• Fri 20 Mar 2020 02:07
    1118 visningar
    22 svar
    22
    1118

    Tips på luncher när skolan är stängd

    Jag tycker att det är svårt att komma på vad vi ska äta varje dag. Om skolorna kommer hållas stängda så måste jag ju även ge lunch åt mina barn och det kan ju inte vara fil och flingor varje dag, så ge mig era bästa tips på vad man kan laga till som går snabbt, är gott och hyfsat näringsrikt.

  • Svar på tråden Tips på luncher när skolan är stängd
  • Fri 20 Mar 2020 02:15
    #1

    En skål micrade frysta grönsaker (ärtor, morot, gröna bonor, majs) funkar till det mesta.

    Varm korv, ägg - stekt/kokt/röra, tacos, räkmacka, snabbmakroner med tomatsås, rester från middagen dan innan....

  • Kusine­n
    Fri 20 Mar 2020 06:32
    #2

    Varför inte öta gårdagens middag som lunch som många vuxna gör på jobbet? Dvs gör dubbellt upp till middagen och servera resterna som lunch nästa dag.

  • Fri 20 Mar 2020 06:52
    #3

    Ät rester från middagen! Precis som om ni skulle haft matlåda på jobbet.

    Annars kan jag tipsa om att göra en rejäl laddning av tex pastasallad som kan ätas några dagar på rad.

  • Barbro­45
    Fri 20 Mar 2020 07:01
    #4

    Då det är gymnasierna som är stängda så är ju barnen rätt stora, se till att det finns mat hemma så att de själva får laga sin mat.

  • Fri 20 Mar 2020 07:10
    #5

    En ganska neutral pastasås, tex tomat med linser, som sen kan varieras med oliver, pesto mm. Gör mycket och koka ny pasta eller något liknande varje dag (pasta från igår är ju inte så god).

    Vi har varit hemma hela veckan och ätit en hel del rester från gårdagens middag. Köpte pizza en dag. Det räckte till tre måltider med grönsaker till.

    Ägg i någon form och grönsaker från frysen och bönor.

  • Fri 20 Mar 2020 07:12
    #6

    Det är väl det minsta problemet av allt... värm rester från gårdagens middag.

  • Fri 20 Mar 2020 07:16
    #7

    Jag brukar göra något enkelt till lunch. Tex

    - gårdagens rester

    -makaroner med korv eller färdiga köttbullar

    -pannkakor

    - ett matigare mellanmål med mackor, fil och muesli. Gärna ganska grönt med paprika, gurka, tomater och sallad så mackorna blir rejäla

    -varma mackor i ugn

    -hacka skinka och lök, stek snabbt. Häll på creme fraiche och kryddor. Ät med spagetti

    Osv

  • Fri 20 Mar 2020 10:21
    #8
    Fjäril kär skrev 2020-03-20 06:52:43 följande:

    Ät rester från middagen! Precis som om ni skulle haft matlåda på jobbet.

    Annars kan jag tipsa om att göra en rejäl laddning av tex pastasallad som kan ätas några dagar på rad.


    Obs! Man ska inte spara pasta till ens dagen efter pga bakterietillväxt.
  • Fri 20 Mar 2020 10:51
    #9

    Svar till Barbro: Mina barn är små, ett av barnen går i sexan och hade säkert kunnat laga lunch själv men detta hade stulit tid från hennes studietid. Jag skrev detta inlägg som framförhållning. Troligtvis kommer även grundskolorna att övergå till hemundervisning inom kort.

    Tack för alla andra råd. Gårdagens middag brukar ligga i min och mannens lunchlådor men pasta låter som ett jättebra förslag och även korv och ägg.

    Ett av våra lokala caféer såg jag har helt satsat på take-away och dessutom sänkt priset med 20% så jag tror även att barnen kommer få äta hämtmat på lunchen då vi föräldrar arbetar.

    Tack för hjälpen!

  • Elin P
    Fri 20 Mar 2020 13:00
    #10

    Laga mycket mat till middag och så äter ni samma dagen efter till lunch. Det är absolut enklast.

Svar på tråden Tips på luncher när skolan är stängd