• Nattafnatta

Ni som gjorde NIPT - Stämde könet?

Ni som antingen genomfört RUL eller fött ert barn efter att ha gjort NIPT, stämde resultatet?

-Berätta gärna vilket varumärke (Harmony, Panorama etc..)

- % fosterceller.

• Svar på tråden Ni som gjorde NIPT - Stämde könet?
  • Nattafnatta
    Hawk skrev 2020-03-20 14:39:53 följande:

Varför skulle kön inte stämma?

Finns en viss felmarginal om man läser, -dock inte alls stor, men det händer uppenbarligen då och då.

Exempelvis kan Y-kromosomer missas om andelen fosterceller inte är tillräckligt stor (%). Därför frågar jag om detta.

Sen finns det en hel del trådar (främst utländska) när resultatet kommit tillbaka som "pojke" men det har fötts en flicka. Då kan det ha rört sig om en tillbakabildad tvilling utav manligt kön alt. att kvinnan alldeles nyligen fött en pojke.

Sen kvarstår den mänskliga faktorn, att labb-personal förväxlar eller gör fel.

Det händer som sagt inte ofta men skulle vilja höra hur vanligt det tycks vara i Sverige med felresultat.
  • Hawk

Ungefär lika vanligt som att vara låghormonare typ då. Men ja, 2/2 har stämt så 100%. Om det inte finns tillräckligt med fosterceller antar jag det blir inkonklusivt test? Detta har också hänt mig en gång men fick svar på andra blodprovet som togs samtidigt.

• Nattafnatta
    Hawk skrev 2020-03-21 11:02:15 följande:

Ungefär lika vanligt som att vara låghormonare typ då. Men ja, 2/2 har stämt så 100%. Om det inte finns tillräckligt med fosterceller antar jag det blir inkonklusivt test? Detta har också hänt mig en gång men fick svar på andra blodprovet som togs samtidigt.

Har du någon aning om vilket NIPT det var då och fetal fraktion?
  • Gullego

Jag gjorde nipt harmony, fetal fraktion 14%. Visade flicka och har gjort fler ultraljud inkl 3D/4D och även det har visat flicka och på tisdag blir det snitt så då får jag se till 100% :)

• Nattafnatta
    Gullego skrev 2020-03-21 12:12:50 följande:

Jag gjorde nipt harmony, fetal fraktion 14%. Visade flicka och har gjort fler ultraljud inkl 3D/4D och även det har visat flicka och på tisdag blir det snitt så då får jag se till 100% :)

Tack för ditt svar! :) Vilken vecka gjorde du ditt test?

Skickades ditt test också till Göteborg (Life Genomics)?
Svar på tråden Ni som gjorde NIPT - Stämde könet?