• Ailin

    Corona och tonåringar

    Hur gör ni som har tonåringar nu när oron är stor för Corona? Stannar de hemma från kompisar, gym, annat? Eller lever mer som vanligt?

    Jag VILL hålla dem hemma men det går ju inte. De vill leva som vanligt. Obs! Vi har inga symptom och bor i mindre stad.

  • Svar på tråden Corona och tonåringar
  • Tow2Mater

    Tonåringar ska vara kapabla att se och forstå sin omvärld och situationen vi är i, varfor saknar dina allt konsekvenstänk?

    Klart de inte kan leva som vanligt, men det betyder ju inte att man måste stänga in dem. Lär dem hur de kan ha visst socialt umgänge på ett relativt säkert sätt (t ex utomhus med avstånd).

  • Mint

    Ungdomar som inte är i riskgrupp bör leva på som vanligt. Sköta skolan givetvis, men också gå och träna, fika med kompisar och allt sånt där. De behöver inte vara mer försiktiga än i vanliga förkylningstider.

    Dock kan det ju vara läge att inte träffa far- och morföräldrar just nu.

  • annabellelee
    Mint skrev 2020-03-19 05:00:23 följande:

    Ungdomar som inte är i riskgrupp bör leva på som vanligt. Sköta skolan givetvis, men också gå och träna, fika med kompisar och allt sånt där. De behöver inte vara mer försiktiga än i vanliga förkylningstider.

    Dock kan det ju vara läge att inte träffa far- och morföräldrar just nu.


    Fast om de träffar alla sina kompisar kan de väl lika gärna gå i skolan? Onödigt stänga gymnasier i så fall.
  • Mascaraklumpar

    Vi bor i storstad och räknar sedan i fredags med att inte kunna få sjukvård vid behov (eftersom vården inte behövs just vid smittotillfället utan ett par veckor senare, och enligt mina beräkningar har vi oerhört stora problem inom två veckor). Således gör vi allt vi kan för att undvika att bli smittade just nu, framför allt för oss vuxnas skull då infektionen med någon-några procents sannolikhet skulle innebära ett behov av vård för åtminstone en av oss. Detta innefattar bland annat att hålla både vårt förskolebarn och vårt äldre barn (snart 14) hemma.

    Tonåringen pluggar på förmiddagarna och passar sedan sin lillasyster så att jag får jobba en stund. Sedan tar vi en skogspromenad och efter det hjälps vi åt med hushållssysslor. Därefter har han fritid och pratar i telefon/chattar med vänner och dylikt. Än så länge funkar det bra, han är glad både över att slippa skolan och smittan.

  • Mint
    annabellelee skrev 2020-03-19 06:06:51 följande:

    Fast om de träffar alla sina kompisar kan de väl lika gärna gå i skolan? Onödigt stänga gymnasier i så fall.


    Som det varit senaste veckan har det knappt gått att bedriva undervisning ändå, hälften av elever och lärare har varit hemma på grund av symptom, inbillade symptom eller rädsla. Lika bra att köra hemundervisning för samtliga då.

    Men ja, ungdomar utanför riskgrupp löper ytterst liten risk att bli allvarligt sjuka så hade undervisningen i skolan funkat hade jag tyckt att de kunnat fortsätta.
  • Gameofthrones
    Ailin skrev 2020-03-18 20:18:13 följande:

    Hur gör ni som har tonåringar nu när oron är stor för Corona? Stannar de hemma från kompisar, gym, annat? Eller lever mer som vanligt?

    Jag VILL hålla dem hemma men det går ju inte. De vill leva som vanligt. Obs! Vi har inga symptom och bor i mindre stad.


    Mina syskon har tonårsbarn, dom går i skolan för barnen behöver lärande, stimulans och komma hemifrån.

    generellt mår inte många barn bra hemma i sin hemmiljö och därför har skolan blivit en tryggheten. Så jag tycker att skolan ska vara öppen. 

    Tycker dina barn om skolan låt dem gå men det ska finnas att det kan bli kosekvenser. Sköter era barn hygienen låt dem va då tycker jag. 

    Låt dem träffa sina kompisar , men berätta gärna för dem att -när ni blir sjuka säg till mig direkt!
  • Gameofthrones
    Ailin skrev 2020-03-18 20:18:13 följande:

    Hur gör ni som har tonåringar nu när oron är stor för Corona? Stannar de hemma från kompisar, gym, annat? Eller lever mer som vanligt?

    Jag VILL hålla dem hemma men det går ju inte. De vill leva som vanligt. Obs! Vi har inga symptom och bor i mindre stad.


    Mina syskon har tonårsbarn, dom går i skolan för barnen behöver lärande, stimulans och komma hemifrån.

    generellt mår inte många barn bra hemma i sin hemmiljö och därför har skolan blivit en tryggheten. Så jag tycker att skolan ska vara öppen. 

    Tycker dina barn om skolan låt dem gå men det ska finnas att det kan bli kosekvenser. Sköter era barn hygienen låt dem va då tycker jag. 

    Låt dem träffa sina kompisar , men berätta gärna för dem att -när ni blir sjuka säg till mig direkt!
  • Ailin

    Tack för svar, ser att folk tänker rätt olika.

    De träffar inte mor-far-föräldrar, tvättar händerna både självmant och på uppmaning.

    Jag tänker såhär, om det blir en riktig karantän, order att hålla sig inne, så kommer det bli ordentligt påfrestande. Därför rätt onödigt att redan nu försöka få till det. Idag tröttnade äldsta sonen på förmaningarna. ?Jag fattar allt det där, jag är också orolig! Men jag står inte ut med att bara sluta med allt?.

Svar på tråden Corona och tonåringar