• Sun 22 Mar 2020 19:48
    355 visningar
    0 svar
    0
    355

    Övertagande av bolån efter seperation

    Hejsan

    Är ute efter några tips på vettiga banker som kan acceptera någon som inte har en traditionell tillsvidareanställning.

    Är nämligen som så att jag och sambon (exet) separerade för snart 1.5 år sedan och jag har försökt överta huset sedan dess, typ. Pengar frågan osv är löst, är bara övertagandet av lånet som fortfarande är olöst.

    Problemet är ju att jag inte får täcka hela bolånet själv enligt bankerna, skuldkvots tak hit och kostnadskalkyl och katastrof räntor dit. Jag får i runda slängar täcka 2 - 2.2 miljoner kr av lånet på 2.7 miljoner. Ända lösningen jag har kommit på är då att ta in en medlåntagare som kan ta över exets del på lånet, eller bara täcka den lilla del jag inte själv kan täcka? Kan jag t.ex stå på 70% på lånet och den nya medlåntagaren på 30%?

    Har nämligen min bror som kan gå in och stå som medlånstagare. Men han har inte den här traditionella anställningen som bankerna älskar så mycket utan han är anställd genom ett bemanningsföretag och har olika vikariat, projekt anställningar. Han jobbar heltid och har en gedigen årsinkomst som mer än väl skulle räcka för att täcka den delen på lånet jag själv inte "kan" täcka.

    Går det ens att deala med de stora bankerna längre som man i viss mån kunde göra förr? Eller hänvisar dom bara uppåt och är helt låsta till satta direktiv uppifrån. Vågar man flytta hela skiten till en av de här små bankerna som marknadsför sig till de med "udda" anställningsformer. Eller några andra tips, förslag på hur jag kan lösa det här? (Neee inte sälja)

    Mvh

Svar på tråden Övertagande av bolån efter seperation