• Anonym (Lina)

    Hur blir det med arvet? Någon som vet

    Hej. Behöver lite juridisk hjälp här till min son.

    Hans pappa dog för några år sedan. Något år innan dess dog även hans farmor. Nu i december dog pappans mormor. Alltså min sons gammelmormor. Min son har en faster och en farbror. Ärver min son pappans del eller hur ser det ut? Inget jättevanligt fall.

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Hur blir det med arvet? Någon som vet
  • Kjell2
    Anonym (Lina) skrev 2020-03-25 16:19:25 följande:

    Hej. Behöver lite juridisk hjälp här till min son.

    Hans pappa dog för några år sedan. Något år innan dess dog även hans farmor. Nu i december dog pappans mormor. Alltså min sons gammelmormor. Min son har en faster och en farbror. Ärver min son pappans del eller hur ser det ut? Inget jättevanligt fall.

    Tacksam för svar


    Ja, hur mycket beror på om det finns testamente eller ej. Se Ärvdabalken, 2. Kap
  • Aniiee

    Faktsik ganska vanligt fall. Ja, din son ärver sin pappas del.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Lina) skrev 2020-03-25 16:19:25 följande:

    Hej. Behöver lite juridisk hjälp här till min son.

    Hans pappa dog för några år sedan. Något år innan dess dog även hans farmor. Nu i december dog pappans mormor. Alltså min sons gammelmormor. Min son har en faster och en farbror. Ärver min son pappans del eller hur ser det ut? Inget jättevanligt fall.

    Tacksam för svar


    Ja din son ska ärva den del som hans pappa skulle ha fått.
    Farmor arv ska delas i tre om det är tre barn hon hade, dvs sonens faster, farbror och din sons pappa. 
    Din son ärver alltid sin pappas del ifrån äldre generationer.

    Som ex min egen situation.

    Min bror dog i en bilolycka för ett antal år sen.
    För 5 år sen gick min pappa bort och två år efter min mamma.

    Arvet blev då att jag och min bror fick varsin tredjedel. Den tredje delen fick mina brorsbarn till min omkomne bror dela på.
  • Anonym (.)

    Mitt råd är att du bevakar arvet. Jag har varit med om samma sak och blev helt utan arv. Det är inte helt ovanligt att barn "glöms bort" i den här situationen.

  • Anonym (Lina)

    Tacksam för era svar. Har ringt till begravningsbyrån som gjorde bouppteckning. Han som gjorde den ska ringa mig här i dagarna. Så jag hoppas det blir rätt tillslut. Hur gör man med hennes saker? Är det något dom gör upp där också?

  • Kjell2
    Anonym (Lina) skrev 2020-03-26 14:18:00 följande:

    Tacksam för era svar. Har ringt till begravningsbyrån som gjorde bouppteckning. Han som gjorde den ska ringa mig här i dagarna. Så jag hoppas det blir rätt tillslut. Hur gör man med hennes saker? Är det något dom gör upp där också?


    Arvingarna delar upp sakerna mellan sig. Ofta har de inget större värde i pengar. Däremot kan det ha stor affektionsvärde.

    Vanligtivs kommer man överens om någon helg där man delar upp prylarna mellan sig. Finns det något känt problem kan det vara bra att diskutera innan.
Svar på tråden Hur blir det med arvet? Någon som vet