• Anonym (T)
    Thu 26 Mar 2020 15:34
    14812 visningar
    22 svar
    22
    14812

    Gabapentin, vågar jag äta den???

    Har fått gabapentin mot nervsmärta. Funkar fantastiskt! Skulle ta 300 gram 3 gånger om dagen, men det räcker gott med 300 gram på morgonen. Har dock läst en del om denna medicin och får upp mängder med negativa saker, såsom helvetiska abstinensen.

    Jag som blev så glad att ett icke narkotika klassat preparat funkade bättre än oxycontin som jag ätit hur länge som helst, (dock i perioder max 3 veckor i taget, sen har jag uppehåll minst en månad)

    Stämmer detta, någon med erfarenhet?

    Sen en annan sak jag märkte:

    När jag fick detta utskrivet slutade jag med oxycontin direkt och lämnade tillbaka de 50 tabletter jag hade kvar, till apoteket. Jag visste att jag skulle få lite abstinensbesvär, det brukar jag få när jag ätit dem i ett par veckor, men jag tycker de är milda symtom..jag överlever så att säga och det går över relativt snabbt.

    Det känns dock som gabapentinet har gjort att jag inte känner av så mkt utsättningssymptom. Om detta stämmer; skjuter jag upp abstinensen pga gabapentinet då?

    När jag läser i Fass så kan man ju stå på väldigt höga doser gabapentin, maxdos var väl över 3000 mig(!!!) Jag äter 300 mig, bebisdos tänker jag så kan det bli jobbig abstinens av den mängden?

    Har bara ätit detta några dagar, men tänker sluta tvärt om detta jag läst stämmer.

    Snälla ni som vet eller så....skriv gärna!!!

  • Svar på tråden Gabapentin, vågar jag äta den???
  • Anonym (T) Trådstartaren
    Thu 26 Mar 2020 19:17
    #2

    Varför? ???? Är allt jag läst överdrivet? Läst det mesta på Flashback och ja, säga vad man vill om det forumet....vad jag förstått iallafall så har de som påstått sig få abstinens av gabapentin ätit häst doser, flera gram...

  • Anonym (T) Trådstartaren
    Thu 26 Mar 2020 19:17
    #3

    Varför? ???? Är allt jag läst överdrivet? Läst det mesta på Flashback och ja, säga vad man vill om det forumet....vad jag förstått iallafall så har de som påstått sig få abstinens av gabapentin ätit häst doser, flera gram...

  • Anonym (T) Trådstartaren
    Sat 28 Mar 2020 08:42
    #6
    Drottningen1970 skrev 2020-03-27 18:32:04 följande:

    Rävgift som jag håller mig borta från. Många missbrukat substansen. Kan tydligen vara väldigt svårt att sluta med. Men å andra sidan kan man heller inte leva med en nervsmärta. Så en avvägning man får göra.

    Jag upplevde noll effekt på min smärta men började gå i sömnen på ett ytterst obehagligt sätt.


    Men de som missbrukat den, måste inte de tagit monsterdoser? Jag tar en tablett 'a 300 gram - vid behov, alltså inte varje dag ens. På vilket sätt rävgift?
  • Anonym (T) Trådstartaren
    Sun 29 Mar 2020 19:46
    #8
    Anonym (AnnaLotta) skrev 2020-03-29 15:49:58 följande:

    Nej, det är ingen fara att ta dem. Du tar ju dem för ett äkta behov och inget missbruk. Om du kan sluta lätt med oxy så kommer det inte vara några större problem med gabapentin heller. Och om de funkar bra för dig, så varför skulle du behöva sluta. Bara att fortsätta. 

    Jag jobbar med äldre patienter och så gott som alla går på gabapentin. 


    Tack!
  • Anonym (T) Trådstartaren
    Mon 30 Mar 2020 14:55
    #10
    Heranell skrev 2020-03-30 10:41:53 följande:

    Jag äter Gabapentin, 3x300 mg per dygn, de funkar jättebra mot nervsmärta. Min läkare sa att man inte blir beroende av dom och kan äta dom så länge man behöver. Däremot ska du trappa upp och ner långsamt, annars kan du få väldiga insättnings- och utsättningsproblem. Nu tar du ju en liten dos, så hjälper det mot smärtan är det värt det. Nervsmärta är vidrigt.


    Ok, tack. Vad handlar det om för utsättnings besvär? Är det något du känt av någon gång och kan beskriva typiska symtom? När man läser från andra så säger ju en del att abstinens efter gabapentin är värre än från opiater. Då blir man ju lite rädd.

    Jag blev extremt yr när jag började med medicinen, men det blev bättre och bättre för varje dag. Nu mår jag bra på 300 mg per dag.
  • Anonym (T) Trådstartaren
    Mon 30 Mar 2020 15:26
    #12
    Heranell skrev 2020-03-30 15:08:48 följande:

    Nej, jag har inte haft några andra biverkningen än lätt yrsel de första dagarna. Nu har jag ätit Gabapentin sen 2017 då jag fick diskbråck. Således har jag inte heller slutat mer dom men utsättningsproblem KAN vara oro, sömnsvårigheter, illamående, värk, svettningar.


    Tack så mkt för välbehövlig info! Så om det trappas ned i lugn takt (om man längre fram vill sluta) kan man slippa utsättningssymptom helt?

    Denna medicin måste ju ändå räknas som bra mkt hälsosammare och bättre på lång sikt än oxycontin.

    De personer jag läst om som haft helvetisk (deras uttryck) abstinens av gabapentin måste troligen ha missbrukat den genom att äta enorma doser.

    Just det, en fråga till ;) jag har ju märkt när jag åt oxycontin att toleransen ökade och man behövde ta två istället för en och sen tre istället för två osv. När jag märkte att jag började få lite abstinensbesvär emellan doserna valde jag att sluta och be om nåt annat för jag vet att det är så man åker dit. Kan gabapentin göra så här oxå? Att jag behöver högre dos och kanske två gånger om dagen istället för 1 gång som jag nu tar? Kan jag få känningar när preparatet börjar gå ur kroppen innan det är dags för nästa dos?
Svar på tråden Gabapentin, vågar jag äta den???