• Anonym (Kaffedraken)

    Helger?

    Hej! Vi väntar vårt första barn nu i maj och ska börja lägga in om föräldrapenning. Planen är att jag ska vara hemma på heltid dom första 6 månaderna och sambon jobba. Jag arbetar 100% inom vården och har alltså schemalagd arbetstid varannan helg, har det någon betydelse hur man lägger in dagarna på fk? Måste jag lägga föräldraledigt varannan helg eller kan jag lägga t ex mån-fre i 6 mån? Tänker alltså ta ut max 4-5 dagar i veckan och inte hela veckor.

    Och ja jag vet att jag kan ringa försäkringskassan men det är kötider pga corona så tänkte om någon visste? :)

  • Svar på tråden Helger?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Du anmäler bara till din arbetsgivare mellan vilka datum alltså hela perioden du ska vara föräldraledig. Du behöver inte uppge vilka dagar du tar ut föräldrapenning. Du har rätt att vara ledig utan att ta ut en enda dag föräldrapenning i 18 månader MEN efter barnets ettårsdag måste du ha sysselsättning fem dagar per vecka för att skydda SGI. Många som har möjlighet ekonomiskt väljer att inte ta ut föräldrapenning alls hela första året, sedan fem dagar i veckan om man är hemma heltid, eller kombinerar FP och jobb så att det totalt blir fem dagar per vecka, eller studerar på minst 50% något studiemedelsberättigat. Då är SGI också skyddad.

  • Anonym (Kaffedraken)

    När du är helt ledig spelar det alltså ingen som helst roll vilka dagar du skulle ha jobbat utan du kan ta ut noll FP första året eller lägga vilka dagar du vill.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Seven Costanza skrev 2020-03-20 19:11:15 följande:

    Du anmäler bara till din arbetsgivare mellan vilka datum alltså hela perioden du ska vara föräldraledig. Du behöver inte uppge vilka dagar du tar ut föräldrapenning. Du har rätt att vara ledig utan att ta ut en enda dag föräldrapenning i 18 månader MEN efter barnets ettårsdag måste du ha sysselsättning fem dagar per vecka för att skydda SGI. Många som har möjlighet ekonomiskt väljer att inte ta ut föräldrapenning alls hela första året, sedan fem dagar i veckan om man är hemma heltid, eller kombinerar FP och jobb så att det totalt blir fem dagar per vecka, eller studerar på minst 50% något studiemedelsberättigat. Då är SGI också skyddad.


    Tack för bra svar! Så för försäkringskassans del spelar det ingen roll om jag lägger mina föräldrardagar mån-fre eller typ tors-sön? Tänker när man planerar i deras kalender :)
  • Anonym (Kaffedraken)
    Mischa123 skrev 2020-03-20 21:55:06 följande:

    Tack för bra svar! Så för försäkringskassans del spelar det ingen roll om jag lägger mina föräldrardagar mån-fre eller typ tors-sön? Tänker när man planerar i deras kalender :)


    Nej det spelar ingen roll. Skulle råda dig att räkna på hur få dagar ni klarar er på och försöka ta ut så få dagar som möjligt första året, bra att ha till senare för att förlänga semester och/eller ha när förskolan är stängd.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Mischa123 skrev 2020-03-20 21:55:06 följande:

    Tack för bra svar! Så för försäkringskassans del spelar det ingen roll om jag lägger mina föräldrardagar mån-fre eller typ tors-sön? Tänker när man planerar i deras kalender :)


    Heltidsföräldrapenning räknas som att ta ut 7 dagar i veckan, dvs de går inte efter en 5 dagarsvecka.

    Sen behöver du som nämnts inte ta ut någonting alls om du inte vill.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Seven Costanza skrev 2020-03-20 22:22:35 följande:

    Nej det spelar ingen roll. Skulle råda dig att räkna på hur få dagar ni klarar er på och försöka ta ut så få dagar som möjligt första året, bra att ha till senare för att förlänga semester och/eller ha när förskolan är stängd.


    Okej då vet jag, tänkte om det gjorde någon skillnad men då lägger jag mån-fre eller mån-tors hela veckorna i 6 månader då :) Vi har räknat på att vi klarar oss om jag tar ut 4-5 dagar i veckan första halvåret
  • Anonym (Kaffedraken)
    möjligt skrev 2020-03-20 23:17:08 följande:

    Heltidsföräldrapenning räknas som att ta ut 7 dagar i veckan, dvs de går inte efter en 5 dagarsvecka.

    Sen behöver du som nämnts inte ta ut någonting alls om du inte vill.


    Jo men det är jag medveten om :) Menade att jag kommer inte jobba något alls på 6 månader men kommer inte ta ut 7 föräldrardagar i veckan utan max 4-5 st
  • Anonym (Kaffedraken)
    Mischa123 skrev 2020-03-21 16:40:15 följande:

    Jo men det är jag medveten om :) Menade att jag kommer inte jobba något alls på 6 månader men kommer inte ta ut 7 föräldrardagar i veckan utan max 4-5 st


    Men just eftersom de inte går efter en 5 dagars vecka spelar det ingen roll vilka dagar du hade jobbat i vanliga fall. Säg att du jobbade endast måndag tisdag, då kommer din dagsföräldrapenning att motsvara den inkomstnivån men utslaget på 7 dagar dvs för att få ut 80% av din inkomst(motsvarande de två dagarna) så måste du ta ut 7 dagars föräldrapenning den veckan. Då blir det ju självklart att du inte kan vara begränsad till att endast ta ut föräldrapenning endast de dagar du skulle arbetat eftersom du då endast skulle kunnat ta ut 2 dagar i veckan vilket endast skulle gett dig 2/7 av din fulla ersättningsnivå.

    Förstår du hur jag menar?

    Däremot blir det lite annorlunda när barnet fyllt ett år och du måste täcka upp för att skydda sgin
Svar på tråden Helger?