Inlägg från: Anonym (Skärpning) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skärpning)

Skidresa inom Sverige på påsklovet?

milly98 skrev 2020-03-17 20:38:58 följande:

Hej! Hur gör alla ni (tänker att det är fler än vi) som ska åka på skidresa inom Sverige på påsklovet?

Vi har två barn och ska åka med en annan tvåbarns-familj och bo i samma stuga. Har möjlighet att ta med egen mat dit. Men allt annat som tillkommer, sittlift, bilresan dit (man måste tanka osv), stanna o gå på offentligt toalett (har ca 10 timmars bilresa), after ski, offentlig toalett i skidbacken osv... Familjen vi åker med verkar inte sugna på att avboka allt... men tänker såklart att vi som familj får bestämma vad vi vill även om vi såklart önskat att dom också såg det som självklart att avboka.

I Norge har ju skidanläggningar stängt...

Önskar höra andras tankar om detta! Är jag för nojig som vill avboka?

Om ni åker så hoppas jag att om ni blir sjuka så stänger ni in er totalt... Går inte ut och köper mat ens om ni svälter ihjäl och oavsett hur sjuka ni blir så skall ni inte till sjukhuset och ta plats från någon som försökt göra allt rätt.

Så egoistiskt och idiotiskt att ens fundera på något sånt!!! 

Här har ni exempel på riskgruppen... 37 åring med astma som barn och cancer för 4 år sedan... https://www.tmz.com/2020/03/19/34-year-old-california-man-dies-coronavirus-visited-disney-world-florida/?fbclid=IwAR1qAQFVLtn5lYoviX3fEvdsUhcUqKxROZBIkTtgZMM5hToKNWk7RKciIbg

I Italien så är det inte bara sjukhusen som är fulla så folk dör för att de inte kan få vård... Även kyrkogårdar och krematorier är överfulla https://www.newsweek.com/coronavirus-italy-bergamo-army-bury-dead-1493194?fbclid=IwAR19bBIMNnZ8EclX8fNK4zw4Y1mm8k7lsCG6pLxeVOoJ4wMHmahKcFW2lT0

Var inte en idiot... Stanna hemma, håll er inne... Ni kan åka nästa år istället!!

Åker ni ändå så hoppas jag ni tar konsekvenserna!!

• Anonym (Skärpning)
    Anonym (K) skrev 2020-03-18 10:46:46 följande:
    Jag hittar inte på ursäkter, jag säger som det är. Det är öppet, vi är friska, vi åker. Blir någon sjuk stannar vi hemma. Precis som skolorna är öppna, barnen är friska och därför går de i skolan. Blir de sjuka stannar de hemma. Problemet är ju att folk rör sig ute bland folk när de är sjuka. Det gör inte vi.
    Hälften av de smittade har inga tydliga symptom men smittas ändå!! Det är på grund av folk som dig som man nu tvingas har så hård karantän och varför så många dör i Italien...Hoppas du inser vad du tänker göra innan det är för sent... Eller om du envisas med att åka så som sagt, blir du eller din familj sjuk så hoppas jag inte inte tar upp en procent av vården utan håller er hemma utan hjälp oavsett hur illa det blir för er! För det är ert val!
  • Anonym (Skärpning)
    Anonym (K) skrev 2020-03-19 17:43:43 följande:
    Jag har läst och som jag förstått det råder det delade meningar om det än så länge. Alternativet för mig om vi inte åker är att jag jobbar den veckan och med det jobbet jag har är definitivt risken att jag blir smittad och smittar vidare större än om jag åker bil till fjällen, är ute hela dagarna och sedan hänger i stugan eftersom jag har ett jobb som inte kan göras hemifrån och jag måste åka kommunalt. De flesta verkar ju ändå eniga om att de som smittar mest är de som är sjuka så om de personerna kunde hålla sig hemma skulle smittspridningen inte gå lika snabbt. Vet inte hur många gånger jag har läst trådar på olika forum där folk på allvar tycker det är okej att gå till jobbet med feber och hosta eftersom de "vet" att det inte är corona. Där har vi ju riktiga smittspridare!

Självklart finns det andra som har det värre! Men om många bokar av är det säkert många på skidorterna som förlorar sina jobb också. Pengarna för liftkort, skidhyra och skidskola får man tillbaka om man bokar av senast dagen innan de börjar gälla så det blir nog en rätt stor förlust för t ex skistar även om de inte betalar tillbaka för boendet.

Det råder inte delade meningar om det. Det är däremot så att innan det brutit ut så smittar du inte, men du kan få det utan några symptom och då märker du inte när det bryter ut utan du går omkring och smittar helt enkelt.

Men nu är det enkelt FHM rekommenderar att man avstår från resor inom Sverige så det tyder på att du inte bör åka om du är en ansvarsfull person. Eller föredrar du att vi får total karantän som i Italien där man i vissa områden nu inte får gå till jobbet om man inte jobbar inom vården, transport eller apotek eller matvaruaffärer... Man får inte ens gå ut på promenad i vissa områden... Föredrar du att vi hamnar där för att idioter som du inte tänker längre än näsan räcker och tycker att er skidresa är värd med än era medmänniskor... Vi är många som fått ställa in resor, jag själv skulle på bröllop med släkten i USA... fick ställas in... Paret fick gifta sig över webcam och festen håller vi till hösten eller när man nu kan tänkas resa igen... Ni får åka nästa vinter. Stanna hemma det är det enda vettiga!

• Anonym (Skärpning)
    Anonym (K) skrev 2020-03-19 22:33:48 följande:
    Du han skriva igen innan mitt svar kom. Men det sista du skriver här, att det bara är att åka nästa vinter, så enkelt är det inte för alla. Även om vi skulle ha fått tillbaka alla pengar vi lagt ut på den här resan kommer vi inte ha råd att åka nästa vinter. Vi har sparat länge och bokade resan i somras när de hade ett erbjudande. Åker vi nästa år kommer det bli mycket dyrare eftersom vi troligtvis inte kommer hitta en sån deal igen, dels kommer ha äldre barn och dels behöver åka en vecka då det är dyrare. Så nej, det är inte bara att boka nytt nästa år. Kul för er att det inte verkar vara ett problem för er. Det måste vara skönt att kunna slänga så många tusenlappar i sjön och bara rycka på axlarna! För oss är det här en STOR förlust, inte bara ekonomiskt. Självklart är människors hälsa viktigare än pengar men jag står ändå fast vid att om man är frisk, åker bil till fjällen, håller sig i backen och i sin stuga så är risken för smitta inte gigantisk. Definitivt inte större än den är när vi är hemma och ska till skola, jobb och affären. Men som sagt, det blir ingen resa för oss eftersom Folkhälsomyndigheten avråder från resor inom Sverige nu.

Vad får dig att tro att det inte var en stor förlust för oss? Det var det jag har förlorat många tusenlappar på detta och har egentligen inte ekonomin för att ta det, men jag har vettet att förstå att det var det mogna och ansvariga att göra, och jag tror faktiskt att det kommer vara billigt för att locka folk när resandet kommer igång igen... 

Men det är tur att FHM gick ut med riktlinjer när du nu inte förstår varför det hade varit vansinnigt oansvarigt att åka. 

• Anonym (Skärpning)
    Anonym (ABC) skrev 2020-03-20 09:32:22 följande:
    Ja jag tycker att det är alldeles för generell syn på det där med skidorter som riskmiljö.

Åre absolut ja, massa människor, mycket fest och kommers och många som inte ens är så intresserade av att vara ute. Om de inte stänger liftarna (vilket kan vara befogat) så borde de ändå stänga ned kraftigt bland allt annat så att folk styrs till att åka skidor, äta utomhus och sitta hemma i sitt boende när man inte är i backen. 

Men t.ex. Hemavan (som vi har planerat att åka till) känns ju verkligen inte som en riskmiljö att åka till. Vi planerar att antingen äta lunch hemma i stugan eller ha med oss den som matsäck och sitta ute bredvid backen på sittunderlag och äta (detta alldeles oavsett Corona, det är liksom så man beter sig där). Ingen trängsel på restauranger och after-ski där på samma sätt. 

Så då återstår ju istället frågan om det är en risk för Hemavan att vi åker dit. Vilket jag har mycket svårt att tro, både jag och mannen har arbetat hemifrån sedan vecka 11 och inte varit mer sociala än att gå på Ica. 

Risken som finns är i så fall att det är någon annan som är mindre försiktig som smittar oss på flygplatsen eller flygplanet. 

Om vi skulle bli sjuka när vi är där, ja då får vi lösa det på plats med att hitta något boende att hyra där vi kan sätta oss i karantän tills vi kan flyga hem utan att riskera att smitta andra. 
    Skogshuggaren skrev 2020-03-20 10:13:27 följande:
    Vi åker i egen bil. Vi åker varken till eller från någon storstad. Om vi vill vara riktigt försiktiga så kanske vi äter egen matsäck på en rastplats på vägen upp och ner istället för på en restaurang, fast jag tycker att det känns överdrivet. Väl uppe i stugan lagar vi egen mat och kommer inte att gå ut på något matställe eller liknande.

Nej, jag kan inte se någon som helst förhöjd risk med en sådan semester.
    cosinus skrev 2020-03-20 10:31:37 följande:
    Håller med, sitter precis och kollar på stugor på anläggningar där vi skulle ha egen stuga, inte röra oss på någon afterski och inga gondollifter eller annat där man trängs ihop. 

Blir vi kvar i stan över lovet kommer ungarna ändå vara med kompisar och förmodligen träffa fler människor i mer kritisk miljö än att susa förbi varandra i en backe.

OM ni blir sjuka där uppe så ni behöver vård stjäl ni vårdplatser från någon annan... Att ni har så svårt för att förstå att det inte är läge att boka skidresor nu... Eller att åka på dem. NI är egoistiska idioter och om det bara var ni som riskerade att dö för ert idiotiska och egoistiska beteende så fine. Dö om ni vill det men ta inget av vården från övriga. 

Men nu är det så att ni riskerar att skada andra, att ni inte förstår det är inte samma sak som att ni inte gör det... 

Ni kan bära på smittan och sprida med den från syd upp till nord, och dumpa av lite på vägen när det är "överdrivet" att inte gå på restauranger på vägen upp.. Eller om ni flyger (tur att nästan alla flyg är inställda... De som går borde vara för personer som MÅSTE resa inte för idioter som er).

Ni kan smitta någon som annars inte skulle bli smittad.

Om ni blir så sjuka att ni behöver läkarvård så tar ni upp plats och tid för någon annan. Låt oss säga att ni blir så sjuka att ni behöver hamna i ventilator. Det finns bara ett begränsat antal, i flera länder har de redan fått börja titta på "vem har störst uppskattad livslängd kvar"... så om ni kommer in och behöver ventilator kan det innebära att någon som är äldre än er blir utan och dör... På ert samvete... 

Om idioter fortsätter och tror att de kan leva som vanligt kanske vi tvingas stänga ner som i andra länder för att stoppa smittan. Vill ni bli helt och hållet instängda i era hem? Inte ens kunna gå ut på en promenad? Det är där de är i flera länder nu. Du får bara gå ut och handla mat eller medicin eller för att gå till läkare. Annars tvingas du sitta hemma, kan du jobba hemifrån så fine, kan du inte det..... så ja.... Är det det ni vill uppnå? Är det inte bättre att stanna hemma och försöka göra det ni kan för att stoppa smittan istället för att förstöra för os alla!!!

Jag fattar inte hur ni kan ha så svårt för att förstå hur illa denna situationen verkligen är---

Detta video klipp KANSKE kan få er att vakna till... Det dör för många i Bergamo... deras kyrkogårdar och krematorier kan inte hantera mer trotts att krematorierna går 24/7.... Så militären har fått hjälpa till att transportera döda till andra städer... Detta är första konvojen... Troligen inte den sista.... 
    www.facebook.com/tgcom24/videos/574971646697285/

Titta på den.... Inse att vi inte skämtar...Och nej kom inte med snacket om att det är bara gamlingar och sjuka som dör, för det första så har de också rätt att leva. Men för det andra så är det inte bara de som dör, de är majoriteten men inte ensamma... Och i Frankrike tex så hade de 300 på intensiven, av dem var 50% under 60.... Ni är inte oskadliga... 

• Anonym (Skärpning)
    cosinus skrev 2020-03-20 10:31:37 följande:
    Håller med, sitter precis och kollar på stugor på anläggningar där vi skulle ha egen stuga, inte röra oss på någon afterski och inga gondollifter eller annat där man trängs ihop. 

Blir vi kvar i stan över lovet kommer ungarna ändå vara med kompisar och förmodligen träffa fler människor i mer kritisk miljö än att susa förbi varandra i en backe.
    Dina ungar kommer träffa andra för att du inte håller dem inne vilket är ditt ansvar att göra. Så nej de skall inte vara med kompisar. Har du inte förstått något?? 
  • Anonym (Skärpning)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2020-03-29 18:08:08 följande:

Ber om överseende med att jag ännu inte hunnit läsa tråden. Väljer ändå svara på trådstarten.

Jag befinner mig just nu på en skidort, dock inte en av de tre största.
    Så vitt jag, och alla jag har varit i kontakt inom besöksnäringen, kan bedöma så finns här ingen risk, eller ingen betydande risk, för smittspridning.

I er situation skulle jag genomföra resan, under förutsättning att ingen av deltagarna är sjuk eller visar några symptom. Resan och vistelsen ska självfallet företes med fullt ansvarstagande och med hänsyn.
    Om ni håller er till de regler och råd som föreligger så skulle jag säga att det är lugnt.

Ute i skidbacken etc ser jag inga som helst risker av betydelse att bli smittad eller att sprida smitta, om alla använder sunt förnuft.
    Så vitt jag kan se så har alla restauranger etc vidtagit alla nödvändiga åtgärder med bordsservering, glest mellan borden, etc.
    Utökad servering utomhus med flera hamburgerstånd etc.
    Utökat antal grillplatser utomhus där besökare själva kan grilla.
    AfterSki, Nattklubb, Disco är inställda men i viss mån ersatt av ökad underhållning utomhus, vid bra väder, med artister som redan var bokade för AfterSki.

På skidorterna generellt bedömer jag att det finns extremt få smittade. Av dem som kommer att resa till skidorterna tror jag det är väldigt få som är smittade. Risken för ökad smittspridning, jämfört med att alla stannar hemma, är nog extremt liten.

Problemen med skidresor är nog start överdriven. Dels präglade av den (överdrivna?) rapporteringen av de som blev smittade vid skidresor till Italien (inte alls jämförbart!) och dels av den överdrivna rapporteringen om uttalande av sjukvården i Åre. Problemet i Åre var att flera i personalen var hemma och man pga personalbrist hade svårt att klara Stockholmares och andra besökares alla benbrott och alla andra sjukdomar. Det handlade inte i första hand om virus.

Om jag har förstått de senaste signalerna rätt så är inte riskerna förknippade med att några svenskar åker med egen bil till sina ägda eller hyrda stugor på påsklovet?
    Utan att problemen är mycket större i "vissa områden" i Sverige och bland dess icke skidåkande innevånare? och/eller stora problem pga av språksvårigheter? Polisen har ju bl a informerat om förbud att samlas i  täta religiösa grupper (typ då kanske gemensam bön?). Sådana religiösa grupperingar finns det nog inte särskilt många av på de svenska skidorterna?
    Detta om tecken på risker är dock mina egna spekulationer och frågor. OBS det är inga generaliserande påståenden!

NEJ man skall om man har samvete och vett följa Folkhälsoinstituets riktlinjer som säger att man inte skall resa på onödiga resor. Resor för jobbet är ok samma sak för att delta på begravningar. Men annars nix nada nej!!!!!!!! 

Varför har folk så svårt för att fatta?? 

• Anonym (Skärpning)
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8m8mj1/vadjar-res-inte-i-pask--dodsiffran-stigit-till-146
    Anonym (S.) skrev 2020-03-30 19:25:59 följande:
    Det säger jag också, vad är det folk inte vill förstå. Det är ju det enda sättet att begränsa smittspridningen på.

Anders Tegnell, stod kl. 14:00 på teve IDAG och sa, stanna hemma, och utsätt inte vården för mer belastning än vad de redan har.

Folk är till viss del egoister "jag bryr mig inte om hur mitt beteende påverkar andra" och till en annan del så tror de att de är oövervinneliga... Den dagen de själva eller någon de bryr sig om hamnar på intensiven eller dör pga corona kanske de vaknar till... 

Hoppas regeringen sätter hårdare regler snart... Så alla kafe, restaurang, bar hoppande slutar. Stoppar så folk inte får gå ut annat än när det är nödvändigt... Så kan vi stoppa dessa idioter från att förstöra för oss alla!!!

• Anonym (Skärpning)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2020-03-31 18:36:09 följande:
    Självfallet är nästan alla friska och icke smittbärare. Annars väljer de att stanna hemma. 

Varför inbillar du dig att särskilt många skulle vara smittade och skulle smitta andra?
    Om man håller sig till råd och riktlinjer så smittar man inte och man behöver inte bli smittad..

Varför tror du att några relativt få smittade skulle behöva så mycket akut vård och tom intensivvård?
    De allra flesta som blir smittade och sjuka får bara lindriga förkylningssymptom, några får liknande vanliga influensasymptom,
    men för det är det ju ingen som måste söka akut vård, framförallt inte intensivvård, eller hur?

Vad får dig att tro att en enda besökare skulle komma att behöva akut intensivvård?
    Vad är den avgörande skillnaden just nu i jämförelse med när besökarantalet är tio gånger fler under de vanliga semesterveckorna på sommaren?
    Med största sannolikhet var det väl fler besökare som behövde intensivvård under förra sommaren heta klimat och med de mycket större besökarantalen, än vad det är nu, eller hur?

Om Destination Gotland har vidtagit sådana åtgärder som du påstår så tror jag att de handlar helt känslostyrt, påverkade av mediedrevet och påverkade av alla framkallade känslostormar.
    Jag tror i så fall inte att det finns några fakta eller ens sunt förnuft bakom deras åtgärder.

Är du snuvig? Det minsta lilla?? Det är ganska så vanligt att man är det nu i dessa tider med pollen och allt... Så många är snuviga, som vanligt... De gör inte kopplingen att det inte handlar om pollen... Så reser de glatt till Gotland och smittar en hel hög med människor samtidigt som de skyller sin snuva för sig själva på att det är pollen... 

Du verkar dessutom sakna minsta kunskap om hur saker funkar... Sommartid kan man bemanna upp för att täcka behovet. Sommar tid så kan de göra det för då är det låg bemanning på andra orter. Nu däremot så är det brist på allt från material till personal så det finns inte resurser för de områden som har mindre behov i vanliga fall...

Du är egoistisk och verkar missa att detta är något som påverkar oss alla!! Skärp dig. Stanna hemma och sluta gnälla för fan du är bara barnslig nu! Du låter ungefär som när femåringen inte får gå till lekparken eller kompisen klockan 5 på morgonen bara för att hen har vaknat tidigt... "Men jag viiiiiiiiiill!!!" Samma mognad...  

• Anonym (Skärpning)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2020-03-31 23:04:17 följande:

Jättetråkigt att alla avbokningar och den allmänt hysteriska debatten tillsammans gör att Skistar hellre väljer att stänga.
    Beslutet är absolut inte faktabaserat.
    Och jag har väldigt god inblick i besöksnäringen i och deras bakomliggande orsaker och den egentliga (icke uttalade) bakgrunden till beslutet att stänga.
    Det kommer tyvärr att drabba många människor och verksamheter väldigt hårt.

Hoppas att andra mindre privata aktörer väljer att hålla liftar och skidbackar öppna, men givetvis med respekt och uppfyllelse av tillämpliga  råd och anvisningar.

En mindre riskfylld aktivitet än skidåkning i mycket glest befolkade skidbackar går nog knappast att finna.
    Jag och min familj ser fram mot underbar skidåkning i vårsolen, både alpint och turåkning på längden. 
    På påskafton kommer vi avnjuta en underbar påsksupé på en mindre restaurang med hög kvalitet, som vi vet följer alla råd och anvisningar.
    Hoppas också att de kommer genomföra den planerade underhållningen utomhus med kända artister på en friluftsscen.
    Hoppas att de inte faller för den allmänt hysteriska debatten.

Du är ju mer än lovligt idiotisk som fortfarande inte fattar vad som händer... Sunt förnuft... det är något som du saknar. Skönt att de stänger, hoppas de snart kommer med utegångsförbud så folk som dig tvingas hålla sig hemma istället!!! 
  • Anonym (Skärpning)
    Anonym (J) skrev 2020-04-06 17:32:48 följande:
    Nähä du. Den enda som håller på som en idiot här är du. Helt sjukt hur du håller på. Du har inte en aning om hur det ser ut just nu i fjällen. För då hade du hållt din trut stängd. Du har förmodligen aldrig ens haft råd att åka dit. Därav ditt förakt. Jävla galna människor som tror sig veta allt.

Aaaah så för att jag anser att man inte skall åka och sprida smitta som egoistiska idioter så tror du att jag aldrig varit och åkt skidor... 

Så glad att de stängt ner allt så man inte åker dit. Gör man det så går man emot de VÄLDIGT klara råden som kommit ut. Man skall inte resa punkt slut! 

Och jo jag har varit i fjällen och åkt skidor flera gånger, även i alperna... Jag har själv nu varit tvungen att ställa in en resa till USA där jag skulle gått på min systerdotters bröllop... Så ja jag har dessutom också förlorat och fått ställa in saker för det här viruset. 

Och nej jag tror mig inte veta allt. Däremot är jag läskunnig och kan ta till mig de råd, rekommendationer och varningar som finns där ute. Jag har även vänner som blivit väldigt sjuka nere i Italien, de trodde de var ok för de var på en liten ort och det var inte trångt i backarna och de höll sig i sin stuga efter åken men en av dem är på intensiven nu... Så..... STANNA HEMMA!!!

Svar på tråden Skidresa inom Sverige på påsklovet?