• Anonym (M)

    Rapport från Stockholm

    Anonym (.) skrev 2020-03-27 21:50:05 följande:
    Det här har pyrt under många år så det är inte konstigt att det blommar upp nu när allt ställer sig på sin spets.
    Mycket av landsbygden har befunnit sig i kris under många år, något som Stockholmare skitit totalt. Utom till midsommar. Så vad förväntar du dig? Seriöst.
    Ska Stockholmare mer än andra oroa sig för landsbygden? varför då?
    alla borde väl i så fall oroa sig lika mycket?
    Varför ska Arne 75 år i Stockholm oroa sig mer än  Kalle 75 i Göteborg eller Stina 75 i Umeå eller Berta 75 i Gävle eller Per 75 i Helsingborg eller Alice 75 i Kalmar osv.
    Varför ska gemene man i Stockholm ta på sig ansvaret för landsbygden mer än folk i andra städer?
    Vanligt folk i Stockholm är väl inte mer ansvariga för den politik som drivs mer än andra.
    Gå på dom politiker både kommunalt och riksplanet som bestämmer.
    Vanligt folk som bor i Stockholm har inte mer att säga till om än folk på den ort där du bor.
  • Anonym (M)
    Anonym (.) skrev 2020-03-28 17:32:22 följande:
    Men vad nu då? Ska du inte rabbla vartenda gammelnamn du kan? ^^

    Stockholmare sticker faktiskt ut pga en allmänt utbredd egoism.
    Ja, det är generaliseringar precis som det generaliseras om folk på landsbygden.
    Och ja, den stora massan får lida för det idioterna gör. 
    Vilka generaliserar om landsbygden?
    Nej Stockholmare i gemene man gör inte det mer än någon annan men du generaliserar i varje tråd om hur Stockholmare är, du insinuerar att alla som bor i Stockholm är på ett visst sätt och uppför sig på ett visst sätt trots att det bor 1 miljon människor där och dom kan vara infödda, inflyttade, komma ifrån andra länder, röst V ,röst M eller SD mm, kan bo i hus eller lägenhet.
    Vara gammal eller ett barn men ändå i alla trådar skriver du om hur egoistiska Stockholmare är fast dom självklart är som alla andra, vissa är egoistiska andra väldigt omtänksamma, dom är som svenskar är mest varför kan du inte förstå det?
    Det är ju du som generaliserar det grövsta. 
    Det är inte trovärdigt att säga att 1 miljon människor är på ett visst sätt.
    Är alla där du bor lika?
    Är alla i min gamla stad Kalmar lika?
    Är alla på landsbygden lika?
    Är alla stadsbor lika?

    Man undrar om du alltid har fördomar även om andra saker.
    Klumpar du alltid hop folk?
    Du är nästan hatisk i många av dina inlägg som du skriver, 
    varför hata några bara för att dom bor i en viss stad?
    Du skriver att Stockholmare är egoistiska men läs dina egna trådar.
    Du om någon är ju fruktansvärd  fördomsfull.
  • Anonym (M)
    Anonym (IK) skrev 2020-03-28 17:47:56 följande:
    Just nu räcker det bra med att Stockholmarna tar ansvar för landsbygden genom att inte sprida sin smitta dit.

    Det var i huvudsak 08:or som drog hem viruset till Sverige från sina sportlovsresor till Alperna och Italien (oräknat Iranresor). Den medelklassigaste av medelklassiga tidningar, DN, skickade ett helt jävla tåg, fyllt med övre-medelklass kulturmänniskor rakt ned i smittans epicentrum. Det är därför 08 är epicentrum av den svenska delen av pandemin.

    Andra orter ligger veckor efter 08 i smittans utbredning. Dessa orter vill gärna att det förblir så. Eftersom de har mycket mer begränsade resurser.

    Då drar precis samma människor som nyss åkte skidor i Italien eller satt på DN:s kulturtåg till Venedig ut i landet till sina sommarhus ...

    ... och beklagar sig över att de inte känner sig välkomna.

    Och ja, det gäller även Göteborgare och deras resande medelklass men TS pratar om 08:or.
    De flesta håller med om att folk inte ska resa nu och dom flesta inkl. Stockholmare följer det men det finns alltid folk som inte följer rekommendationer.
    Ja alla men speciellt Stockholmare ska hålla sig hemma men jag svarade (.) som i varje inlägg och tråd skriver hatiskt om hur egoistiska Stockholmare är som i åratal suger ur landsbygden och hur folk som flyttar till Stockholm blir egoistiska personer.
    Det handlar inte specifikt om att Stockholmare ska hålla sig hemma nu utan personen skriver hatiskt om Stockholmare  i många trådar och skriver att hatat pyrt länge.
    Det blir hat politik mellan Stockholm och landsbygden istället för att handla om corona smittan.

    Nu har jag läst personens inlägg som är hatiska i olika trådar och tycker att det räcker med hat i dessa tider då alla oroar sig för att blir sjuka eller mista någon anhörig.
    Ja det finns egoistiska personer i Stockholm precis som överallt, det är inte specifikt för Stockholm, dom är som alla andra.
    De flesta Stockholmare var inte i Italien eller drog med smittan hem.
    De flesta som bor i Stockholm är lika oskyldiga till smittan som övriga svenskar, dom råkar bara bo i samma stad som dom som drog hem det, den enda skillnaden är dom trots att dom inte varit utomlands får bo i den värsta smittan och troligtvis känna ännu mer rädsla då som måste vara i den till skillnad mot folk på andra platser.
    trots att många fler i Stockholm är sjuka själva eller känner oro då deras anhöriga är sjuka, att dom har anhöriga eller själva behövt söka upp sjukvård, 
    eller har anhöriga på intensiven som dom oroar sig för.
    Dom ska få höra hur alla Stockholmare är egoistiska trots att det enda dom gör är att bo i en viss stad och alla dras över samma kam.
    Det är nedlåtande mot dom sjuka.

    Det är flest äldre som behöver vård eller intensivt vård det är många med utländsk bakgrund som behöver vård eller har avlidit och det var verkligen inte dom som åkte till Italien.
    Dom flesta Stockholmare är som alla andra, dom håller sig inne, jobbar hemma, hjälper sin gamla, grannar mm dom är inte mer skyldiga än andra, för i så fall skulle det ju inte finnas i Norge, Danmark och övriga länder.
    Jag bor inte i Stockholm men många ifrån min stad reste utomlands under våren till Kanarieöarna, Paris och Barcelona mm, finns säker många som tagit med smittan hem men eftersom det bor fler i Stockholm sprids det ju snabbare där.
    Men smittan har ju kommit med fler än Stockholmare och skulle komma även utan dom. 
    Den kunde lika gärna kunnat komma med hem v. 7 eller 8 när andra hade lov.

    Ja vi de flesta inkl Stockholmare tycker att man inte ska resa nu men att skriva att Stockholmare (och inte enbart nu gällande resor) är egoistiska personer hjälper ju inte.

    Polarisera grupper mot varandra i dessa tider när alla är rädda för smittan gör ju saken bara värre.
    Det är ingens fel att en global smitta sprider sig över landet men alla och ja främst Stockholmare kan nu göra allt för att smittan inte sprids fort men det gör de flesta faktiskt.  
    Man blir trött på alla hatinlägg på nätet.
  • Anonym (M)
    Anonym (IK) skrev 2020-03-28 23:21:51 följande:
    Ur en vägg av text pekar jag ut detta.

    Smittan sprider sig för att folk sprider den. För att folk medvetet struntar i följa regler och uppmaningar om att stanna hemma.

    Gustaf och Eva-Pia och alla deras vänner är i princip karikatyrer på dessa övre medelklass-08:or som inte bryr sig ett dugg men blir sååå förnärmade och talar om siiin rätt (på andras bekostnad) att få skydda sig själva när de kritiseras.   

    *de avkräver Ica-handlaren lojalitet, minsann*

    Det handlar bokstavligen om vem som ska få plats i livbåten (respiratorn). På mindre orter med sämre resurser blir kostnaden högre när först individer reser dit och sprider smittan och därefter dessutom ska vara med och tävla mot lokalbefolkningen om en plats i en livbåt som inte alls är dimensionerad för den mängden människor.

    Alla här vet att det inte är familjen Mahmood från Rågsved som struntar i myndigheternas uppmaningar och åker till sitt sommarhus på Öland eller på Gotland eller på Österlen så ingen behöver låtsas ta illa upp när det talas om "stockholmare" som en enhetlig grupp. Och tar man illa upp så får kan man bättre vända sig till de som ger 08 dåligt rykte.
    Fast Mahood och de flesta andra Stockholmare inkluderas just när man generaliserar Stockholmare.
    I vanliga falla hade jag inte brytt mig men just i dessa Corona tider
    är det inte läge att generalisera och sprida hat mot Stockholmare som får ta den största delen av smittan.

    De flesta Stockholmare gör uppoffringar som alla andra om inte mer just för att dom bor i smittan och många är rädda men måste ändå åka med fulla bussar eftersom SL tagit bort mer än hälften av bussarna.
    Man måste åka till jobbet, många barn måste även åka med bussarna och är rädda för smittan, äldre vågar inte gå ut för att bli smittade osv.
    Stockholmare som jobbar på sjukhusen i många fall fler skift på raken men får inte ens en dag i veckan ledigt. Min mans väns fru jobbar på ett av sjukhusen och tar emot patienter på intensiven och det är ju inte bara Corona smittade patienter som kommer inte utan sjukdomar och skador fortsätter ju, dvs folk får hjärtattacker, folk skadas i olyckor osv. och dom jobbar för fullt för alla.
    Alla i sjukvården går på knäna för att hjälpa andra och ändå kommer folk in för sent med hjärtproblem osv för dom vill inte belasta sjukvården.
    Ska hon behöva kallas egoistisk Stockholmare som säkert gör mer än dom som klagar?
    Nej jag tror inte att dom som klagar menar det men hon inkluderas ju hatat.

    Det är jobbigt överallt men mest i Stockholm och folk lever mitt i smittan och är mer befogade att vara rädda än övriga landet just nu.
    Folk söker vård, har anhöriga på sjukhus på intensiven.
    Folk som inte har mer med att smittan finns i Sverige än andra.

    Men vissa trådar handlar bara om hur Stockholmare till motsats till hela landet är idioter och suger ut landsbygden genom åren.
    Det handlar inte om resandet nu som de allra flesta håller med om ska inte ska ske.
    Måste man just ju nu ta upp att man tycker att landsbygden genom åren utarmas, vad har det med Corona att göra?
    Det är väl inte gemene Stockholmsbo som har ansvaret för det.
    Ta det med politikerna!

    Nu när folk är sjuka och folk dör då är det inte läge att skriva hattrådar mot människor som vart enda "brott" är att bo i en viss stad.

    Det är ett hån mot dom som är sjuka, ligger på sjukhus eller dom som har avlidna släktingar. 

    Det är en stor skillnad på att be folk att stanna hemma och dom flesta följer det även i Stockholm mot att kalla alla som bor där egoister.
    Många äldre som reste för några veckor sen gjorde det innan rekommendationerna blev att man inte skulle åka till sina stugor, precis som folk som reste utomlands.
    De flesta är inte onda personer som skiter i folk som bor där dom har sommarstugor, dom åkte för att dom skulle stanna inne för att dom är äldre eller i riskgrupp och tänkte att dom skulle kunna gå ut på sina landställen istället för att bli sittande i stan.

    Sen finns det ju givetvis folk som nu reser trots rekommendationer men som sagt folk som inte bryr sig finns överallt, I Stockholm, i andra städer och på landsbygden.

    Stockholmare är som folk  är mest, många just inflyttade ifrån andra städer och landsbygden. Dom är inget eget släkte.

    Man kan klaga på dom som gör fel men att generalisera och nervärdera folk för att dom bor i viss stad är så himla lågt.
    Vad skulle hända om man valde ut någon annat ort på måfå skulle man då få kalla alla samma sak och generalisera och prata nervärderande om dom?
    Skulle knappast tro det.

    Just i dessa dagar när folk är rädda och många sjuka, en del dör bara för att dom råka leva i en viss stad kan man inte då åtminstone lägga ner sitt hat mot dom.?

    Har inte hört en enda som klagar på Stockholmare yppa en endaste empatitanke åt folk som bor mitt i smittan, är sjuka och behöver vård, har avlidna släktingar osv
    Klart att folk inte vill ha smittan till där dom bor men det ville väl inte boende i Stockholm heller.
    Vissa klagar på att Stockholmare är egoister men kan ändå inte känna empati för dom som drabbats. Det är dom mot vi fast vi bor i samma land.
    Man blir så ledsen för alla hatinlägg.

    Att hålla på så när vi så gott som alla försöker göra så gott vi kan är beklämmande. Alla vill vi vara friska, alla vill vi att våra familjer, släkt och vänner ska slippa blir sjuk och alla vill slippa förlora en anhörig.
  • Anonym (M)
    Anonym (IK) skrev 2020-03-29 07:40:50 följande:
    Du måste verkligen lära dig att skriva kortare om du vill ha relevant respons.

    Bara stanna i Stockholm. Åk ingenstans.

    Bryter du mot rekommendationerna och riskerar andras liv och hälsa för din egen skull så gnäll inte när andra kallar dig egoist.
    Fast jag bor inte i Stockholm! 
    Och jag om min familj reser ingenstans.

    Så det gäller inte mig!

    Men jag kallar inte en grupp vare sig det är Stockholmare, rödhåriga, har en viss hudfärg för nedsättande ord och klumpar ihop dom.
    Det är så sorgligt med fördomar.

    De flesta Stockholmare är inte mer egoister än andra eftersom dom är som svenskar är mest.
    Varför ska man få kalla just Stockholmare nedvärderande saker.

    Återigen det är stor skillnad mellan att säga, 
    Kom inte hit och vi ber er att inte resa då vi inte vill ha smittan hit
    mot att ta tillfället i akt och ösa fördomar och hat och ta upp andra politiska
    frågor som inte har med Corona att göra.

    Vi är många nu som inte bor i Stockholm som säger, snälla kom inte hit just nu, våra grannar en bit bort har sin dotter med familj i Stockholm säger ju samma sak, kom inte hit just nu men dom behöver inte för det kalla dom för egoister.
    Våra vänner på Gotland ber folk att inte resa dit men det innebär inte,
    era j-vla Stockholmare utan dom ber ingen att resa dit men framför allt inte folk ifrån Stockholm just nu.

    Det är en stor skillnad på att uppmana och rekommendera folk och dom flesta följer dom råden.

    Om man vill kalla folk egoister och nedsättande ord gå då på dom som gör fel då istället för en hel grupp där dom flesta gör rätt!

    Det tjänar ingenting till att kasta skit på varandra däremot att återigen uppmana dom som går emot rekommendationer att följa dom.
    Vad vinner man mer än irritation och att folk blir ledsna med att kalla alla Stockholmare för något när dom flesta gör rätt?
    Räcker det inte med att gå på dom, den minoritet som gör fel?
  • Anonym (M)
    Anonym (.) skrev 2020-03-29 07:51:52 följande:
    Suck!
    Sverige består inte bara av Stockholm!
    När ska stockholmare lära sig det?

    Ja, sjukvården går på knäna, ÄVEN ute i landet! ÄVEN utanför Stockholm!
    Det är inte rätt att  sjukvårdspersonal sliter hund och riskerar att smittas av egoistiska stockholmare. Inte rättvist någonstans!

    Varför tror Stockholmare att just de är universums medelpunkt?
    Men snälla nån, ALLA vet att sjukvården går på knäna och extra mycket just i Stockholm om du lyssnar på nyheterna.

    Vad ger dig då rätt att kalla dessa som jobbar i sjukvården i Stockholm och kämpar på för fullt med sjuka patienter för egoister mm i varje tråd och inlägg?
    Det är inte dom som inte följer rekommendationer som du kallar saker utan du är nedlåtande i så gott som varje inlägg mot alla Stockholmare.
    Du sitter i din ort och raljerar över folk som bor och jobbar i en stad där smittan är som värst och kallar dom saker.
    Du tycker att alla stockholmare är egoister, du drar alla över en kam och klumpar i hop folk och är oförskämd.
    Visst din sanning är att Stockholmare egoister men det betyder inte att dom är det.
    Min sanning är att våra vänner i Stockholm gör sitt bästa, mycket mer än många av oss andra på andra orter.
    Nej den vanlige Stockholmaren tror inte att dom är universums mitt.
    Jag har tidigare innan jag fick barn bott och jobbat i Stockholm och dom är precis som alla andra förstår du.
    Vi åker gärna och besöker vänner som är helt normala personer.
    Är du ofta i Stockholm och träffar folk som bor där?
    Känner du många Stockholmare så att du kan utgå ifrån att alla på ett sätt dvs egoister? 
    eller går du bara på dom Stockholmare som du säger är dryga i din mataffär?
  • Anonym (M)
    Anonym (IK) skrev 2020-03-29 08:17:49 följande:

    Och det är ju inte bara ett svenskt fenomen.

    I Norge stänger man skidanläggningarna och förbjuder folk att bo i sina sommarstugor. Man är beredda att sätta in civilförsvaret för att tvinga hem folk.

    I Warrenton, Oregon, USA stänger borgmästaren alla icke-permanenta boenden då folket från storstaden Portland skiter i uppmaningen att stanna hemma utan tar sig ut till den lilla kuststaden.

    https://twitter.com/JohnKPTV/status/1241461709916631040

    Samma argument där som i Simrishamn. "Vi har inte resurser att klara av en epidemi bland så många"


    Precis då är vi överens om något, det är ett globalt problem att folk gör så, det är precis så jag har försökt få fram, det är inte ett fenomen för enbart folk i Stockholm och gör Stockholmare till ett speciellt egoistiskt släkte.

    Men än halva min släkt bor i USA i olika delstater och där är polariseringen ännu större mellan grupper och hatet mellan människor ökar.
    Där har folk inte ens sjukförsäkringar så folk går till jobbet sjuka och mycket beroende på att många t ex inom restaurangvärlden bara lever på sin dricks.
    Det blir stad mot land, fattiga mot dom som har mer pengar, olika grupper i olika klass samhällen.
    Det i ett land där fördomar och generaliseringar redan är stort och blivit ännu större de senaste åren.
    Sjukdomar och rädslor för Corona ger upphov till ytterligare fördomar och grupperingar.

    Man gör självklart rätt i att rekommendera/förbjuda folk ifrån att resa, det tycker dom alla flesta men att sprida fördomar hjälper inte till.
    Det är en enorm skillnad på det.
  • Anonym (M)
    Anonym (.) skrev 2020-03-29 09:17:45 följande:
    Ändå bölar du om vården och ENSKILDA ssk i Stockholm?
    'Hur var det nu, man ska inte generalisera i grupp utan endast prata om individen och vända sig till hen?
    Du sätter regler för andra du inte lever upp till själv...

    Varför kan du inte inse att vården ute i landet blir än mer ansträngt än det i Stockholm?
    Vården är demensionerad efter var folk bor, när Stockholmare flyr ut så vinner vården där och övrig vård belastas ÄN mer. Hur svårt är det att förstå det?

    Vad ger dig rätt att helt ignorera från den fara och risk egoistiska Stockholmare utsätter alla andra för?
    Du kan inte ta in vad jag skriver,
    Dom flesta förstår precis som du att man inte kan belasta sjukvården på andra orter speciellt när man de senaste veckorna förklarat det extra mycket.
    Vi är helt överens om att vården inte är dimensionerad för t ex sommarboende.

    Vi är helt överens liksom de flesta att man inte ska resa och göra det nu.
    Det är inte det jag tar upp utan att du tycker att det är ok att raljera, generalisera och vara fördomsfull mot en viss grupp, du vet väl själv hur du har skrivit och vad du har för åsikter.
    Du fördömer en grupp av folk och när någon ifrågasätter varför dom ska kallas dessa saker då dom inte alls gör det du skriver om säger du att men är du lättkränkt, du behöver ju inte ta åt dig om det inte gäller dig.
    Men varför då ens kalla en hel grupp för något om du redan vet att många inte är det du kallar dom för? Du har inte tänkt på att du sårar folk även om du sen vill kalla dom lättkränkta, varför?
    Dra inte alla över en kam utan vänd dig till dom som du tycker gör fel.
  • Anonym (M)
    Anonym (.) skrev 2020-03-29 09:56:27 följande:
    Jo, jag gör det men håller inte med dig. Du verkar inte kunna acceptera att man kan tycka annat än dig. 
    men vill du seriöst att folk ska läsa det du skriver kan du inte författa hela noveller. 

    Om du är så lättkränkt att du blir sårad av att läsa i denna tråd så bör du ta ett egenansvar för din egen hälsa och känslor och sluta läsa. Det ansvaret ligger på dig, inte på oss andra att anpassa vårt skrivande så att vi inte sårar just DIG.
    Herregud.
    Ja vi tycker helt olika.
    Folk får verkligen tycka annorlunda och jag får tycka annorlunda än dig och ifrågasätta ditt sätt lika mycket som tycker att du kan ifrågasätta mitt.
    Tycker bara att det är tragiskt med folk som är fördomsfulla, generaliserande och tycker att dom har rätt att kalla folk i en grupp saker som gör folk ledsna efter att få höra det om och om igen.

    När  t ex Persikofjäril undrar varför hon ska ta emot alla dessa åsikter gång på gång, hon tröttnar på att höra det varje dag kan du inte tänka till att  oj då,
    folk som inte missköter sig tar illa upp utan då måste du fortsätta med att kalla henne lättkränkt och att hon om hon tar illa upp inte behöver läsa vad du skriver fast du skriver ju om en grupp hon tillhör.
    Du tycker att du har rätt att sprida fördomar men sen om någon blir upprörd över vad du skriver är det dom det är fel på som blir kränkta.
    Kan man inte då när folk säger till tänka till på hur man uttrycker sig.

    Ja vi ser olika på saker och hur man uttrycker sig om andra.
Svar på tråden Rapport från Stockholm