Inlägg från: ventilera mera |Visa alla inlägg
  • ventilera mera

Schema för mina hemskickade barn

1. Någon i skolan är uppenbart dum i huvudet. Man tar INTE IN allergener i en skolmiljö, och att göra det nu är ju på gränsen till tjänstefel. Vad säger skolledningen om just den saken?

2. Har de skickat hem dina barn SKA de också berätta för dig vad de ska göra och ge dem förutsättningar för att klara målen. Jag jobbar med högstadieelever och vi har tillbringat varje elevfri minut i en vecka med att förbereda färdiga kit för alla elever att ta hem vid en eventuell stängning. Vi har ordnat appar på deras chromebooks, lärt dem använda kommunikationsvägar så alla har samma system, ordnat inloggningar på alla nättjänster vi kan komma på osv osv. 
    Samma sak gör personalen på både låg- och mellanstadiet. 
    All mötestid är markerad eget arbete för att underlätta förberedelser. 

Det ÄR en speciell situation, men i det här fallet gör skolan det jävligt lätt för sig och lite mer krav på dem kan du helt klart ställa.

• ventilera mera
    Anonym (jupp) skrev 2020-03-25 17:00:57 följande:

Jag har pratat med rektorn som står fast med att inga barn som hostar och är snuviga får vara i skolan. Vi kan inte veta om det är allergier påstår han. Om de kommer tillbaka med hosta eller snuva eller börjar igen i skolan så kommer de bli hemskickade. Jag bad om en plan för att de skulle kunna plugga hemma och det enda han sa var att libris har släppt allt sitt skolmaterial fritt så jag får kolla där men han skulle be lärarna skicka mail också när de har tid.

Barnen har i alla fall saknat skolan och kommit med sina scheman självmant och velat göra saker på ämnena. "Mamma det är gult på mitt schema nu, vilka ord rimmar på häst?" "Mamma, jag har idrott nu, får jag springa runt kvarteret och du tar tid?" "Mamma har vi någon film om rymden?"

Helt galet. Speciell situation, ja. Men skolan ska göra vad de kan för att barnen ska få en hyfsat likvärdig undervisning hemma.
    Albert har öppnat för gratisanvändande nu, och så finns matteportalen och svenskaportalen. Registrera dem på sli.se för att hitta pedagogiska filmer och geografi hittar du, som nån sa, hos Seterra.
Svar på tråden Schema för mina hemskickade barn