• namespace

    ta hem de gamla eller låt dem dö

    De irriterar mig att svenska myndigheter inte pratar klarspråk kring hur allvarligt det här virus utbrottet faktiskt är. Människor måste kunna se sanningen i vitögat för att kunna ta de beslut som nu måste fattas. Ett sådant beslut är om man ska låta sin gamla mamma sitta kvar på vårdhemmet och med stor sannolikhet bli smittad och dö eller om man ska ta hem henne. Ni som kan ta hem era äldre släktingar och isolera dem i hemmet gör det!  Det går inte att stopa en spridning på vårdhem om inte hela personalen isoleras där tillsammans med patienterna dygnet runt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-27 09:11
    det handlar om två månader, förhoppningsvis är situationen en annan när det blir sommar och varmt väder

  • Svar på tråden ta hem de gamla eller låt dem dö
  • namespace
    Disa35 skrev 2020-03-27 09:16:57 följande:

    Det här var det dummaste jag har läst på länge - hur sjutton tänker du nu!?


    jag tänker precis så som jag skrev, vad anser du vara dumt med det? 
  • Pope Joan II
    namespace skrev 2020-03-27 09:26:16 följande:
    jag tänker precis så som jag skrev, vad anser du vara dumt med det? 
    Ska de som tar hem åldringarna också vara isolerade då, eller hur menar du att de annars ska undgå att smittas? På ett vårdboende kan ju personal med symptom stanna hemma från jobbet i enlighet med direktiven som finns, men vad gör anhöriga som har gamla boende hemma när de fått symptom?
  • hawthorne

    Håller faktiskt delvis med TS.

    Media pratar om brist på skyddsutrustning men det handlar alltid bara om sjukhusen. Redan idag vårdas covid19-patienter i hemsjukvården, hemtjänst och på olika boenden.
    Där finns oftast ingen skyddsutrustning alls. I ren desperation försöker personal med hemtillverka munskydd som knappast hjälper när det inte finns långärmat eller som ofta är i fallet - att de jobbar i privata kläder pga att det inte finns jobbkläder.

    Nu anser jag inte att det är ett vettigt alternativ att ta hem gamla mamma utan det enda vettiga är att se till att personal får skyddsutrustning och arbetskläder.

  • Disa35
    namespace skrev 2020-03-27 09:26:16 följande:

    jag tänker precis så som jag skrev, vad anser du vara dumt med det? 


    I omsorgen har man, förutom på sjukhusen, absolut bäst möjligheter att förhindra smittspridning.

    Privathem, med ungar och grannar och gud vet vad, är däremot potentiellt livsfarligt för äldre just nu.

    På äldreboendet finns utbildad personal med hygienrutiner, och de har möjlighet att skydda de gamla från nära kontakt med andra - tror du på fullt allvar att det skulle fungera i ett privat hem?
  • hawthorne
    Disa35 skrev 2020-03-27 09:36:20 följande:
    I omsorgen har man, förutom på sjukhusen, absolut bäst möjligheter att förhindra smittspridning.
    Privathem, med ungar och grannar och gud vet vad, är däremot potentiellt livsfarligt för äldre just nu.
    På äldreboendet finns utbildad personal med hygienrutiner, och de har möjlighet att skydda de gamla från nära kontakt med andra - tror du på fullt allvar att det skulle fungera i ett privat hem?
    Så är det oftast i vanliga fall, så är det inte i dagsläget iom att det saknas skyddsutrustning.
  • Pope Joan II
    hawthorne skrev 2020-03-27 09:39:22 följande:
    Så är det oftast i vanliga fall, så är det inte i dagsläget iom att det saknas skyddsutrustning.
    Fast det finns det ju inte i privata bostäder heller?
  • Kjell2
    hawthorne skrev 2020-03-27 09:39:22 följande:
    Så är det oftast i vanliga fall, så är det inte i dagsläget iom att det saknas skyddsutrustning.
    Finns det skyddsutrustning hemma?
    Kan alla i hushållet hygienrutiner och följer?
    Finns det möjlighet att hålla isolerade?
    Måste övriga i hushållet röra sig mycket ute?
    Är alla i hushållet idag utan smitta?
    Har den gamla ett vårdbehov som måste tas om hand?
    Är den gamla utan smitta idag?

  • Disa35
    hawthorne skrev 2020-03-27 09:39:22 följande:

    Så är det oftast i vanliga fall, så är det inte i dagsläget iom att det saknas skyddsutrustning.


    Håller med om att det är brist på skyddsutrustning, men de hittar på alla möjliga kreativa lösningar runt om i landet.

    Dessutom finns det på boenderna vårdpersonal - proffs, som har hygienrutiner, som kan det här med att bedöma symptom och risker, som har vett att följa råden från MAS och FHM.

    Till skillnad från kreti och pleti därhemma.
  • Barbro45
    namespace skrev 2020-03-27 09:09:09 följande:

    De irriterar mig att svenska myndigheter inte pratar klarspråk kring hur allvarligt det här virus utbrottet faktiskt är. Människor måste kunna se sanningen i vitögat för att kunna ta de beslut som nu måste fattas. Ett sådant beslut är om man ska låta sin gamla mamma sitta kvar på vårdhemmet och med stor sannolikhet bli smittad och dö eller om man ska ta hem henne. Ni som kan ta hem era äldre släktingar och isolera dem i hemmet gör det!  Det går inte att stopa en spridning på vårdhem om inte hela personalen isoleras där tillsammans med patienterna dygnet runt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-27 09:11

    det handlar om två månader, förhoppningsvis är situationen en annan när det blir sommar och varmt väder


    Jag anser att den åtgärden är kontraproduktiv. Om vi ser hur smittspridningen ser ut i Italien. Spanien, USA samt bland nysvenskar. I alla dessa grupperar det kutym eller ekonomisk nödvändigt att äldre bor ihop med sina barn och barnbarn. Där har och är smittspridningen mycket snabb.
Svar på tråden ta hem de gamla eller låt dem dö