• Thu 19 Mar 2020 12:43
    5046 visningar
    13 svar
    13
    5046

    Retrograd ejakulation, orgasm utan utlösning?!

    Hej! Jag och min sambo försöker få hjälp av sjukvården för att behandla hans tillstånd med retrograd ejakulation vilket innebär att hans ejakulat (sperma) tar fel väg vid orgasm, det åker upp i urinblåsan istället. Undersökning med TESA/PESA visar att han har riklig spermie produktion som rör sig bra så problemet ligger inte där. Men när vi försöker få hjälp av urolog att hitta någon form av medicinering händer ingenting, dom står helt handfallna och vet inte vad dom ska göra. Nu till min fråga, någon här som blivit behandlad för retrograd ejakulation? Med vad isf? Vilken dos? Självmedicinering?

    Vi börjar få slut på idéer..

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Retrograd ejakulation, orgasm utan utlösning?!
  • Anonym (Anony­m)
    Thu 19 Mar 2020 15:04
    #1
    Blomman99 skrev 2020-03-19 12:43:20 följande:

    Hej! Jag och min sambo försöker få hjälp av sjukvården för att behandla hans tillstånd med retrograd ejakulation vilket innebär att hans ejakulat (sperma) tar fel väg vid orgasm, det åker upp i urinblåsan istället. Undersökning med TESA/PESA visar att han har riklig spermie produktion som rör sig bra så problemet ligger inte där. Men när vi försöker få hjälp av urolog att hitta någon form av medicinering händer ingenting, dom står helt handfallna och vet inte vad dom ska göra. Nu till min fråga, någon här som blivit behandlad för retrograd ejakulation? Med vad isf? Vilken dos? Självmedicinering?

    Vi börjar få slut på idéer..

    Tack på förhand!


    Man borde kunna gå in i testiklarna och plocka ut spermier därifrån på din man för att använda vid ivf. Har läst på nätet att man kan göra det. Googla för att läsa mer.
  • Anonym (Anony­m)
    Thu 19 Mar 2020 15:16
    #2

    Såg att det fanns en annan tråd med en kvinna som kallar sig ivfbullen, där hennes man har samma problem som din man. De hade hittat nån medicin sa hon (jag vet ej vilken). Prata med henne.

  • Anonym (Anony­m)
    Thu 19 Mar 2020 15:17
    #3

    Tråden heter "Självmedicinering Fermanest? Snälla hjälp"

  • Thu 19 Mar 2020 18:38
    #4
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-19 15:04:05 följande:

    Man borde kunna gå in i testiklarna och plocka ut spermier därifrån på din man för att använda vid ivf. Har läst på nätet att man kan göra det. Googla för att läsa mer.


    Jag har googlat sönder nätet efter info. Självklart kan man göra IVF och stå i kö och vänta men känns frustrerande när fertilitetskliniken till och med säger att vi är ett enkelt fall, om urologen bara satte sig in i fallet och hittade rätt medicin. Därför jag nu söker efter vad andra par medicineras med. Vi står i kö för IVF men uppenbarligen borde ju inte det behövas när det finns hjälp vid retrograd ejakulation.
  • Thu 19 Mar 2020 18:39
    #5
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-19 15:17:55 följande:

    Tråden heter "Självmedicinering Fermanest? Snälla hjälp"


    Jag har försökt i hennes tråd så hoppas att någon kan ge svar, tack:)
  • Anonym (1)
    Thu 19 Mar 2020 23:31
    #6

    Man bör inte ens behöva göra PESA/TESE om det inte finns något stopp i sädesledarna, man brukar kunna preparera fram spermier från urinen. Jag har jobbat många år på ett IVF-laboratorium och männen tömmer först urinblåsan, mastuberar, tömmer urinblåsan direkt efteråt och samlar upp urinen i ett provrör eller burk. Där är spermierna som man sedan tvättar och fertiliserar äggen med. Det är lätt. Personligen har jag aldrig hört talas om att du kan medicinera retrograd ejakulation, eftersom det är en "felkoppling".

  • Fri 20 Mar 2020 12:13
    #7
    Anonym (1) skrev 2020-03-19 23:31:46 följande:

    Man bör inte ens behöva göra PESA/TESE om det inte finns något stopp i sädesledarna, man brukar kunna preparera fram spermier från urinen. Jag har jobbat många år på ett IVF-laboratorium och männen tömmer först urinblåsan, mastuberar, tömmer urinblåsan direkt efteråt och samlar upp urinen i ett provrör eller burk. Där är spermierna som man sedan tvättar och fertiliserar äggen med. Det är lätt. Personligen har jag aldrig hört talas om att du kan medicinera retrograd ejakulation, eftersom det är en "felkoppling".


    Hej, tack för din kommentar!

    Ivf kommer det ju bli och de säger att det är inga konstigheter, så vi väntar i kön nu. Men under tiden borde vi kunna "jobba" hemma då jag vet att många blivit hjälpta av medicinering vid retrograd ejakulation som komplikation vid diabetes . Många skriver att de hittat medicin som funkat bra men inte vilken medicin, de hade jag isf velat föreslå till vår urolog.
  • Anonym (Hmm)
    Sun 22 Mar 2020 03:21
    #8

    Jag har googlat och inom 5 minuter funnit att man hos män med retrograd ejakulation kan prova alfa-adrenerg-receptorstimulerande medel, tillexempel tricykliska antidepressiva eller efedrin (funnet på internetmedicin.se under avsnittet om manlig infertilitet).

    Fråga er urolog om detta. Fråga också om andra läkemedel som påverkar (förbättrar) urinblåsans ringmuskel då det ibland kan göra så att ejakulatet åker rätt väg (istället för upp i urinblåsan).

  • Sun 22 Mar 2020 23:41
    #9
    Anonym (Hmm) skrev 2020-03-22 03:21:27 följande:

    Jag har googlat och inom 5 minuter funnit att man hos män med retrograd ejakulation kan prova alfa-adrenerg-receptorstimulerande medel, tillexempel tricykliska antidepressiva eller efedrin (funnet på internetmedicin.se under avsnittet om manlig infertilitet).

    Fråga er urolog om detta. Fråga också om andra läkemedel som påverkar (förbättrar) urinblåsans ringmuskel då det ibland kan göra så att ejakulatet åker rätt väg (istället för upp i urinblåsan).


    Hej! Absolut, så långt kommer jag också, men kan du föreslå ett preparat som är alfa-adrenerg-receptorstimulerande så ska jag föreslå det till urolog?, det är liksom här det stannar.. hittar också fakta om att SSRI preparat kan orsaka retrograd ejakulation och många blir hjälpta av TCA preparat. Så min sambo fick prova ett TCA preparat, på vår begäran, men det funkade tyvärr inte. Efedrin ville han inte skriva ut, då fick vi enbart till svar att vi skulle prata med fertilitetsmottagningen, de säger i sin tur att vi ska prata med urolog eftersom retrograd ejakulation hamnar under deras område. Rinexin har vi fått prova, även det på vår begäran av fertilitetsklininen eftersom de ville hjälpa till under tiden som vi går under utredning och urologen inte gör sitt jobb.

    Uppskattar att folk gör googlingar men det har jag redan gjort, men fortfarande hittar jag inte vilka preparat som faktiskt funkar för par här i Sverige? Sudafed funkar i USA, men det får man inte tag på här.
  • Sun 22 Mar 2020 23:44
    #10
    Blomman99 skrev 2020-03-22 23:41:03 följande:

    Hej! Absolut, så långt kommer jag också, men kan du föreslå ett preparat som är alfa-adrenerg-receptorstimulerande så ska jag föreslå det till urolog?, det är liksom här det stannar.. hittar också fakta om att SSRI preparat kan orsaka retrograd ejakulation och många blir hjälpta av TCA preparat. Så min sambo fick prova ett TCA preparat, på vår begäran, men det funkade tyvärr inte. Efedrin ville han inte skriva ut, då fick vi enbart till svar att vi skulle prata med fertilitetsmottagningen, de säger i sin tur att vi ska prata med urolog eftersom retrograd ejakulation hamnar under deras område. Rinexin har vi fått prova, även det på vår begäran av fertilitetsklininen eftersom de ville hjälpa till under tiden som vi går under utredning och urologen inte gör sitt jobb.

    Uppskattar att folk gör googlingar men det har jag redan gjort, men fortfarande hittar jag inte vilka preparat som faktiskt funkar för par här i Sverige? Sudafed funkar i USA, men det får man inte tag på här.


    All den info som vi privatpersoner kan hitta på google, inom 5 minuter, gör att jag kan tycka att en urolog med läkarexamen borde kunna lägga ihop ekvationen också men även kunna föreslå ett läkemedel.
  • Anonym (Undra­r)
    Mon 23 Mar 2020 12:51
    #11

    Hur länge har han haft det så? Hur gammal är han? Har han genomgått någon operation som kan ha orsakat detta problem?

  • Mon 23 Mar 2020 14:21
    #12
    Anonym (Undrar) skrev 2020-03-23 12:51:54 följande:

    Hur länge har han haft det så? Hur gammal är han? Har han genomgått någon operation som kan ha orsakat detta problem?


    Nej det har inte alltid varit så, men de sista 5-6 åren. Ingen operation. Han fick prova en concerta en gång av en kompis (ADHD medicin) och dagen efter kunde han få utlösning. Så VI VET att viss nervstimulerande medicin funkar det gäller att bara hitta rätt, därför väldigt frustrerande att själva medicinen aldrig nämns i någons tråd. Men concerta känns väldigt drastiskt att ta till med tanke på att det klassas som narkotika utan recept så riktigt där är vi inte ännu. Så vi vi vet vad problemet och lösningen är vi behöver enbart hjälp med rätt preparat.
  • Anonym (anony­m10)
    Tue 7 Feb 2023 08:52
    #13

    Hej Blomman.


    Hur gick det för er sen? hittade ni något som fungerade?


     


    Vi sitter i samma situation där sjukvården sitter och säger "vi vet inte vad vi ska göra" ni får prova IVF. 

Svar på tråden Retrograd ejakulation, orgasm utan utlösning?!