Inlägg från: upponed |Visa alla inlägg
  • upponed

BF December 2020

Bf 13/12 här! Vi väntar vårat första barn. Ingen av oss har barn sedan tidigare, är 30 år..

Har haft fruktansvärt illamående, tabletter utskrivna och så ont i bäcken... :/ har varit tuffa första 12 veckor, inte så roligt om jag ska vara ärlig

• upponed
    KaffeOchHybris skrev 2020-05-25 07:20:05 följande:

Dagarna kryper sig närmare till inskrivning (onsdag) och KUB (om en vecka). Det värsta är nojjan om att ha haft ett tyst missfall. Det känns rätt vanligt (baserat på folks kommentarer här på familjeliv) att kvinnor går på första ultraljudet och får veta att fostret dog för flera veckor sedan. Jag försöker att inte tänka på det för mycket men jag förstår inte hur en del klarar av att vänta till v20 för första ultraljudet (men de kanske får höra hjärtljud innan via den där skannern som barnmorskan använder?). Nu har illamående slutar så jag är i 'spökveckorna' nu, vilket är med en blandning av lättnad o oro. Att ha symtom känns ju som en bekräftelse att fostret lever.

Hoppas ni andra mår bra!

Mycket av det man läser nojjar upp en, kanske lika bra o låta bli ^^ jag har läst samma som du så är lite orolig jag med, tänk om faktorn! Själv sitter illamående i en lite granna o har tidigt problem med bäcken... Ha det bra!
  • upponed
    juliaslife skrev 2020-05-11 10:12:51 följande:

Jag är i v 11 (10+1) och jag har en hel del symtom. Ömmande bröst sedan innan jag plussade. Illamående, framförallt om jag ätit dåligt och på morgonen. Känner mig glömsk och allmänt trött men jag sover extremt dåligt. Sover mindre nu än jag gjorde innan jag blev gravid.

Trots dessa symtom så känner jag mig inte gravid för fem öre. Detta blir mitt första barn och jag har ännu inte gjort något ultraljud. Barnmorskan gjorde inte ens ett graviditetstest på mig när jag var där första gången i v 7.

Jag ska till mvc idag och bli inskriven och ta blodprov inför kub b.la. Dock finns inte någon ultraljudsmottagning i staden jag bor i så vi måste åka en bit ifall det blir aktuellt med kub.

Men enligt barnmorskan kunde hon inte lova att vi får göra kub då det pga covid-19 varit inställt i Dalarnas län.

Någon som varit i liknande situation? Hur löste det sig för er?

Jag vill så gärna göra ett ultraljud av något slag, för att få se att detta är på riktigt.

Första barnet här med! Vi ha rinte hört något om kub av vår barnmorska så partnern ska ringa och kolla det med henne... Men jag måste gå själv på första ultraljudet nu i vecka 18 vilket inte alls är roligt med första barnet.. Vi tittar på alternativ som privat ultraljud som vi betalar för där kanske båda får vara med...
  • upponed
    PelloBello skrev 2020-06-09 10:39:59 följande:

Tack för era fina ord! Faktiskt så känns det lättare och lättare. Vi har fått så otroligt mycket stöd av både vänner och familj, så det underlättar mycket. Vår son ger oss styrkan att vara glada och positiva.

Jag sitter i detta nu i väntrummet på sjukhuset för inskrivning. Har faktiskt börjat kunna prata om det och tänka på det utan att bryta ihop. Snart får vi säga hejdå till lilla mini och hoppas på att vi blir gravida igen och att det går bättre.

Hoppas era graviditeter går mycket bättre och att ni får njuta nu <3

Skickar styrkekramar<3
  • upponed
    SofiaSamuelson89 skrev 2020-08-15 09:04:22 följande:

Hej alla! Såg att inte många skriver här längre men jag hoppar in ändå. Va nämligen på mitt rutin ultraljud den 11/8 och det visade sig att de flyttade mig 11 dagar. Enligt min sista mens som va den 28/3-2020 så ska jag va beräknad den 2/1-2021 men icke sa Nicke. Nu är jag beräknad till den 21/12-2020. Barnmorskan kunde inte förklara detta för mig, alltså hur det kommer sig. Är det någon som har vart med om något liknande? Så jag va redan i vecka 22 när jag gjorde RUL.

Har någon börjat köp saker till bebisen? Eller anser ni att det är för tidigt? Jag har redan köpt kläder till BB, begagnad vagn och nytt babyskydd Hittade ett på en utförsäljning 1500kr i stället för 3000kr, sicket kap

Väntar första bebisen så vet inte de där med veckorna riktigt men gissar att det är lättare att få exakt ju längre fostret varit i magen eller fel beräkning från början.

Jag har köpt kläder i stl 50 samt 56 och köpt grejer till bebis rummet samt inrett. Jag tror man känner precis själv när det är dags att inhandla, jag tyckte de va skönt efter rul att titta på vagn osv för kändes tryggare då men köpte spjälsäng i vecka 17 osv. :)
  • upponed
    SofiaSamuelson89 skrev 2020-08-17 20:31:37 följande:

Ja bara han kommer ut hel och frisk så blir det nog bra oavsett :)

Jag har med köpt kläder till BB men resten eller en stor del får nog bli begagnat. Jag har fått nått för mig så jag köper nästan allt på loppisar och i andra hand. Är vårat första barn men å gud va dyrt det är att skaffa barn haha!

Visste ju att det skulle kosta pengar, men detta är ju sjukt. Innan han ens har kommit har man gjort åt 5-6 tusen kr

Ja det är galet hur dyrt allting är, vi försöker beta av bit för bit :) super smart att köpa begagnat, brukade fynda mycket på loppisar förr!

Vi är inne i barnvagn djungeln nu och bestämt oss för att köpa en ny vagn. Står mellan emma ljunga super viking och britax gobig2... Men det är ju så svårt när man inte vet något om vagnar.... Så har läst o läst, recensioner, expert omdömen och Klämt på vagnarna i affär men svårt oavsett..

Ja precis de kommer ut på ett eller annat vis:)
  • upponed
    SofiaSamuelson89 skrev 2020-08-19 08:57:45 följande:

Ja så dyrt!!

Ja jag känner att det är smart, speciellt när man mitt i allt detta ska spara till hus ???? Jag kan inte så mycket om vagnar mer än vad mina systrar sagt. En har 4 barn och en har 3, deras råd va ?köp med riktiga däck? alltså inte plast utan gummi däck. Speciellt om man ska ha som vi på vinterhalvåret. Våran vi köpte har sånna däck och dom verkar bra och stabila, de måste vara det med för vi har två hundar som ska ut på dagarna med ????

Tycker du tiden går fort eller långsamt då? Jag går ju in i vecka 23 nu och i början tyckte jag tiden kröp (spydde konstant hela dagarna ). Men nu springer den och magen iväg

Ja viktigt med stabila vagnar, många är väldigt rangliga. Ska också ut med två hundar, dock mindre sorten. Många vagnar känns även plastiga...

Jag är i vecka 23 från igår, tycker tiden går jätte sakta. För mig är det tvärtom (haha). Första tiden gick super fort och nu går det sakta, vill mest att bebisen ska komma ut (men det stressar en med allt som ska ordnas).

Vill se vad de är för filur där inne, spydde även fruktansvärt mycket och har foglossning.. :/ inge illamående nu dock, lite smått ibland.
Svar på tråden BF December 2020