• Anonym (trött)

    2 veckor sjuk- och sen då?

    Är hemma på andra veckan, ännu inte frisk i lungor, har anledning att tro att det är corona. Min arbetsgivare vill att man är hemma två dagar symptomfri innan man går tillbaka.

    Men vad gör jag nu då, jag måste ju jobba från måndag om jag inte kan få ett läktarintyg? 

  • Svar på tråden 2 veckor sjuk- och sen då?
  • Anonym (Intyg)

    Om du nu är sjuk så får ju en läkare undersöka dig och skriva ett intyg.

    En sak att inte alla sjuka springer till läkare för minsta symptom men om du verkligen har vart dålig så länge så är det ju ingen dum idé att träffa läkare som i så fall får ge dig ett sjukintyg som sagt

  • Anonym (trött)
    Anonym (Intyg) skrev 2020-03-25 20:34:53 följande:

    Om du nu är sjuk så får ju en läkare undersöka dig och skriva ett intyg.

    En sak att inte alla sjuka springer till läkare för minsta symptom men om du verkligen har vart dålig så länge så är det ju ingen dum idé att träffa läkare som i så fall får ge dig ett sjukintyg som sagt


    Men det går ju inte att komma till några läkare!

    1) Man ska inte gå till VC med corona, säger 1177, och man blir inte testad om man inte bli inlagd på sjukhus eller är anställd i vården.

    2) Jag hade en läkartid i måndags för en annan sak men den fick jag ju släppa för jag var sjuk och de ville inte ge mig en ny förrän 15 april.

    Det blir liksom moment 22 då.
  • Anonym (Anonym)

    Hade man inte dragit in krav på läkarintyg nu tillfälligt? Isf behöver du inget. Vi har ju liksom en pandemi på g, läkarna kommer inte hinna skriva alla intyg, de måste fokusera på de som mår sämst.

  • Anonym (trött)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-25 21:11:49 följande:

    Hade man inte dragit in krav på läkarintyg nu tillfälligt? Isf behöver du inget. Vi har ju liksom en pandemi på g, läkarna kommer inte hinna skriva alla intyg, de måste fokusera på de som mår sämst.


    Nej, myndigheterna har sagt att man inte behöver intyg på 2 veckor.

    Det är ju just det saken gäller, vad man gör sen.
  • aerial

    När jag haft vanlig influensa så har jag ringt till vårdcentralen och så har de skickat hem ett läkarintyg utan att jag behövt komma dit. Då hade jag dock haft kontakt med dom några gånger under veckan + att de hörde hur dålig jag var.

  • Anonymm20

    Om du inte är frisk så ringer du vc och får sjukskrivning och läkarintyg. Svårare än så är det inte.

  • Snuttis2

    Precis som Aerial säger så får du ringa din vc och förklara sannolikt får du ett intyg skickat till dig!

  • Anonymm20
    Anonym (trött) skrev 2020-03-25 20:43:11 följande:

    Men det går ju inte att komma till några läkare!

    1) Man ska inte gå till VC med corona, säger 1177, och man blir inte testad om man inte bli inlagd på sjukhus eller är anställd i vården.

    2) Jag hade en läkartid i måndags för en annan sak men den fick jag ju släppa för jag var sjuk och de ville inte ge mig en ny förrän 15 april.

    Det blir liksom moment 22 då.


    Du ringer naturligvis vc och talar om ditt problem.
  • Anonymm20
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-25 21:11:49 följande:

    Hade man inte dragit in krav på läkarintyg nu tillfälligt? Isf behöver du inget. Vi har ju liksom en pandemi på g, läkarna kommer inte hinna skriva alla intyg, de måste fokusera på de som mår sämst.


    Man behöver fortfarande från dag 15 nu pga corona.
  • Anonym (trött)
    Snuttis2 skrev 2020-03-25 21:19:16 följande:

    Precis som Aerial säger så får du ringa din vc och förklara sannolikt får du ett intyg skickat till dig!


    Om de svarar i telefon ja.

    Vissa dagar kan de inte ens ta emot samtal alls här, man får bara "ring en annan dag" på svararen.

    Det tog mig två hela dagar att nå ens en sjuksköterska på VC förra gången men får väl börja med det imorron då fast jag inte vet om jag är frisk eller sjuk på måndag.

    Och så finns det rikspuckon som undrar varför folk söker sig till nätsjukvård istället...
  • Anonym (trött)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-25 21:30:18 följande:

    Ring Kry! :D De svarar iaf!


    Ja det får kanske bli det. Man blir trött på alla möjliga vis av denna långsjuka.

    Tack ni som orkar engagera er fast jag är trevlig som en igelkott med magsår ungefär.
  • Anonym (Intyg)
    Anonym (trött) skrev 2020-03-25 20:43:11 följande:

    Men det går ju inte att komma till några läkare!

    1) Man ska inte gå till VC med corona, säger 1177, och man blir inte testad om man inte bli inlagd på sjukhus eller är anställd i vården.

    2) Jag hade en läkartid i måndags för en annan sak men den fick jag ju släppa för jag var sjuk och de ville inte ge mig en ny förrän 15 april.

    Det blir liksom moment 22 då.


    I Västerås kan man, vid längre sjukdom, komma till vårdcentralen. Du blir inslussad via andra ingångar så man inte kommer i kontakt med andra människor.

    Men kanske är olika i olika städer då
  • Baggan201
    Anonymm20 skrev 2020-03-25 21:20:47 följande:

    Man behöver fortfarande från dag 15 nu pga corona.


    Är ändrade regler den här perioden, så läkarintyg krävs from dag 21. Är man sjukskriven from dag 15 så skickar arbetsgivare in en ansökan om det till FK. Då kan man logga in och ansöka om sjukpenning för dag 15 tom 21 utan läkarintyg.
  • Anonym (Yes)

    Från och med dag 22 behövs intyg. Men din arbetsförmåga måste fortfarande vara nedsatt pga sjukdom. Du har inte rätt till sjukpenning om du bara har symtom och inte får gå till jobbet.

  • Anonym (gammal tråd)
    Baggan201 skrev 2020-04-29 16:18:37 följande:
    Är ändrade regler den här perioden, så läkarintyg krävs from dag 21. Är man sjukskriven from dag 15 så skickar arbetsgivare in en ansökan om det till FK. Då kan man logga in och ansöka om sjukpenning för dag 15 tom 21 utan läkarintyg.

    Sant. Inlägget du citerat är dock skrivet innan den ändringen gjordes.
  • EpicF
    Anonym (trött) skrev 2020-03-25 20:43:11 följande:

    Men det går ju inte att komma till några läkare!

    1) Man ska inte gå till VC med corona, säger 1177, och man blir inte testad om man inte bli inlagd på sjukhus eller är anställd i vården.

    2) Jag hade en läkartid i måndags för en annan sak men den fick jag ju släppa för jag var sjuk och de ville inte ge mig en ny förrän 15 april.

    Det blir liksom moment 22 då.


    Det finns telefon och många läkare kan erbjuda digitala samtal. Ring och tala om att du fortfarande är sjuk och behöver sjukskrivning samt intyg.
Svar på tråden 2 veckor sjuk- och sen då?