Skidresa inom Sverige på påsklovet?
Ber om överseende med att jag ännu inte hunnit läsa tråden. Väljer ändå svara på trådstarten.
Jag befinner mig just nu på en skidort, dock inte en av de tre största.
Så vitt jag, och alla jag har varit i kontakt inom besöksnäringen, kan bedöma så finns här ingen risk, eller ingen betydande risk, för smittspridning.
I er situation skulle jag genomföra resan, under förutsättning att ingen av deltagarna är sjuk eller visar några symptom. Resan och vistelsen ska självfallet företes med fullt ansvarstagande och med hänsyn.
Om ni håller er till de regler och råd som föreligger så skulle jag säga att det är lugnt.
Ute i skidbacken etc ser jag inga som helst risker av betydelse att bli smittad eller att sprida smitta, om alla använder sunt förnuft.
Så vitt jag kan se så har alla restauranger etc vidtagit alla nödvändiga åtgärder med bordsservering, glest mellan borden, etc.
Utökad servering utomhus med flera hamburgerstånd etc.
Utökat antal grillplatser utomhus där besökare själva kan grilla.
AfterSki, Nattklubb, Disco är inställda men i viss mån ersatt av ökad underhållning utomhus, vid bra väder, med artister som redan var bokade för AfterSki.
På skidorterna generellt bedömer jag att det finns extremt få smittade. Av dem som kommer att resa till skidorterna tror jag det är väldigt få som är smittade. Risken för ökad smittspridning, jämfört med att alla stannar hemma, är nog extremt liten.
Problemen med skidresor är nog start överdriven. Dels präglade av den (överdrivna?) rapporteringen av de som blev smittade vid skidresor till Italien (inte alls jämförbart!) och dels av den överdrivna rapporteringen om uttalande av sjukvården i Åre. Problemet i Åre var att flera i personalen var hemma och man pga personalbrist hade svårt att klara Stockholmares och andra besökares alla benbrott och alla andra sjukdomar. Det handlade inte i första hand om virus.
Om jag har förstått de senaste signalerna rätt så är inte riskerna förknippade med att några svenskar åker med egen bil till sina ägda eller hyrda stugor på påsklovet?
Utan att problemen är mycket större i "vissa områden" i Sverige och bland dess icke skidåkande innevånare? och/eller stora problem pga av språksvårigheter? Polisen har ju bl a informerat om förbud att samlas i täta religiösa grupper (typ då kanske gemensam bön?). Sådana religiösa grupperingar finns det nog inte särskilt många av på de svenska skidorterna?
Detta om tecken på risker är dock mina egna spekulationer och frågor. OBS det är inga generaliserande påståenden!