Anonym (Skärpning) skrev 2020-03-30 19:05:06 följande:
NEJ man skall om man har samvete och vett följa Folkhälsoinstituets riktlinjer som säger att man inte skall resa på onödiga resor. Resor för jobbet är ok samma sak för att delta på begravningar. Men annars nix nada nej!!!!!!!!
Varför har folk så svårt för att fatta??
JO!
Om du läser mitt inlägg så ser du att jag förstår och att jag har gjort mina egna rimliga bedömningar,
OBS utifrån min egen och omfattande insamling av erfarenheter från verkligheten ute på några olika större skidorter, där jag faktiskt befinner mig dagligen.
Verkligheten på glest befolkade skidorter i Norrland är en fundamental skillnad mot verkligheten i Stockholm, och framförallt då inom vissa extremt tätbefolkade och tätt boende områden, (sannolikt bebodda av icke skidåkande personer?).
Jag kan upplysa dig om att stora begravningar och begravningsfester av sådan art, med deltagande av icke skidåkande människor, är extremt sällsynta på skidorter... Inte heller brölloppsfester, omskärelsefester, konfirmationsfester, gemensam bön, och liknande festligheter med många deltagare i täta grupperingar, av icke skidåkande människor, är särskilt vanliga på våra svenska skidorter.
Det närmaste man kan komma i jämförelse skulle kunna vara Atferski och nattklubbar, men dessa är alltså inställda och stängda.
Vad gäller resor så finns det inga råd eller riktlinjer som säger att en familj som reser i egen bil skulle vara utsatta för höjd smittorisk, eller skulle innebära risk för smittspridning till andra. Men det kanske alla kan klara att lista ut?
I skidliftar och i skidbacken är det självfallet extremt liten risk för smittospridning, särskilt i jämförelse med de områden där problemen i verkligheten finns.
I detta inlägg och i mitt tidigare inlägg har jag belagt varför jag och de flesta människor som befinner sig i denna verklighet gör denna bedömning.
En del av er som skriver här, och så starkt känslomässigt reagerar, verkar inte ha någon förankring i verkligheten och verkar inte ha möjlighet göra egna rimlighetsbedömningar baserade på sunt förnuft.
Självfallet måste myndighetspersoner ta till starka ord för att få människor att förstå och självfallet vänder man sig till den del som utgör den stora majoriteten av befolkningen.
Men ni måste ju också inse att det är en extremt liten del av dessa 10 miljoner innevånare som i egen bil beger sig ut på en resa till en egen eller hyrd stuga. Gissningsvis handlar det om ca 50 000 människor som då utgör en halv procent (0,5%!) av befolkningen. Dessa extremt få människor har gjort en egen bedömning att de är friska och symptomfria. De reser till en ort där alla som inte är inlåsta i sitt hem är friska och symptomfria.
Vad är då det stora problemet?
Sedan måste ni tänka på det jag skrev i förra inlägget, vad som är problemet i den lokala sjukvården, det är att man har personalbrist.
Inte pga smitta utan pga av att man t ex måste vara hemma och ta hand om ett barn, eller sig själv, med vanlig förkylning.
Problemet i den lokala sjukvården är i första hand att man inte har kapacitet att ta hand om skidturisternas benbrott och vanliga sjukdomar (INTE i första hand pga av coronasmitta.)
De skidturister som drabbas av lite vanlig förkylning eller en sträckt muskel kan alltså söka vård när man kommer hem igen, om kapaciteten i lokala vården inte skulle räcka till.
Jag förstår att all medierapportering skapar massor av starka känslor hos många människor.
Men man måste ändå kunna använda lite sunt förnuft och förstå att verkligheten kan skilja extremt mycket mellan majoriteten av 10 miljoner innevånare och en extremt liten del om kanske omkring en halv procent.