• Anonym (J)

Stukad eller bruten fot?

Känner mig så fånig som har ont i foten så frågar här innan jag ens tänker på att ringa 1177 haha..

Trampade fel förut så jag stöp i backen runt 11 och nu gör det så jävla ont konstant, även i vila. Kan i princip inte stödja på den trots smärtstillande och linda runt foten. Skär liksom som knivar i fotknölen på utsidan av foten, värker konstant och bränner i hela foten och strålar även upp i benet.

Vet inte om jag ska försöka komma fram till 1177 eller ska jag ?bita ihop? och hellre ringa vårdcentralen på måndag? Är något brutet borde det ju vara bättre att få reda på det direkt, men kanske bara är svag för smärta så det är en vanlig stukning? :?)

Vilken i-landsproblem i dessa tider.. hoppas ändå någon kan hjälpa mig :?)

• Svar på tråden Stukad eller bruten fot?
  • Disa35

Skulle försöka med 1177 om jag var du, det där låter inte så bra.

• Inte jag

Jag skulle kolla upp det om jag vore dig. Jag ramlade en gång och slog i min vänsterarm ordentligt. Hade ont i axeln och kunde inte lyfta armen. 67 timmar efter att jag ramlade träffade jag en läkare som skickade mig till röntgen. Den visade att jag hade en fraktur i axeln och fick en protes inopererad. Så vänta inte med att kolla upp din fot!

• Inte jag

Jag skulle kolla upp det om jag vore dig. Jag ramlade en gång och slog i min vänsterarm ordentligt. Hade ont i axeln och kunde inte lyfta armen. 67 timmar efter att jag ramlade träffade jag en läkare som skickade mig till röntgen. Den visade att jag hade en fraktur i axeln och fick en protes inopererad. Så vänta inte med att kolla upp din fot!

• MeandHim

Stukade oxå min för ett par år sen då jag trampade snett. Fick en kallus fraktur och lösa benflisor. Kryckor i minst en vecka. Den svullnade upp rejält och blev helt blå/lila.

• Disa35

Kan tillägga att hade det varit som vanligt hade jag rått dig att uppsöka akutmottagning, inte minst för att just fotfrakturer kan leda till besvär.

Men i dessa tider är det bättre om du kan prata med 1177 först, om inte annat av omsorg både för dig och andra.

• Anonym (J)

Tack alla för svar!

Står i kö till 1177 nu och ska rådfråga. Känner lite så att jag helst inte vill besöka akuten, om det verkligen inte är nödvändigt. Så får se vad de säger på 1177 när jag väl kommer fram :)

• cosinus

Sonen bröt armen för några veckor sen. Så länge fingrarna hade känsel, rätt värme och han klarade smärtan så hade vi ett dygn på oss att söka vård enligt 1177.

Har ni någon jouröppen HC eller lättakut där du bor? Då brukar man kunna få remiss direkt till röntgen och slipper akuten om inte röntgen visar på fraktur. Behöver det gipsas hamnar man där ändå.

• MeandHim

Kan tillägga att jag fick gå länge på sjukgymnastik då jag fick minskad rörlighet i foten, hade tex svårt med kopplingen vid bilkörning.

Nåt år senare bröt jag armbågen, lyckades snacka mig ur ett gips vilket jag ångrade rejält på natten :p

Även där, låååång sjukgymnastik.

Så bra att du ringde, du får säkert rådet att åka in.

• smulpaj01

Jag trampade fel/snett en gång och skadade foten. Jag trodde det var en stukning så jag lindade bara foten och vilade. Efter 2 dagar när jag var på jobbet kunde jag inte ha sko på pga svullnaden. Så en kollega körde mig till akuten i rullstol. Foten var bruten och blev gipsad. Kolla upp det på måndag.

• Jagochdublirvi

För ett år sedan halkade jag och skadade handen. Visst, det gjorde ont, men jag kunde jag röra både fingrar och vicka lite på den så jag tänkte att det var en rejäl stukning. Jag lindade om den och lät det vara. Men så träffade jag på en bekant på stan som jobbat på akuten som sa att jag behövde få det kollat så att om det var brutet inte skulle läka fel. Jag trodde ju inte att det var brutet. Så dagen efter olyckan, så ringde jag 1177 som tyckte att i och med att jag inte hade mer ont än vad jag hade så skulle jag avvakta till nästa dag, en måndag och då kontakta min vårdcentral. Tre timmar efter att jag hade ring min vårdcentral hade jag träffat läkare, fått remiss till akuten och röntgen och röntgat handen. När jag åkte från sjukhuset så var det med gipsad arm, jag hade alltså en fraktur trots att jag själv var helt säker på att det var en stukning. Idag, ett år senare känner jag fortfarande av skadan emellanåt...

Så mitt råd är helt enkelt att åka in och få det kollat! Fast det har väl 1177 redan sagt till dig?

Svar på tråden Stukad eller bruten fot?