• Anonym (C)

Rapport från Stockholm

Vinterankan skrev 2020-03-28 08:23:39 följande:

Känns som att syftet med tråden var att motverka motsättningar men istället förstärks dem. Mycket tråkigt måste jag säga. Personligen tycker jag att personer i riskgrupper gör helt rätt som flyttar ut till mer isolerade ställen, utgår från att de som är rädda från smittan och "flyr" inte direkt levt riskfyllt innan de flyttade ut. Gissar att några säkert hamnat i min kommun också då jag som många andra bor i Stockholms län men mer i glesbygden. Känns extremt empatilöst att vilja stänga in äldre personer i sina lägenheter att antingen sitta och bli deprimerade eller missa viktig motion.

Däremot så är det ju en relevant fråga med belastning på sjukvård. Där vore det ju rimligt om hemkommunen /regionen stod för kostnaderna.

Lär väl få motargument om att de tar med sig smittan till den äldre befolkningen de åker till istället. Men har vi ärligt talat sett en enda rapport om att det har hänt? Det är ju inte så att Stockholms 1 miljon eller regionens över 2 miljoner människor är smittade.

Men för att trygga säkerheten för de boende så kanske man istället för att skambelägga borde ta fram tydliga riktlinjer som tex att man måste sitta två veckor i hemkarantän innan man förflyttar soc utanför egna kommunen/regionen.

Vettigt och sansat inlägg.

Håller med om första biten, jag tror inte heller att de kommer att röra sig så mkt bland folk, tvärtom. När det belastningen på sjukvården så förstår jag vissa kommuner, där man har väldigt många gäster från andra kommuner.

Men som sagt, man borde kunna diskutera detta på ett vettigt sätt, inte kasta skit på varandra. Många "sommarkommuner" är dessutom beroende av att gästerna kommer. 
Svar på tråden Rapport från Stockholm