Inlägg från: Blårosor |Visa alla inlägg
  • Blårosor

BF December 2020

Hoppar in här jag också, plussade för en vecka sen och är beräknad till början av december. Det är första gången för mig, med bekräftad graviditet. Är så fruktansvärt orolig över missfall och det känns som att det är allt jag får höra, att inte hoppas för mycket. Det känns som att jag borde räkna med att det inte kommer funka så att det blir en glad överraskning om det håller, istället för att glädjas åt det men ändå vara medveten om att det är tidigt och att mycket kan hända. Men det går ju inte att låta bli att vara lycklig och hoppfull?? Är det fler som känner igen sig?

Och hur är det med beräkning av vecka/dag? Varför blir dagarna fler om räknaren anpassar sig efter ägglossning och cykellängd istället för att bara gå efter senaste mensen första dag och vad är det man ska gå efter?

Det är så mycket nytt för mig med allt det här, har typ tusen frågor och tankar och tiden går så långsamt...

• Blårosor
    Victoria87 skrev 2020-04-02 09:05:32 följande:
    Tror inte man ska tänka så mycket på missfall men många berättar först inget för andra förrän efter v12 av den anledningen att missfall minskar efter v12. Vi har berättat för de närmsta och skulle ett missfall ske får man ta det då. Nu njuter jag i den nygravida känslan och tar in att en faktiskt är gravid. :)

Vet inte hur du menar men veckor? Jag är i vecka 5 (4+2). Alltså går jag in i graviditets vecka 5 men 4 hela veckor och 2 dagar. Det är 4veckor och 2 dagar sen mens men 2veckor och 2 dagar sen ägglossning och befruktning. Men när en räknar ens graviditets veckor går man sen senaste mens. :)
    Nej du har nog rätt i det, att man inte ska tänka så mycket på det, försöker intala mig själv att det är okej att vara glad och lycklig och så får jag ta det som det kommer :) 

För mig som har kortare menscykel än genomsnittet (och då har ägglossning närmare datumet för senaste mensens första dag) så varierar det mellan 4+3 och 4+6 (idag) beroende på om det är en räknare som tar hänsyn till menscykelns längd eller inte. Det känns ju ändå naturligt att det är cykelns längd som avgör eftersom befruktningen sker tidigare då, men det verkade inte mvc bry sig om när jag ringde dem. Det är väl inte så viktigt än egentligen, men man blir ju nyfiken haha :) 
  • Blårosor
    Felicia3 skrev 2020-04-20 08:24:54 följande:

Nån här inne som mår extremt illa?

Jag mår illa konstant och kan inte äta normalt.Osäker på hur jag ens ska kunna köra bil till arbetsintervju idag.Jag kan inte kräkas heller.kör sea-armband men osäkert om det hjälper.jag är tacksam för symtom men jag vill inte ens vara vaken pga detta.usch mått illa sen v 5 men det ökade rejält v 6.nyss gått in i v 7.

Jag har mått illa de senaste veckorna, till och från i v.6 men kräktes igenom hela v.7. Nu i v.8 kan jag äntligen äta lite mer och lättare, och får behålla det jag äter. Men mår fortfarande illa. Det beror nog en del på att jag lärt mig vad som funkar och inte. Att småäta är bra, och frukt eller andra kalla och friska saker är toppen. Och sånt som är flytande och kallt, och vatten såklart. Knäckebröd går också alltid ner. Det hjälper också mycket att INTE lägga sig ner efter att ha ätit, även om det är det enda man vill. 
Svar på tråden BF December 2020