• Hyllemor

    Jag sjuk i 2 veckor. Nu är pappan JÄTTEsjuk. Kan jag vabba för att barnet inte ska sprida smitta?

    Antingen fick jag influensa eller Corona, oklart vilket, men jag var sjuk och hemma från jobbet i två veckor, efter att ha träffat en släkting som nyligen varit utomlands, och som fortfarande är sjuk nu efter tre veckor.

    Igår gick jag till jobbet, efter att ha varit hemma i två veckor och varit symptomfri i två dagar och jag har nu jobbat i två dagar. När jag kom hem vid 15-tiden idag, så låg min man där plötsligt med 40 graders feber. Jag upplever honom nästan som sjukare än vad jag var. Han yrade och var förvirrad och vi fick till slut ner febern till 38.4 grader för en stund sedan (kl halv 4 på morgonen) efter alvedon som regelbundet har tagits och blöta handdukar.

    Hur gör jag med mitt barn imorgon? Jag är INTE sjuk. Mitt barn är INTE sjuk, men frågan är om förskolan ens tar emot honom med tanke på att pappan är sjuk.

    Kan jag vabba, för barnet, för att han inte ska sprida smittan? Jag vill helst inte ta tjänstledigt.

  • Svar på tråden Jag sjuk i 2 veckor. Nu är pappan JÄTTEsjuk. Kan jag vabba för att barnet inte ska sprida smitta?
  • Anonym (solklart)

    Stanna hemma. Berätta för dem att din man är väldigt sjuk och ditt barn är lite sjuk och att skolan inte tar emot hen och din man inte är i skick att ta han om hen.... 


    Det är dumt att riskera något, vet inte vad du har för jobb men kanske finns det något du kan göra hemifrån? 

  • Anonym

    Så barnet var i skolan när du var sjuk eller?
    Ja men då är skadan redan skedd.
    Då kan han gå till skolan...

    Jag hoppas att jag har fel och att din son var hemma när du var sjuk också.

  • Anonym (Sara)
    Anonym (Men??) skrev 2020-03-27 05:05:34 följande:

    Men stanna hemma!!!!! Varför förstår folk inte allvaret??? Jag blir så ledsen och förbannad av att läsa sådant här. Massor av uppoffringar har gjorts, folk förlorar jobben, folk dör, blir riktigt sjuka, och så skickar någon jävel sitt barn till skolan när de är hemma med covid-19? Fy fan alltså - skäms!!!! 


    Så här skriver 1177

    "Om en person i familjen är sjuk - måste alla stanna hemma då?

    Nej, så länge syskon eller andra familjemedlemmar inte har symtom kan de göra som vanligt och gå till skola, förskola eller jobb."

    Man har heller inte rätt att vabba för ett frsikt barn (utan läkarutlåtande om smittorisk)

    Det man däremot ska tänka på är att man ska vara hemma med väldigt små symptom. Ett litet barn kan ha svårt att uppfatta eller uttrycka små symptom, så man går vara extra uppmärksam på de små barnen.
  • Anonym (Men??)
    Hyllemor skrev 2020-03-27 03:47:04 följande:

    Antingen fick jag influensa eller Corona, oklart vilket, men jag var sjuk och hemma från jobbet i två veckor, efter att ha träffat en släkting som nyligen varit utomlands, och som fortfarande är sjuk nu efter tre veckor.

    Igår gick jag till jobbet, efter att ha varit hemma i två veckor och varit symptomfri i två dagar och jag har nu jobbat i två dagar. När jag kom hem vid 15-tiden idag, så låg min man där plötsligt med 40 graders feber. Jag upplever honom nästan som sjukare än vad jag var. Han yrade och var förvirrad och vi fick till slut ner febern till 38.4 grader för en stund sedan (kl halv 4 på morgonen) efter alvedon som regelbundet har tagits och blöta handdukar.

    Hur gör jag med mitt barn imorgon? Jag är INTE sjuk. Mitt barn är INTE sjuk, men frågan är om förskolan ens tar emot honom med tanke på att pappan är sjuk.

    Kan jag vabba, för barnet, för att han inte ska sprida smittan? Jag vill helst inte ta tjänstledigt.


    Här är ett inlägg fån en läkare i Östersund som delas på facebook, kanske en tankeställare till dig? Jag blev riktigt riktigt illa berörd av ditt inlägg

    COVID 19
    Här ligger jag, om en stund ska jag gå på mitt arbetspass på akuten i Östersund.
    Vi har det ganska bra än så länge, än så länge...


    Läser hur kollegor har det i övriga landet.
    Fan, de är grymma, de är bäst!
    Jag kan försäkra er om att de kommer orka, för VI måste orka.
    MEN vi behöver hjälp nu, VI behöver hjälp av Sveriges befolkning.
    NI måste hjälpa oss att orka!
    NI måste lyssna på de råd som ges, ni måste tänka till. NI MÅSTE sluta resa inom Sverige. NI måste fundera nu, vad kan jag göra för att vården skall orka och fungera?
    Helt enkelt, NI måste ta egenansvar, ta ansvar för era landsmän.
    Ta ansvar för oss, vi som finns där när ni behöver oss som mest, i alla lägen.


    Jag förstår att det är skönt att åka i väg med familjen under Påsken, jag förstår det.
    Likväl som jag förutsätter att DU förstår hur svårt det är för vårdens personal att inte få tid med sin familj under Pandemin.
    Personal som kanske också skulle resa bort, ha det lugnt och skönt, få tid till att umgås.
    Personal som inte får semester som var planerad.
    Eller all personal som väljer bort ledighet och istället väljer att finnas där, kanske just för dig?
    Kan DU som väljer att resa iväg eller skita i rekomendationerna sätta dig in i detta? Kan DU det?
    Vårdpersonal är Sveriges stöttepelare, det är vi som står i fronten, det är vi som finns där för er.
    Vi har skrikit, gnällt och klagat i flera år för bättre löner och arbetsvillkor utan få gehör.
    Kan vi få det NU? Kan ni lyssna på oss nu i alla fall?
    Om ni inte tar till er vad experter och regering säger? Kan NI i alla fall lyssna på oss?
    Kan NI höra oss?
    DU kan göra skillnad, DU kan hjälpa oss.
    För vi kommer behöva er för att orka.


    Ok att dela om ni vill


  • Jemp
    Anonym (Men??) skrev 2020-03-27 22:04:09 följande:

    Men det här gäller ju såklart inte folk som är hemma sjuka med coronavirus. Har du legat under en sten de senaste veckorna? Det du gör är oförlåtligt! 


    Jo, folkhälsomyndigheten har samma info på sin sida, speciellt om Covid19.
  • neverpreggo
    Anonym (Men??) skrev 2020-03-27 22:04:09 följande:
    Men det här gäller ju såklart inte folk som är hemma sjuka med coronavirus. Har du legat under en sten de senaste veckorna? Det du gör är oförlåtligt! 
    Det är citerat från 1177 om just Corona...
  • Anonym (Men??)
    neverpreggo skrev 2020-03-27 22:55:30 följande:
    Det är citerat från 1177 om just Corona...
    Det här hittar jag på 1177 om att stanna hemma, det handlar alltså om man är förkyld, inte har 40 graders feber eller är hemma flera veckor som TS. Hittade ingen om att familjemedlemmar kan gå till skolan om man uppenbarligen har covid-19.

    ...jag visade TS för min man, han trodde att det var någon som trollar... det är helt bisarrt att göra något liknande utanför Sverige: 
    Stanna hemma om du är förkyld

    Du kan själv undvika att föra vidare smittsamma sjukdomar. Stanna hemma när du har symtom som påminner om förkylning eller influensa. Det gäller även om symtomen bara är lindriga. Stanna hemma tills du är frisk och ytterligare två dagar. Det gäller både vuxna och barn. 


    Det är viktigt att följa rådet att stanna hemma eftersom symtomen kan bero på covid-19. På så sätt undviker du att smitta andra människor exempelvis på arbetsplatser, i kollektivtrafiken eller platser där du är nära andra. Läs mer på Försäkringskassans webbplats om vilken ersättning som kan gå att få om du behöver vara hemma. 


    Undvik att träffa äldre personer

    Undvik särskilt att träffa andra som kan bli svårt sjuka, som äldre personer.


    Du som bor med någon som är förkyld

    Om du känner dig frisk behöver du inte stanna hemma, även om du bor med någon som är förkyld.


    Du som har ett bokat besök i vården

    Har du ett bokat möte i vården? Kontakta mottagningen om du är osäker på hur du ska göra.

    https://www.1177.se/Uppsala-lan/sjukdomar--besvar/infektioner/ovanliga-infektioner/covid-19-coronavirus/


  • Anonym (Sara)
    Anonym (Men??) skrev 2020-03-27 22:04:09 följande:

    Men det här gäller ju såklart inte folk som är hemma sjuka med coronavirus. Har du legat under en sten de senaste veckorna? Det du gör är oförlåtligt! 


    Det är hämtat från en sida om corona på 1177. Jag är hemskt ledsen om informationen är felaktig, jag försökte bara svara på ts fråga med hänvisning till den information och de rekomendationer som finns. Mitt syfte var absolut inte att sprida någon felaktig info. Tvärtom. Jag lägger ju också till vikten av att vara extra försiktig med småbarn där det är svårare att se symptomen snabbt.

    Jag vill gärna attinlägget tas bort om det på något sätt är så attjag sagt något felaktigt, det var absolut inte min avsikt.
Svar på tråden Jag sjuk i 2 veckor. Nu är pappan JÄTTEsjuk. Kan jag vabba för att barnet inte ska sprida smitta?