Inlägg från: KaffeOchHybris |Visa alla inlägg
  • KaffeOchHybris

BF December 2020

Hej!
    Nu har jag tagit 4-5 test som alla varit positiva, så nu vågar jag hoppa med i tråden, haha. Tur att det finns billiga test. 

Enligt app så är BF den 14/12. 

Vi en unge som snart är 3, och har försökt i ungefär ett år. Var så van med att mensen så småningom dykte upp att jag ändå blev rätt överraskad när det äntligen tog. Kanske inte den bästa tajmingen med tanke på samhällssituationen och jobb, men man får inte vara petig. 

Jag har inga säkra symtom ännu, men tycker att jag har varit mer gasig och spänd mage senaste veckan. 

Ska ringa Kvinnohälsan imorgon tänkte jag, och boka KUB. Är det någon som haft problem med att få tid? Här så får partnern inte följa med på UL pga smittorisken, men jag har inte hört något om att det är snålt med tider.

• KaffeOchHybris
    MarlyBee skrev 2020-04-16 11:47:46 följande:
    Haha vad lustigt livet är... Grattis!

Det som känns värst är att jag alla andra månader har varit noga med att inte dricka en droppe efter ÄL, inte snusa, äta mina folsyretabletter osv... I februari när vi pausade så började jag smygsnusa lite och har druckit vin på helgerna. Och hade slut på tabletter.. Och ingen aning om jag ätit saker man inte borde. Jag hade ju tänkt vara så noga denna gång.... Och så blev det så här ändå. Knas! Men glad. Går ju inte att gräma sig hur länge som helst...
    Jag var nojjig under första graviditeten men nu känner jag... äsch... om det blir missfall så skulle det nog ha hänt oavsett om jag druckit några koppar kaffe för mycket eller ett vinglas innan jag visste att jag var gravid: Kaffe/snus/vin kanske i värsta fall bidrar till att trigga igång något men förmodligen är det väl flera underliggande faktorer då som redan gjort att fostret inte är livskraftigt. Så jag tror att det är bäst att inte känna sig för skyldig. 

Fast jag försöker naturligtvis vara mycket duktigare nu när jag vet. Men kaffet är svårt att dra ner till 3 koppar om dagen :) Jag har ju valt mitt användarnamn av en anledning lixom. 

Hört att många ställen ställt in KUB helt och hållet. Hoppas det går att få en tid ändå. :( Skulle känna mig så paranoid om det inte gick att testa.
  • KaffeOchHybris

Låter asjobbigt med migrän, hoppas att det blir bättre för er. Känns ju rimligt att det iaf skulle stabiliseras när hormonnivåerna inte ändras så dramatiskt, men det är bara en gissning.

Nu har illamåendet kommit som en brev på posten. Lite jobbigt , men hanterbart.

• KaffeOchHybris

Igår pratade jag med Kvinnohälsan över telefon. Hittills har de KUB som vanligt (mitt län erbjuder alla KUB) men som det också verkar på många andra ställen så får man inte ta med någon. Men det är en stund kvar tills det är dags (sköterskan sa början av juni), så det kanske hinner ändras. Sköterskan räknade mitt bf till 7/12 och trodde jag var i början av vecka 7. Men det tror jag själv inte på, jag har långa cykler och något oregelbunden ägglossning, så enligt min uträkning är jag närmare vecka 6 med bf 14/12. Egentligen spelar det inte så stor roll, men det ska bli intressant att se vem som har gissat närmast när vi får datum från KUB.

• KaffeOchHybris

Roligt att höra om alla plus och tidiga ultraljud. fick tider hemskickade igår för slutet av maj/början på juni. Känns så långt bort och lite obehagligt att det kan bli missfall men inte upptäckas tills då. Dock är jag fortfarande väldigt illamående så hittils känner jag mig trygg i att jag är gravid.

• KaffeOchHybris

Jag hade feberkänslor tidigt i förra graviditeten, men det försvann efter några veckor sen det debuterade.

Är v8+6 idag och fortfarande illamående, men det har varit lite bättre senaste dagarna. Det är jobbigast när jag vill gå ut någonstans, vill inte direkt behöva kräkas framför främlingar. Hoppas det blir bättre snary

• KaffeOchHybris

Dagarna kryper sig närmare till inskrivning (onsdag) och KUB (om en vecka). Det värsta är nojjan om att ha haft ett tyst missfall. Det känns rätt vanligt (baserat på folks kommentarer här på familjeliv) att kvinnor går på första ultraljudet och får veta att fostret dog för flera veckor sedan. Jag försöker att inte tänka på det för mycket men jag förstår inte hur en del klarar av att vänta till v20 för första ultraljudet (men de kanske får höra hjärtljud innan via den där skannern som barnmorskan använder?). Nu har illamående slutar så jag är i 'spökveckorna' nu, vilket är med en blandning av lättnad o oro. Att ha symtom känns ju som en bekräftelse att fostret lever.

Hoppas ni andra mår bra!

• KaffeOchHybris

Fick omboka inskrivningen pga en förkylning med dålig tajming. Men förhoppningsvis är jag symtomfri snart så jag slipper omboka KUB. Lite trisst men å andra sidan känns inskrivningen förhållandevis 'oviktig' iom att de ändå inte kan bekräfta att fostret lever vid det tillfället.

• KaffeOchHybris
    tiama skrev 2020-05-11 13:42:44 följande:

Hej! Vill påminna igen om att det finns en dold grupp på Facebook för oss med BF december 2020. Om ni vill gå med kan ni skicka er mejladress i ett meddelande till mig här på familjeliv så bjuder jag in er. :)

Hej Tiarna, jag vill gärna gå med i gruppen men du sa att du inte kunde hitta mitt namn när du sökte. Jag skickade en vänförfrågan för ett tag sen så du skulle hitta min användare, men fick inget svar. Gissar att du inte sett det eller trott att det var någon random människa, hehe. Men lägg gärna till mig om det går.

Hade första ultraljudet idag o får svar på KUB sent denna vecka. Det var skönt att se att hjärtat slog och allt såg normalt ut. Bf blev ändrat till 8 december så jag är väl 12+6 idag. Känns bra än så länge, så får vänta o se vad kub-värdena är innan vi börjar berätta för nära o kära.
  • KaffeOchHybris
    PelloBello skrev 2020-06-06 20:04:05 följande:

Hej!

Jag gick ur facebookgruppen. Så skriver här vad som hände.

Vi gjorde kub I måndags. Fick se en fin bebis sprattla omkring. När resultatet kom fick vi högsta risk 1:2 på t13 +18. Dessutom var fostret 8 dagar mindre än den borde. Mätningen hade betytt att jag plussade 2 dagar efter ägglossning. Så det oroade mig.

Fick remiss för mkp, och tid i torsdags.

Väl där togs aldrig provet. Då läkaren direkt kunde se att det såg allvarligt ut. 3 dagar tidigare såg det bra ut, nackspalten var 2,4mm. Men hos fostermedicin 3 dagar senare var nacken 3ggr så bred mot vad den ska vara. Han såg även enorma svullnader i huvud, rygg och bål. Fostervattnet hade minskat, vilket tyder på att njurarna inte fungerar.

Vi hade försökt 11 månader innan vi blev gravida, och så slutar det såhär. Tack och lov han vi aldrig berätta för sonen om graviditeten. Så glada att vi väntade.

Kommande torsdag ska vi till sjukhuset för att avbryta graviditeten. Så otroligt sorgligt. Så fruktansvärt att gå igenom det här.

Men samtidigt tacksamma att vi fick veta detta i tid.

Önskar er alla som är kvar lycka till med era bebisar. Och hoppas att ingen någonsin behöver gå igenom något sånthär.

Kram

Usch, vilket tråkigt besked. Jag hoppas ni känner att ni har tillräckligt med stöd för att ta er igenom detta.
Svar på tråden BF December 2020