Inlägg från: Anonym (Sunt förnuft) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sunt förnuft)

Skidresa inom Sverige på påsklovet?

Ber om överseende med att jag ännu inte hunnit läsa tråden. Väljer ändå svara på trådstarten.

Jag befinner mig just nu på en skidort, dock inte en av de tre största.
    Så vitt jag, och alla jag har varit i kontakt inom besöksnäringen, kan bedöma så finns här ingen risk, eller ingen betydande risk, för smittspridning.

I er situation skulle jag genomföra resan, under förutsättning att ingen av deltagarna är sjuk eller visar några symptom. Resan och vistelsen ska självfallet företes med fullt ansvarstagande och med hänsyn.
    Om ni håller er till de regler och råd som föreligger så skulle jag säga att det är lugnt.

Ute i skidbacken etc ser jag inga som helst risker av betydelse att bli smittad eller att sprida smitta, om alla använder sunt förnuft.
    Så vitt jag kan se så har alla restauranger etc vidtagit alla nödvändiga åtgärder med bordsservering, glest mellan borden, etc.
    Utökad servering utomhus med flera hamburgerstånd etc.
    Utökat antal grillplatser utomhus där besökare själva kan grilla.
    AfterSki, Nattklubb, Disco är inställda men i viss mån ersatt av ökad underhållning utomhus, vid bra väder, med artister som redan var bokade för AfterSki.

På skidorterna generellt bedömer jag att det finns extremt få smittade. Av dem som kommer att resa till skidorterna tror jag det är väldigt få som är smittade. Risken för ökad smittspridning, jämfört med att alla stannar hemma, är nog extremt liten.

Problemen med skidresor är nog start överdriven. Dels präglade av den (överdrivna?) rapporteringen av de som blev smittade vid skidresor till Italien (inte alls jämförbart!) och dels av den överdrivna rapporteringen om uttalande av sjukvården i Åre. Problemet i Åre var att flera i personalen var hemma och man pga personalbrist hade svårt att klara Stockholmares och andra besökares alla benbrott och alla andra sjukdomar. Det handlade inte i första hand om virus.

Om jag har förstått de senaste signalerna rätt så är inte riskerna förknippade med att några svenskar åker med egen bil till sina ägda eller hyrda stugor på påsklovet?
    Utan att problemen är mycket större i "vissa områden" i Sverige och bland dess icke skidåkande innevånare? och/eller stora problem pga av språksvårigheter? Polisen har ju bl a informerat om förbud att samlas i  täta religiösa grupper (typ då kanske gemensam bön?). Sådana religiösa grupperingar finns det nog inte särskilt många av på de svenska skidorterna?
    Detta om tecken på risker är dock mina egna spekulationer och frågor. OBS det är inga generaliserande påståenden!

• Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym (Skärpning) skrev 2020-03-30 19:05:06 följande:

NEJ man skall om man har samvete och vett följa Folkhälsoinstituets riktlinjer som säger att man inte skall resa på onödiga resor. Resor för jobbet är ok samma sak för att delta på begravningar. Men annars nix nada nej!!!!!!!! 

Varför har folk så svårt för att fatta?? 

JO!
    Om du läser mitt inlägg så ser du att jag förstår och att jag har gjort mina egna rimliga bedömningar,
    OBS utifrån min egen och omfattande insamling av erfarenheter från verkligheten ute på några olika större skidorter, där jag faktiskt befinner mig dagligen.

Verkligheten på glest befolkade skidorter i Norrland är en fundamental skillnad mot verkligheten i Stockholm, och framförallt då inom vissa extremt tätbefolkade och tätt boende områden, (sannolikt bebodda av icke skidåkande personer?).

Jag kan upplysa dig om att stora begravningar och begravningsfester av sådan art, med deltagande av icke skidåkande människor, är extremt sällsynta på skidorter... Inte heller brölloppsfester, omskärelsefester, konfirmationsfester, gemensam bön, och liknande festligheter med många deltagare i täta grupperingar, av icke skidåkande människor, är särskilt vanliga på våra svenska skidorter.
    Det närmaste man kan komma i jämförelse skulle kunna vara Atferski och nattklubbar, men dessa är alltså inställda och stängda.

Vad gäller resor så finns det inga råd eller riktlinjer som säger att en familj som reser i egen bil skulle vara utsatta för höjd smittorisk, eller skulle innebära risk för smittspridning till andra. Men det kanske alla kan klara att lista ut?

I skidliftar och i skidbacken är det självfallet extremt liten risk för smittospridning, särskilt i jämförelse med de områden där problemen i verkligheten finns.

I detta inlägg och i mitt tidigare inlägg har jag belagt varför jag och de flesta människor som befinner sig i denna verklighet gör denna bedömning.

En del av er som skriver här, och så starkt känslomässigt reagerar, verkar inte ha någon förankring i verkligheten och verkar inte ha möjlighet göra egna rimlighetsbedömningar baserade på sunt förnuft.
    Självfallet måste myndighetspersoner ta till starka ord för att få människor att förstå och självfallet vänder man sig till den del som utgör den stora majoriteten av befolkningen.
    Men ni måste ju också inse att det är en extremt liten del av dessa 10 miljoner innevånare som i egen bil beger sig ut på en resa till en egen eller hyrd stuga. Gissningsvis handlar det om ca 50 000 människor som då utgör en halv procent (0,5%!) av befolkningen. Dessa extremt få människor har gjort en egen bedömning att de är friska och symptomfria. De reser till en ort där alla som inte är inlåsta i sitt hem är friska och symptomfria.
    Vad är då det stora problemet?

Sedan måste ni tänka på det jag skrev i förra inlägget, vad som är problemet i den lokala sjukvården, det är att man har personalbrist.
    Inte pga smitta utan pga av att man t ex måste vara hemma och ta hand om ett barn, eller sig själv, med vanlig förkylning.
    Problemet i den lokala sjukvården är i första hand att man inte har kapacitet att ta hand om skidturisternas benbrott och vanliga sjukdomar (INTE i första hand pga av coronasmitta.)
    De skidturister som drabbas av lite vanlig förkylning eller en sträckt muskel kan alltså söka vård när man kommer hem igen, om kapaciteten i lokala vården inte skulle räcka till.

Jag förstår att all medierapportering skapar massor av starka känslor hos många människor.
    Men man måste ändå kunna använda lite sunt förnuft och förstå att verkligheten kan skilja extremt mycket mellan majoriteten av 10 miljoner innevånare och en extremt liten del om kanske omkring en halv procent.
  • Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym (Res inte) skrev 2020-03-31 14:01:50 följande:
    Vad din personliga bedömning och känsla är, är såklart inte relevant.

Du saknar bildning. Även om du upplever att du och folk omkring dig är friska så kan du/ni bära på smittan då inkubationstiden är 2-14 dagar, och smittspridningen är 2.2. Det betyder att även om du som till synes är frisk kan vara sjuk och smitta i snitt 2.2 andra, som i sin tur smittar 2.2 andra. Det är därför du ska hålla dig på socialt avstånd. Inte snyta dig i vanten och svettas med andra på after ski.

Här är tre kartor över Sverige, Europa och USA. I Sverige är det Stockholm och Östersund som har störst utbredning, i Europa är det Italien, i USA är det relativt få utanför New York, men se hur Colorado sticker ut jämfört med närliggande stater, det är för smittspridning började i Aspen, Vail och Breckenridge. Alla skidanläggningar i Colorado har stängts för över en månad sedan, en mångmiljonindustri.

Jag hade tyckt att det vore mer OK om du skrivit, jag förstår vilken risk jag utsätter min omgivning för genom att åka, men jag är egoistisk så jag väljer att åka ändå, istället för att rabbla på om din ?känsla? och annat skitsnack.

Som jag sagt tidigare så förstår jag om du eller någon annan grundar sina uppfattningar på känslor som i sin tur grundar sig på medierapporteringen. Det är verkligen omtumlande känslor för dom flesta.
    Men du måste väl kunna förstå en sådan sak som att rapporteringen självfallet prioriterar att rikta sig till den stora majoriteten och mot dem som utgör en fara.

50 000 skidåkande människor, som reser i egen familj med egen bil och bor i egen stuga, utgör en väldigt liten del av 10 000 000 innevånare, och framförallt så utgör de en extremt liten risk.

Du säger att jag saknar bildning. Men jag vet inte vad du menar? Om du menar att jag saknar utbildning, eller tillgång till utbildad kunskap så har du faktiskt fel. Jag saknar inte utbildning och jag har dessutom tillgång till för frågan helt adekvat kompetens inom familjen.
    Dessutom grundar jag min åsikt på ingående och seriösa faktainsamlingar och undersökningar med människor som faktamässigt och på saklig grund är insatta i frågan och framförallt i förutsättningarna som råder lokalt.
    Notera att lokala förhållanden är väsenskilda från de förhållanden som råder i Stockholm och som råder för majoriteten av befolkningen.
    Stockholmare, och andra som lever under liknande förhållanden, har ofta en utpräglad förmåga att utgå from sig själva och sina egna förhållanden.

Jag har försökt redogöra för vad som är grunden till min uppfattning.

Har du verkligen belägg för att Östersund skulle ha större utbredning än t ex Västra Götaland/Göteborg och Region Skåne/Malmö? Det är ju i så fall sensationella uppgifter som skiljer sig från all annan bedömning...
    Det går inte att utläsa från ditt inlägg.

Hur kan du veta något om utbredningen?
    Ingen annan vet. Det är extremt få tester gjorda. Olika bedömare säger att antalet smittade kan vara 100 ggr de bekräftade medan andra säger att det kan vara 500 - 1000 ggr fler smittade än de som är konstaterade.

Betänk åtminstone att norr om Dalälven bor ca 1 miljon människor, och söder därom bor 9 miljoner människor (!).
    Vad du än försöker påstå så är det jämförelsevis extremt glest mellan smittade i Norrland och glest mellan människor är den viktigaste parametern för att undvika smittspridning.
    Glest mellan människor kommer det också att vara i skidbackarna, särskilt denna påsken.
    De människor som bor och som kommer besöka skidorter har självfallet att förhålla sig till råd och riktlinjer.

Att bidra till att rädda det som går att rädda av lokal verksamhet, att motverka allmänt utbredd arbetslöshet och att bidra till att hålla igång Sverige ser jag inte som särskilt egoistiskt. Tvärtom ser jag dessa friska besökare till skidorterna som humanistiska, ansvarstagande och allt annat än egoistiska. 
  • Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym (Stanna hemma) skrev 2020-03-31 15:17:04 följande:

Att folkhälsomyndigheten "rekommenderar" att avstå från alla icke nödvändiga resor är för att vi har lagar i sverige som gör att de inte kan förbjuda som andra länder, det bör alltså tolkas som att man SKA följa rekommendationerna.

Det är verkligen jättetrist att behöva ställa in en skidresa man sett fram emot men tänk ett steg längre, åk inte på semester till orter som inte har de resurserna för sjukvård som finns i större städer.

Jag kommer t.ex. inte att kunna träffa mitt barn nu under påsken (bor i olika städer) men man måste tänka på andra och om alla hjälps åt kan vi minska smittspridningen istället för att få en ny våg i norr....

Om friska familjer reser i egen bil, till egen eller hyrd stuga, och åker skidor ute om dagarna, med iakttagande av råd och riktlinjer, kan omöjligen innebära en ny våg i norr.

Även om dina känslor säger det, och att det är orättvist pga av de förhållanden som råder just för dig, så innebär det ingen våg i norr.
  • Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym (S.) skrev 2020-03-31 15:11:31 följande:
    Ok. Men tänk om alla hade gjort som du, då hade det varit ganska fullt i skidbacken, eller hur. Och vad hade det lett till, tror du.
    Men snälla nån, vet du överhuvudtaget något om vad du pratar om? Vad menar du?
    "Tänk om alla", vilka alla?

Vi som förstår något och vi som lever i verkligheten pratar om kanske max ca en halv procent av innevånarna!
    Det är så få så det är nästan inga alls, i en jämförelse...

Men du pratar om "alla". Menar du alla 10 miljoner i Sverige? Eller pratar du om alla miljarder människor i hela världen?

Vad vet du om smittorisken i skidbacken, utomhus?
    Herregud, det är så glest mellan människorna att du som bor i en stad kan nog aldrig ens fatta..?
  • Anonym (Sunt förnuft)

En allmänt spridd uppfattning, eller en känsla som många bär på, är att man lever i någon tro att alla smittade, eller väldigt många smittade, måste söka vård.

Sanningen är ju att nästan ingen behöver söka vård!
    Framförallt bland skidåkande människor, i aktiv ålder, så är det ju i princip ingen som behöver söka akut vård.

Här tror jag att många gör en känslomässig vurpa.

• Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym skrev 2020-03-31 17:28:43 följande:
    Än värre är de som tar färjan till Gotland!

Håll er borta från ön tills detta lugnat ner sig.
    Om några relativt få, sannolikt friska icke smittbärande människor, åker till Gotland,
    håller sig inom råd och riktlinjer,
    stödjer det lokala näringslivet och hindrar några från att bli arbetslösa,
    vad menar du att det skulle göra för skada?

Tillhör du dem som tror att alla som blir smittade kräver akut vård?
  • Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym skrev 2020-03-31 18:00:05 följande:
    Visst, om de är fiska och inte smittbärande, då är det som vanligt och då är de hjärtligt välkomna.
    Men nu är det inte som vanligt.
    Folk som tror sig vara friska, som sitter och trängs på fullbokade färjor till att börja med. Hur stor är inte risken där?

Sedan är Visby lasarett dimensionerat för öns knappt 60 000 fast boende och tål inte extra påfrestning under tider som dessa. Vi har SEX intensivvårdsplatser!

Ta till dig att råden som ges, de gällar alla. Även dig.
    Kolla gärna på Destination Gotlands hemsida när du ändå håller på, de bjuder på gratis ombokning PLUS ett presentkort på 500 kronor till alla som avbokar sin påskresa.
    Tror du att de gör det för att det är roligt eller?
    Självfallet är nästan alla friska och icke smittbärare. Annars väljer de att stanna hemma. 

Varför inbillar du dig att särskilt många skulle vara smittade och skulle smitta andra?
    Om man håller sig till råd och riktlinjer så smittar man inte och man behöver inte bli smittad..

Varför tror du att några relativt få smittade skulle behöva så mycket akut vård och tom intensivvård?
    De allra flesta som blir smittade och sjuka får bara lindriga förkylningssymptom, några får liknande vanliga influensasymptom,
    men för det är det ju ingen som måste söka akut vård, framförallt inte intensivvård, eller hur?

Vad får dig att tro att en enda besökare skulle komma att behöva akut intensivvård?
    Vad är den avgörande skillnaden just nu i jämförelse med när besökarantalet är tio gånger fler under de vanliga semesterveckorna på sommaren?
    Med största sannolikhet var det väl fler besökare som behövde intensivvård under förra sommaren heta klimat och med de mycket större besökarantalen, än vad det är nu, eller hur?

Om Destination Gotland har vidtagit sådana åtgärder som du påstår så tror jag att de handlar helt känslostyrt, påverkade av mediedrevet och påverkade av alla framkallade känslostormar.
    Jag tror i så fall inte att det finns några fakta eller ens sunt förnuft bakom deras åtgärder.
  • Anonym (Sunt förnuft)

Jättetråkigt att alla avbokningar och den allmänt hysteriska debatten tillsammans gör att Skistar hellre väljer att stänga.
    Beslutet är absolut inte faktabaserat.
    Och jag har väldigt god inblick i besöksnäringen i och deras bakomliggande orsaker och den egentliga (icke uttalade) bakgrunden till beslutet att stänga.
    Det kommer tyvärr att drabba många människor och verksamheter väldigt hårt.

Hoppas att andra mindre privata aktörer väljer att hålla liftar och skidbackar öppna, men givetvis med respekt och uppfyllelse av tillämpliga  råd och anvisningar.

En mindre riskfylld aktivitet än skidåkning i mycket glest befolkade skidbackar går nog knappast att finna.
    Jag och min familj ser fram mot underbar skidåkning i vårsolen, både alpint och turåkning på längden. 
    På påskafton kommer vi avnjuta en underbar påsksupé på en mindre restaurang med hög kvalitet, som vi vet följer alla råd och anvisningar.
    Hoppas också att de kommer genomföra den planerade underhållningen utomhus med kända artister på en friluftsscen.
    Hoppas att de inte faller för den allmänt hysteriska debatten.

• Anonym (Sunt förnuft)

Jättetråkigt att alla avbokningar och den allmänt hysteriska debatten tillsammans gör att Skistar hellre väljer att stänga.
    Beslutet är absolut inte faktabaserat.
    Och jag har väldigt god inblick i besöksnäringen i och deras bakomliggande orsaker och den egentliga (icke uttalade) bakgrunden till beslutet att stänga.
    Det kommer tyvärr att drabba många människor och verksamheter väldigt hårt.

Hoppas att andra mindre privata aktörer väljer att hålla liftar och skidbackar öppna, men givetvis med respekt och uppfyllelse av tillämpliga  råd och anvisningar.

En mindre riskfylld aktivitet än skidåkning i mycket glest befolkade skidbackar går nog knappast att finna.
    Jag och min familj ser fram mot underbar skidåkning i vårsolen, både alpint och turåkning på längden. 
    På påskafton kommer vi avnjuta en underbar påsksupé på en mindre restaurang med hög kvalitet, som vi vet följer alla råd och anvisningar.
    Hoppas också att de kommer genomföra den planerade underhållningen utomhus med kända artister på en friluftsscen.
    Hoppas att de inte faller för den allmänt hysteriska debatten.

• Anonym (Sunt förnuft)

Kan det vara så att i Sverige bland människor av skidåkande nationalitet är risken för smittspridning jämförelsevis mycket eller tom extremt liten?

När man pratar om att "Stockholmare" generellt och i allmänhet skulle vara smittspridare så väljer man att medvetet generalisera på ett sätt som inte är ok. Eller som inte skulle anses vara ok om generaliseringen s a s gick åt motsatt håll.

En stor del av sanningen kanske finns i det länkade från Aftonbladet?
    https://www.aftonbladet.se/debatt/a/naxyEm/vaga-tala-klarsprak-om-corona-och-fororten

I Aftonbladet kan man bl a läsa att:
    Rinkeby-Tensta, ett s k utsatt område i Sverige, är mycket hårt drabbat av Corona.
    Svensksomalier är en grupp som drabbas oproportionerligt hårt av Corona. 
    Ett annat område som kanske kan vara nästa katastrof (?) är Hallonbergen, som är ett annat s k utsatt område i Stockholm.

Svar på tråden Skidresa inom Sverige på påsklovet?