Alexi skrev 2020-03-27 21:17:23 följande:
Fast just det tänket funkar inte när de kommer upp lite i åldrar. För helt plötsligt glöms väskan på bussen till simhallen med skolan eller går sönder av något osv. Man som förälder tappar kollen på deras saker med åren. Så det är onödigt att lägga mycket pengar. Och för övrigt har våra barns ryggsäckar ofta hållit bra, vi har köpt flera i leksaksbutikerna, de är rejäla och rymliga.
Man får nog utgå från sitt eget barn. Jag har inte tappat bort någon ryggsäck eller jacka tex i hela mitt liv, inte mitt syskon heller. Mina barn är ännu små (6 och 9), men än så länge har bara ett par vantar försvunnit.
Det finns så klart skillnader i personlighet och förmågor och helt säkert kommer något tappas bort i min familj i framtiden, men jag, liksom mina föräldrar gjorde, är noga med att förklara sakers värde för barnen. Någon har gjort dem, det gick åt energi och det kostade pengar. Vi är rädda om saker och vi lagar dem när de går sönder. Vi återanvänder. Bygger och syr om. Det låter som att vi är hippies

men jag tror att vi ger ett ganska normalt intryck.
När jag var barn var det för att familjen inte hade råd att köpa nytt vi gjorde så, jag gör det främst av miljöskäl.
Den väska mitt barn haft i tre år nu köpte vi på BR. En Lego-väska.