• Sat 21 Mar 2020 17:04
    1319 visningar
    7 svar
    7
    1319

    3 månaders förstoppad

    Hej Familjeliv!

    Min 3 månaders bebis äter enbart ersättning (baby semp lemolac gul), och vi var inne akut med honom för förstoppning för ca 1 vecka sedan.

    Då fick han lavemang och har bajsat ca 1-2 gånger sen dess.

    Vi ger honom lösare mat, magdroppar och lactulos + att jag försöker massera magen och cykla med hans ben.

    Trots detta har det nu gått ca 4 dagar sen han bajsade sist, han har inte ont och han fiser högt och ganska mycket.

    Men jag känner mig ändå lite osäker, bör jag vara orolig?

    Han äter som vanligt och är glad.

  • Svar på tråden 3 månaders förstoppad
  • Sat 21 Mar 2020 19:18
    #1

    Puff

  • Sat 21 Mar 2020 19:18
    #1

    Puff

  • Anonym (Råd)
    Sat 21 Mar 2020 19:29
    #2

    Bebisar som endast äter ersättning ska bajsa en gång om dagen enligt bvc annars är risken för förstoppning stor. Nu låter det ju inte som att bebis har ont och det är ju bra men fyra dagar är rätt mycket. Hur länge var bebis förstoppad innan ni fick åka till akuten?

  • Sun 22 Mar 2020 07:26
    #3

    Ca 7-8 dagar. Jag ska till bvc imorgon så får vi se vad de säger

  • Anonym (Lilla­hjärta­t)
    Mon 27 Apr 2020 00:00
    #4

    Min äldsta hade samma problem, och har fått äta forlax junior och nu vuxendos av forlax 1 gång per dag (vi blandade då han var mindre i ersättningen, och han får fortfarande en flaska med det på morgonen även om han nu äter annan mat). Utan forlax blir han superhård i magen stackarn!!! Märks tydligt om vi råkat glömma det någon gång. När han var mindre fick vi typ alltid hjälpa han bajsa med klyx, resulax lr annat liknande så han inte skulle bli förstoppad. ibland funkade det även med windi pysventil eller att ta tempen på han så kom det lite. Dom enda d-dropparna som fungerade utan att he han magont var sempers d-droppar med bakteriekultur. Minifom funkade inte alls men vet att endel använder det, dock är det väl mest för luft. vet ej hur länge han måste äta forlax, men men bvc säger att han äta det hur länge som helst då det ska vara ofarligt. Katrinplommonpuré till när vi började med gröt hjälpe också att sljutsa på allt.

  • Anonym (Lilla­hjärta­t)
    Mon 27 Apr 2020 00:00
    #5

    Min äldsta hade samma problem, och har fått äta forlax junior och nu vuxendos av forlax 1 gång per dag (vi blandade då han var mindre i ersättningen, och han får fortfarande en flaska med det på morgonen även om han nu äter annan mat). Utan forlax blir han superhård i magen stackarn!!! Märks tydligt om vi råkat glömma det någon gång. När han var mindre fick vi typ alltid hjälpa han bajsa med klyx, resulax lr annat liknande så han inte skulle bli förstoppad. ibland funkade det även med windi pysventil eller att ta tempen på han så kom det lite. Dom enda d-dropparna som fungerade utan att he han magont var sempers d-droppar med bakteriekultur. Minifom funkade inte alls men vet att endel använder det, dock är det väl mest för luft. vet ej hur länge han måste äta forlax, men men bvc säger att han äta det hur länge som helst då det ska vara ofarligt. Katrinplommonpuré till när vi började med gröt hjälpe också att sljutsa på allt

  • Mon 27 Apr 2020 07:17
    #6

    Hej! Vi har haft samma problem med vårt barn. Hon åt bara ersättning och blev också förstoppad från och med tre månader. De råd vi fick från BVC och läkare var att bebisen måste bajsa minst var tredje dag, och helst varje dag. Men om bebisen inte har bajsar på dag tre så måste man ge lavemang hemma. Till oss rekommenderade de Resulax som ska svida mindre än Microlax. Anledningen till att man måste ge lavemang minst var tredje dag om bebisen inte bajsar är för att det kan bildas stora klumpar av bajs i tarmen annars, vilket såklart inte är bra alls.

    Vi fick också veta att vi skulle ge Laktulos varje dag, vi började med 1,5 ml per 100 ml ersättning en gång om dagen men det fungerade inte. Vår tjej började bajsa först när hon fick ca 6 ml per 100 ml ersättning en gg om dagen. Sen fick vi långsamt öka dosen efterhand. Det är inte farligt att ge Laktulos, det enda som kan hända är att bebisen blir lös i magen och då får man minska ned på dosen tills anföringen är normal i konsistensen.

    Som någon skrev kan man ge Forlax, i pulverform, som är mer effektivt, men det får man ge först från sex månaders ålder så ni måste nog börja med Laktulos.

    Du skriver att ni ger bebisen lösare mat, är det gröt eller liknande du menar? Jag tänkte bara så att ni inte blandar ersättningen tunnare, det är nämligen väldigt farligt för bebisen. Det kan leda till obalans i salthalten i kroppen och vara dödligt.

    Hoppas att det löser sig för er snabbt, bokstavligen, så jobbigt med förstoppade barn!

  • Mon 27 Apr 2020 07:18
    #7

    Ser att tråden var gammal, sorry ;) Hoppas allt har gått bra!

Svar på tråden 3 månaders förstoppad