tar upp en procent av vården utan håller er hemma utan hjälp oavsett hur illa det blir för er! För det är ert val!

För det första, jag har sagt hela tiden att är vi sjuka åker vi inte. Det gäller även otydliga symptom som t ex snoriga näsor trots att det är nåt som barnen har till och från från höst till vinter. Precis som vi inte heller skulle lämna dem på skolan om de var snoriga. För det andra, vi följer som sagt Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Tidigare har de inte avrått från resor inom Sverige så länge man är frisk och då finns det ingen anledning att få panik och avboka på studs. Nu idag har de dock gått ut med att de avråder från resor även inom Sverige så vi kommer inte åka. Så du kan lugna ner dig nu! Hur tänker du för övrigt kring friska personer som inte kan jobba hemifrån och som måste ta buss till jobbet? Ska inte de eller deras familjemedlemmar heller få vård på sjukhus om de skulle bli sjuka?

Sen en fråga till er som är friska och inte har någon från en riskgrupp i er absoluta närhet, hur lever ni nu? Går ni ut över huvud taget? Får barnen gå till skolan? Till lekparken? Träffar ni andra människor som också är friska? Om ni inte kan jobba hemifrån, har ni tagit semester eller hur löser ni det?
  • Anonym (K)
    Anonym (Skärpning) skrev 2020-03-19 22:01:53 följande:

Det råder inte delade meningar om det. Det är däremot så att innan det brutit ut så smittar du inte, men du kan få det utan några symptom och då märker du inte när det bryter ut utan du går omkring och smittar helt enkelt.

Men nu är det enkelt FHM rekommenderar att man avstår från resor inom Sverige så det tyder på att du inte bör åka om du är en ansvarsfull person. Eller föredrar du att vi får total karantän som i Italien där man i vissa områden nu inte får gå till jobbet om man inte jobbar inom vården, transport eller apotek eller matvaruaffärer... Man får inte ens gå ut på promenad i vissa områden... Föredrar du att vi hamnar där för att idioter som du inte tänker längre än näsan räcker och tycker att er skidresa är värd med än era medmänniskor... Vi är många som fått ställa in resor, jag själv skulle på bröllop med släkten i USA... fick ställas in... Paret fick gifta sig över webcam och festen håller vi till hösten eller när man nu kan tänkas resa igen... Ni får åka nästa vinter. Stanna hemma det är det enda vettiga!

Du han skriva igen innan mitt svar kom. Men det sista du skriver här, att det bara är att åka nästa vinter, så enkelt är det inte för alla. Även om vi skulle ha fått tillbaka alla pengar vi lagt ut på den här resan kommer vi inte ha råd att åka nästa vinter. Vi har sparat länge och bokade resan i somras när de hade ett erbjudande. Åker vi nästa år kommer det bli mycket dyrare eftersom vi troligtvis inte kommer hitta en sån deal igen, dels kommer ha äldre barn och dels behöver åka en vecka då det är dyrare. Så nej, det är inte bara att boka nytt nästa år. Kul för er att det inte verkar vara ett problem för er. Det måste vara skönt att kunna slänga så många tusenlappar i sjön och bara rycka på axlarna! För oss är det här en STOR förlust, inte bara ekonomiskt. Självklart är människors hälsa viktigare än pengar men jag står ändå fast vid att om man är frisk, åker bil till fjällen, håller sig i backen och i sin stuga så är risken för smitta inte gigantisk. Definitivt inte större än den är när vi är hemma och ska till skola, jobb och affären. Men som sagt, det blir ingen resa för oss eftersom Folkhälsomyndigheten avråder från resor inom Sverige nu.
  • Anonym (K)

Som sagt, vi ska inte resa. Och när det började spridas i Italien så var det precis när det bröt ut och det vidogs inga försiktighetsåtgärder alls. Folk hängde på restauranger och afterski osv vilket vi inte hade tänkt göra. Att åka buss till jobbet skulle ge mer närkontakt än att åka skidor. Sen har jag aldrig sagt att en skidort inte är en högriskplats men det beror ju också på hur man beter sig när man är där. Vi går inte på fester och restaurang hemma heller men vi åker kommunalt till jobbet och står i kö på ica. Så länge vi är friska. Den som skrev att vi riskerade smitta på tåg, vi skulle åka bil. Men nu har jag skrivit de här sakerna så många gånger så jag släpper det.

Vi går dock till jobb och skola om vi inte visar symptom för vi har inte råd att sätta oss själva i karantän när vi är friska. Så jag frågar igen, hur gör ni andra som är friska och inte lever med någon i riskgrupp? Hur får ni ihop det om ni inte går ut alls? Köper ni all mat på nätet eller måste ni komplettera i affär? Får era friska barn leka i parken med sina friska kompisar? Kan ni alla jobba hemifrån? Hur går det att jobba hemma om ni har barnen hemma samtidigt? Utgår ni ifrån att ni är sjuka men inte visar några symptom? Hur länge kommer ni göra det?

Svar på tråden Skidresa inom Sverige på påsklovet?