Inlägg från: gammelpysen |Visa alla inlägg
  • gammelpysen

BF December 2020

Hoppar in här!

Gravid efter ivf. Ser att det är fler som är det - grattis!

• gammelpysen
    Eps1106 skrev 2020-04-11 19:27:35 följande:

Grattis till dig! När hade du återföring?

Tack! Jag hade återföring 22 mars med 5dagars blastocyst så är i vecka 5+5 idag.

Hade du också genomgått ivf?
  • gammelpysen

Det verkar vara många som fått kämpa... det här blir vårt andra ivf-barn. Tog sig direkt nu, hade köpt 3-pack för 79 000 kr eftersom första barnet kom efter många års kamp och många ivf-behandlingar... men så gick det direkt i stället!

Stort grattis till er alla!

Verkar även vara fler som är äldre, jag är också född på tidigt 80-tal.

• gammelpysen
    k91 skrev 2020-04-11 17:17:00 följande:

Jag är äntligen gravid med mitt andra barn efter en lång kamp där jag fick göra abort efter KUB, sen sex månader innan ett plus som blev missfall, och nu plussade jag på åttonde försöket! Så tacksam! BF 20:e dec!

Grattis till plusset! Vilken otroligt jobbig resa..
  • gammelpysen
    GlitterLina skrev 2020-04-12 10:17:01 följande:

Jag gjorde min första ivf & satte in en 5dagars blastocyst 23/3 :)

Då är vi verkligen i samma fas! Vi gick på Linné. Sååå nöjda. Var gick ni?
  • gammelpysen
    Hallonen80 skrev 2020-04-14 20:18:51 följande:

Nä det är symptomen som försvann tyvärr. Och så brukar det vara för mig sen dröjer det ett par veckor innan det kommer ut så förväntar mig inget annat även om man såklart hoppas att det inte är så..

Jag hoppas att det inte blir så. När jag väntade dottern försvann också symptomen och vi fick göra ett tidigt UL och allt såg bra ut.
  • gammelpysen
    LTA2020 skrev 2020-04-22 19:38:38 följande:

Hej och Grattis till alla +

Jag är beräknad den 2 december. Min första graviditet ever. Har blivit gravid genom ivf med en 6 dagar fryst blasto. Var på ultraljud igår och fick se vår lilla skatt, vilken lycka när jag såg att hjärtat slog ?. Tyvärr fick jag inte dela denna stund med min man då han inte fick följa med in i rummet pga restriktioner gällande Covid 19. Jag är överlycklig samtidigt som jag är livrädd över missfall.

Idag var vi på inskrivning på MVC även där fick min man inte följa med men han var med på högtalartelefon.

Grattis! Vet känslan. Min andra ivf-graviditet. Vi har ultraljud om en vecka... nervös
  • gammelpysen
    Zaxika skrev 2020-04-24 18:31:15 följande:

Vad roligt att höra! Grattis :)

Jag har för mig att det minskar risken drastiskt att ha sett hjärtljud <3

När vi gjorde UL med dottern sade läkaren att har man nått så här långt är det 18 år av oro som väntar. Så risken sjunker jättemycket, ja.
  • gammelpysen
    Hallonen80 skrev 2020-04-29 12:10:54 följande:

Hej igen.

Ja då kom dagen idag när det var dags för ultraljud.

En liten i precis rätt storlek 7+3 men inga hjärtslag. De trodde det avstannat precis nu. Blev skickad vidare till kk för second opinion och de hittade heller inget. Kunde inta ta beslut om cytotec idag utan ska tillbaka nästa vecka om inte kroppen hajjat tills dess. Jävla skit.

Lycka till alla ni andra hela vägen i mål <3

Beklagar verkligen. Har inte varit med om det men har ju många års barnlöshet bakom oss så vet vad det innebär. Stor kram.
  • gammelpysen
    Emmo77 skrev 2020-04-30 03:29:55 följande:

Vad tråkigt hallonen80.

Var dum nog att ta ett nytt test och det visade svagare än det andra så nu blev jag orolig....

Vid förra mf fick jag plus och sen svagare sen kom blödning efter någon dag.

Vill ju ha bebis....känns liksom att det är sista försöket....min make å jag blir ju inte yngre

När har du VUL och vilken vecka är du i? Testen skriver själva att det blir missvisande när det gått ett antal veckor. Har för mig att gränsen är vid 6 veckor.
  • gammelpysen
    Felicia3 skrev 2020-04-30 19:59:08 följande:

Jag trodde inget fanns men idag såg vi ett foster med hjärtslag.(v 9) iom vidrig migrän tänkte jag att det nog var kört samt brösten plötsligt var mjukare.bf ändrades från 12/12 till 8/12.Vågar inte hoppas så mkt än (3 missfall) men just idag vågar jag känna mig lite lugnare.Nytt VUL om 3 v.

Grattis! Har man sett hjärtslag minskar risken markant.
  • gammelpysen
    Zaxika skrev 2020-05-01 16:28:45 följande:

Idag blev illamåendet värre. Har haft ett litet illamående sedan ca 2 veckor tillbaka men det har gått bra att dricka bubbelvatten och äta regelbundet. Jag kan fortfarande äta, så det är bra. Men känns hela tiden som att jag har blivit magsjuk och ska behöva springa till toa. Är i vecka 8+5. Nu kommer mer och mer tankar på kub. Förra graviditeten var jag så orolig inför kub så jag i princip grät hela ultraljudet (fick bra resultat). Men då hade jag min partner med mig. Denna gång får jag ställa in mig på att göra ultraljudet själv... vet inte vad jag ska säga till barnmorskan... typ " jag är jättenervös och kommer kanske inte kunna titta på skärmen för då kommer jag böla"...

Hur gammal är du? Risken för att något ska vara fel ökar med åldern. För egen del är jag 39, försöker tänka att det är så liten risk och sannolikheten att det ska gå bra är störst. Känner dessutom flera som fått väldigt låga siffror men där det inte var någon fara.

Är du väldigt nervös kan du ju beställa NIPT privat, så vet du ju säkert. Det kan man göra från vecka 10. Kostar några tusen men kanske kan vara värt det.
  • gammelpysen
    Zaxika skrev 2020-05-01 18:00:51 följande:

Jag fyller 34 i år. Visar nipt om det finns ett foster eller inte? Jag har velat göra ett privat ul, men har fått nej från de kliniker jag kontaktat i och med corona. Bor i Stockholm. Det är själva anspänningen " finns det ett foster " som gör mig nervös... och inte lika mycket att det skulle vara något fel på fostret. Tänkte nog ta upp det med mvc, kanske det känns bättre att prata med en kurator.

Det visar både om det finns ett foster samt kön. Visar även på om fostret bär på några kromosomavvikelser.
  • gammelpysen

Jag är i v9 och var på VUL i förrgår. Har mått illa till och från, i förrgår mådde jag riktigt skit. Med sonen mådde jag fruktansvärt hela graviditeten, men mycket bättre med dottern, så kanske har med det att göra också.

• gammelpysen
    Michaaa skrev 2020-05-04 15:06:14 följande:

Guuud hjälp mig detta e min första graviditet...

Är i v 9 och redan i vecka 8 började jag må illa och låg mesta dels och sov.

Men nu blir det bara värre., äter frukt så fort jag kommit upp, det snurrar för mig och vill bara spy. Jag känner hur de åker upp o ner i halsen på mig men ingen spya utan rapar bara tom luft.

Lägger mig åter igen och försöker sedan ta mig upp för att äta ngt fort... Känslig för lukter.

Kan sova bort hela dagen och känna hunger som aldrig förr men när ja, sitter vid matbordet o ska ja käka knäckebröd få tar d 20 min få ner den...

Ömma bröst och min mage e riktig stor vette fan on jag har 2 st därinne som får mig må såhär illa...

Hur gör ni för att dämpa illamåendet?!

Vissa är hjälpta av postafen, alltså åksjuketabletter. Annars kan man be att få lergigan utskrivet.

Jag mådde så när jag väntade sonen. Inte mycket att göra tyvärr. Prova att äta i små portioner. Ha något att tugga på vid sängen på morgonen.
  • gammelpysen
    Mudcakemonster skrev 2020-05-02 00:14:24 följande:

Går in i vecka 9 idag, men jag har typ inga symptom? Är det vanligt? :) såg hjärtljud i måndags så en liten finns ju där inne. För två veckor sen mådde jag illa ett litet tag, men that?s it.

Jag är också i v 9, snart 10. Mådde illa i torsdags som senast då vi också var på VUL, och såg en liten med hjärtljud. Sen dess har jag mått i princip som vanligt. Blir såklart orolig men tänker att det förmodligen går upp och ner och att man inte kan göra något alls. RUL i slutet av maj, bara att vänta.
  • gammelpysen
    Michaaa skrev 2020-05-07 23:14:42 följande:

Vecka 9 och min man har precis begärt skilsmässa och han vill få ut mig hemifrå så snabbt som möjligt.

Han vill ej att ja behåller barnet. Ja kämpat med att ha barn i många år och drömt om barn sen ja sj var barn.

Vad fan ska jag göra. Hur kan man göra mig gravid för tat sedan bara vilja skiljas

Oj vilken mardröm... Hur som helst ska du aldrig låta honom bestämma om du ska behålla barnet eller ej! Det är ditt beslut!

Är han chockad? Har ni kämpat för att få barn länge kommer ju många reaktioner fram, det kan ju vara så att han helt enkelt är överrumplad.

Har du någon att prata med?

Hur som helst ska du söka professionellt stöd. Och låt dig absolut inte tvingas till abort! Det är du som bestämmer!

Stort lycka till och många kramar.
  • gammelpysen
    tiama skrev 2020-05-11 13:42:44 följande:

Hej! Vill påminna igen om att det finns en dold grupp på Facebook för oss med BF december 2020. Om ni vill gå med kan ni skicka er mejladress i ett meddelande till mig här på familjeliv så bjuder jag in er. :)

Hej Tiama, hur många är med i gruppen? Jag ska göra Kub om 2 veckor och vill gärna veta att allt är bra innan jag går med i någon grupp..
  • gammelpysen
    PelloBello skrev 2020-06-06 20:04:05 följande:

Hej!

Jag gick ur facebookgruppen. Så skriver här vad som hände.

Vi gjorde kub I måndags. Fick se en fin bebis sprattla omkring. När resultatet kom fick vi högsta risk 1:2 på t13 +18. Dessutom var fostret 8 dagar mindre än den borde. Mätningen hade betytt att jag plussade 2 dagar efter ägglossning. Så det oroade mig.

Fick remiss för mkp, och tid i torsdags.

Väl där togs aldrig provet. Då läkaren direkt kunde se att det såg allvarligt ut. 3 dagar tidigare såg det bra ut, nackspalten var 2,4mm. Men hos fostermedicin 3 dagar senare var nacken 3ggr så bred mot vad den ska vara. Han såg även enorma svullnader i huvud, rygg och bål. Fostervattnet hade minskat, vilket tyder på att njurarna inte fungerar.

Vi hade försökt 11 månader innan vi blev gravida, och så slutar det såhär. Tack och lov han vi aldrig berätta för sonen om graviditeten. Så glada att vi väntade.

Kommande torsdag ska vi till sjukhuset för att avbryta graviditeten. Så otroligt sorgligt. Så fruktansvärt att gå igenom det här.

Men samtidigt tacksamma att vi fick veta detta i tid.

Önskar er alla som är kvar lycka till med era bebisar. Och hoppas att ingen någonsin behöver gå igenom något sånthär.

Kram

Så fruktansvärt tragiskt. Jag hoppas att ni finner styrka kommande tiden och att ni får tid att sörja tillsammans. Jag hoppas att ni snart blir gravida igen och får glädjas åt ett litet syskon.

Stor kram.
  • gammelpysen

Jag är i v 14+2 och heller inte mycket symptom. Tredje barnet så magen börjar synas, men mår jättebra i övrigt. Går inte att jämföra med första graviditeten då jag spydde mig igenom 9 månader eller andra då jag oroade mig galet mycket i 9 månader.

Är det inte spökveckor nu? Sen läser man ju om att de här veckorna är lugna även på olika sidor. Jag skulle inte vara orolig.

Svar på tråden BF December 2020