• Anonym (Anony­m)
    Wed 18 Mar 2020 11:20
    644 visningar
    12 svar
    12
    644

    Sambo

    Fast på vilket sätt tänker du att ditt ekonomiska tankesätt förändras? Det ni kan diskutera är kanske vad som händer om du måste betala på två ställen? Både för lägenheten och huset. När jag flyttade ihop med min sambo tyckte jag väl att det kändes lite orättvist att jag skulle vara med och betala räntan men jag förstod ju också att det är en avgift. Vi delade allt som du nämde rakt av, renoveringskostanderna fick han stå för så klart. Vi hade gemensamma utgifter som mat etc. Innan vi hade ett gemensamt konto fick han redovisa för mig vilka utgifter vi hade så förde jag över den summan till honom i slutet av månaden. Sen fixa vi ett gemensamt konto där vi satte in lika mycket varje månad. Man kan ju räkna ut någon procent så att båda betalar procentuellt lika mycket varje månad utifrån den lön ni har. Vilket ni nu tycker känns mest rättvist.

  • Anonym (Anony­m)
    Wed 18 Mar 2020 12:28
    #4

    Men då är det där det sitter, att släppa taget. Att gå in för detta. Jag tycker det låter som en bra idé att hyra ut lägenheten om det går under ett år. Så känns det inte så drastiskt. Det kanske är som att skaffa barn eller vad som helst, det är aldrig rätt tid. Att köpa hus, skaffa barn, flytta ihop är läskigt. Dra av plåstret. Det är väl ändå detta ni vill just nu. Det ordnar sig om det skiter sig.

  • Anonym (Anony­m)
    Sat 4 Apr 2020 17:06
    #5

    Hur har det gått? Här du flyttat in än?

  • Anonym (Anony­m)
    Mon 6 Apr 2020 16:18
    #7

    Det blir säkert bra. Har ni hittat något bra sätt kring den ekonomiska biten?

  • Anonym (Anony­m)
    Mon 27 Apr 2020 14:57
    #10
    Fru KN skrev 2020-04-27 12:20:13 följande:

    Inte för att måla fan på väggen men nu är du ung och behöver bara tänka på några detaljer inför framtiden. Tänk på att om ni skapar ett liv tillsammans med barn och så, men inte gifter er. Låtsas sedan att ni separerar efter många år, och om inget är skrivet då får du inget av husets värde (vilket förmodligen stigit) när du flyttar ut. Så om ni nu fortfarande är ihop efter ett år och inte gifter er, då bör ni skaffa en bostad TILLSAMMANS så ni delar 50/50 om det skulle skita sig i framtiden. Jag har nämligen varit i den situationen själv, och fick lämna allt (well, utom lite möbler och sånt). Lagar ändras naturligtvis så läs den och se vad du kommer fram till, du kan säkert få en gratis konsultation av en familjeadvokat för att vara på säkra sidan oxå.


    Det du är ute efter är att äga huset gemensamt och då borde ts och hennes sambo göra upp en avbetalnkngsplan för att ts att köpa in sig som delägare i huset. Inget som säger att bara för att man gifter sig får man halva, man kan skriva äktenskapsförord då får ts inget heller. Det är bättre att köpa in sig i huset i så fall. Finns inget som säger att ts inte kan köpa sig något eget och gå i vinst med, en sommarstuga eller något istället. Varför ska ts man köpa tillbaka sin halva av boendet en gång till när det är han som köpt det från början?

    Bor man i ett hus som någon annan äger är det som att bo som en hyresgäst. Varför ska man få ta del av den vinsten då om man inte köpt in sig i boendet? Känns kanske orättvist men ska alla som är hyresgäster få ta del av en vinst om de flyttar ut och boendet säljs? Att nyttja boenet ska man självklart betala för.
  • Anonym (Anony­m)
    Mon 4 May 2020 20:17
    #12
    Fru KN skrev 2020-05-04 02:58:08 följande:

    Självklart ska hon inte ta del av vinsten om hon bor som hyresgäst. Men jag har fått uppfattningen att hon är mer än en hyresgäst..de är ett förälskat par som planerar en framtid tillsammans. Och då vore det väl bra att hon ser till att det inte blir några problem för henne ekonomiskt om det skiter sig 30 år senare. Hur det sedan går till exakt lagligt sett är jag inte expert på, om det är giftemål, äktenskapsförord etc, men det går ju att ta reda på. Jag vill bara att hon ska fatta kloka beslut inför hennes framtid.


    Om hon ska se till att det inte blir några ekonomiska problem efter 30 år tillsammasn ska hon se till att vara ägare sen om hon blir det genom giftermål eller på annat sätt är väl upp till ts och hennes sambo. Men jag säger fortfarande att det inte alls ska ses som självklart att man får ut någonting eller heller ska ha något bara för man är tillsammans flera år när man inte är den som varit med och köpt något. Nyttjar man ett boende får man vara med och betala för det. Men detta känns som man ska ta i en ny tråd än kapa ts tråd. Så jag tänker inte diskutera det mer här.
Svar på tråden Sambo