• Tue 24 Mar 2020 10:07
    857 visningar
    12 svar
    12
    857

    Fragmenterade ägg - misslyckade IVFer

    anonym989 skrev 2020-03-24 09:16:19 följande:

    Hej,

    Jag är 30 år och har precis avslutat min och min mans tredje "misslyckade" IVF-försök. Jag har pco äggstockar vilket gjort att vi fått ut många ägg varje gång, 15-20 ägg. Befruktningsgraden har i alla fallen varit bra, ca 80 %. Problemet med alla gångerna har varit att embryona varit fragmenterade och att inga därför levt vidare till blastocyster. Då jag blev överstimulerade första gången och de två sista gångerna kört med Suprefact har vi aldrig heller kunnat sätta in nåt och inget har gått till frysen.

    Det är så ledsamt detta och så himla tungt vid varje misslyckade försök. Trots den unga åldern verkar äggen inte så bra. Läkarna ger dock hopp då de säger att det någon gång borde komma ett bra ägg. Hur många år kan man dock fortsätta när oddsen känns dåliga? Har någon annan erfarenhet av detta? Vad har ni fått för råd att gå vidare? Hur många IVFer ska man göra innan man går över på donation? 

    Tacksam för svar!


    Vi hade också fragmenterade ägg, två ICSI och sedan gav vi upp. Vi gick direkt över till donation och lyckades på första försöket. Vi hade varken råd eller energi att hålla på med flera försök och landstinget satt oss direkt i donationskön efter 2 privata IVF-försök. Sedan ville vi inte vänta 2 år på donationen här i Sverige och vände oss utomlands. Men beslutet fick mogna under ca 6 månader. Bästa beslutet ever. Jag hade aldrig orkat fler och fler IVF.

    Jag var 33 år under IVF försöken.
    Embryodonation 02/2020-Äggdonation 01/2020 avbruten-AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - 2 IVF 2019 med ICSI - 0 av 9 ägg befruktades
  • Tue 24 Mar 2020 12:03
    #3
    anonym989 skrev 2020-03-24 11:03:53 följande:
    Tack för ditt svar! Hade du också stor äggreserv? När var det ni fick ert barn? Vad roligt att ett känns som det bästa beslutet! Vi är nog inte riktigt där än, kan tänka oss att göra fler IVFer, men förstår verkligen att man kan välja att ta donationsvägen istället. Processen tar så mycket energi och tid. Vi har redan hållt på i mer än två år med detta och det tär ju på så många sätt och vis.
    Alltså jag är bara v 10. Så allt kan hända på vägen. Min man är lite äldre, 42 och kände inte att han kunde vänta så länge till. Därför gjorde vi dubbeldonation till och med, han har också lite dåliga spermier. Men vi tog oss ändå tiden vi behövde för beslutet. Nu när jag är gravid bryr jag mig inte om generna längre men det gjorde jag mycket innan.

    Nej, jag har en låg äggreserv men fick ändå ca 6 ägg ut. Om du har bra AMH och är bara 30 då kan kvaliten på äggen inte vara dålig, i alla fall inte så dålig. Har de provat det korta protokollet? Har du några andra faktorer som t.ex. endometrios? Har du läst boken. It starts with the egg. Där får du bra tipps om vad du kan göra för att förbättra kvaliten. Kosttillskott och annat.
    Embryodonation 02/2020-Äggdonation 01/2020 avbruten-AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - 2 IVF 2019 med ICSI - 0 av 9 ägg befruktades
  • Sun 19 Apr 2020 22:53
    #9

    Ja nu är jag i v 14 och om 2 dagar blir det ultraljud. Ska bli roligt att se lillen igen.


    Embryodonation 2020 - BF 22/10
Svar på tråden Fragmenterade ägg - misslyckade IVFer