• Stana

    Mattips till bebisar 7 månader och uppåt

    Hej!

    Jag är nybliven mamma till en 7 månaders pojke och jag tycker att det är så svårt med vad jag ska laga för mat till honom . Just nu så kör ja med köpta barnmatsburkar från Hipps. Men skulle helst vilja laga själv. Det enda jag har testat är att koka kyckling , grönsaker med potatis. Enligt min BVC sköterska så är det bäst att ge köpt barnmat än att laga själv då det innehåller allt en baby behöver ?

    Så har ni tipps får ni gärna dela med er :)

  • Svar på tråden Mattips till bebisar 7 månader och uppåt
  • Jag är bara jag

    Din bvc har fel. Man behöver inte köpa barnmat alls- har jag aldrig gjort till mina. Den är inte ett dugg nyttigare än hemgjord mat. Tvärtom ganska full med vatten. Det man måste tänka på med hemgjord mat är extra järn. Bryt ner paltbröd i gröten och ge leverpastej och blodpudding så har du löst det. Annan mat- ja, går det purea så är det bara att ge. Glad Kokt lax, köttfärs, annan fisk, alla grönsaker utom sallat och spenat. Krydda med allt utom salt och fänkål. Pasta- inte fullkorn då. Jag kokade och mixade och frös ner i iskuber- bara att ta fram det antal man behöver.

  • S23
    Jag är bara jag skrev 2020-03-29 16:42:59 följande:

    Din bvc har fel. Man behöver inte köpa barnmat alls- har jag aldrig gjort till mina. Den är inte ett dugg nyttigare än hemgjord mat. Tvärtom ganska full med vatten. Det man måste tänka på med hemgjord mat är extra järn. Bryt ner paltbröd i gröten och ge leverpastej och blodpudding så har du löst det. Annan mat- ja, går det purea så är det bara att ge.  Kokt lax, köttfärs, annan fisk, alla grönsaker utom sallat och spenat. Krydda med allt utom salt och fänkål. Pasta- inte fullkorn då. Jag kokade och mixade och frös ner i iskuber- bara att ta fram det antal man behöver.


    Håller helt med om att bvc har fel. Och vill även tillägga att Purre inte är nödvändigt. Vi har kört blw, hela bitar från start.

    Om du Ts tänker att du vill köra purre så är det framförallt järnet som är knivigt att få till. Du fick tips om blodpaltbröd i gröten. Jag vill tipsa om att helt enkelt mortla brödet. Så kan du ha i det i alla dina puréer och inte bara gröt. Kan dock vara värt att ha koll så att det inte blir för mycket då. Det är bara att du går in ocj läser riktlinjerna gällande mängden järn.

    I övrigt vill jag bara råda dig att ge allt! Så att barnet får uppleva olika smaker. Jag skulle förespråka att göra separata puréer. En med potatis, en med broccoli osv. Just för att allt inte ska bli ihopblandat och bara smaka samma sak.
  • Jag är bara jag

    S23: jag har inte provat blw så därför jag inte skrev om det.  Den som vill testa får självklart det. Glad Och bara så inte fler missförstår som du nog gjorde- när jag skrev mixade menade jag inte blanda ihop puréer i frysen utan att jag mixade med stav först. Enskilt nerfryst blir bäst. Glad

  • Sasu

    Har varit i samma sits som dig, BVC  sa att jag skulle ge burkmaten. Gjorde det i början men det blir ju en massa pengar man slänger på denna maten.

    Ärligt talat så kan din bebis äta allt du äter minus salt och honung. Heller inte grönbladigt (är inte helt insatt på detta än)
    Var inte rädd att krydda maten, barn tycker om när det har mycket smak! Min dotter vägrar äta burkmat nu ifall jag inte kryddar den :)

    Jag började göra egen mat sen mixa det med välling eller ersättning för att inte ha några klumpar, nu klipper jag maten. Ifall du gör spppa och den är för lös kan du blanda i grötpulver tills du har en konsistens du är nöjd med, det hjälper också till att ge en mättnadskänsla + att det finns järn och oljor i pulvret (om du köper typ sempers eller hipps)

    Till lunch tycker min dotter om pasta, köttfärssås, köttbullar, curry, ris, alla sorts grönsaker. Hon hatar dock potatis, tror det har för lite smak :)

    Pannkakor, omelett, lätt rostad macka och våfflor är något min dotter älskar till frukost, bara att skiva det i strips så kan hon äta själv. Jag blandar i vällingpulver eller grötpulver för extra näring. Om ditt barn inte plockar och äter själv än så kan du bara dela det i småbitar så kan du mata. :)

    Var inte rädd att testa dig fram!

  • S23
    Jag är bara jag skrev 2020-03-29 18:09:01 följande:

    S23: jag har inte provat blw så därför jag inte skrev om det.  Den som vill testa får självklart det.  Och bara så inte fler missförstår som du nog gjorde- när jag skrev mixade menade jag inte blanda ihop puréer i frysen utan att jag mixade med stav först. Enskilt nerfryst blir bäst.


    Var absolut inte menat som kritik till det du skrev heller! Supertråkigt att bvc har denna inställning. Visst att det går utmärkt att ge burkmat och att det ändå är BRA mat. Men att föräldrar skall behöva känna att hemgjord mat inte duger är ju supertrist
  • Solblomma30

    Jag varvar lite till min sjumånaders son. Han får ibland det vi äter, mixat till puré, ibland färdigköpta burkar, och ibland kokar jag egen mat till honom. Jag gör det som känns bäst för dagen. Mina äldre barn har fått lite olika också, någon har gillat burkmaten bäst, nån annan gillade det hemlagade bäst och en tredje gillade mest plockmat. Jag tror inte det är så himla noga faktiskt. Det barn som fick testa mest olika smaker som bebis är

    faktiskt det av mina barn som är mest kräsen i maten, så jag tror inte riktigt på det där att man måste vänja dem vid smaker tidigt heller.

    Han älskade all mat till han var 2 år. Han åt allt, kryddstark mat, grönsaker, mögelost, soppa osv. Men vid två år började han successivt rata rätt efter rätt och nu när han är fem år är det frukost, pizza eller hamburgare som gäller. Supertrist. Men det hinner säkert ändra sig igen till han blir vuxen!

    Ge det du tycker är gott (minus honung, bladgrönsaker och för mycket salt), så blir det nog bra :)

  • Stana
    Solblomma30 skrev 2020-03-29 20:30:54 följande:

    Jag varvar lite till min sjumånaders son. Han får ibland det vi äter, mixat till puré, ibland färdigköpta burkar, och ibland kokar jag egen mat till honom. Jag gör det som känns bäst för dagen. Mina äldre barn har fått lite olika också, någon har gillat burkmaten bäst, nån annan gillade det hemlagade bäst och en tredje gillade mest plockmat. Jag tror inte det är så himla noga faktiskt. Det barn som fick testa mest olika smaker som bebis är

    faktiskt det av mina barn som är mest kräsen i maten, så jag tror inte riktigt på det där att man måste vänja dem vid smaker tidigt heller.

    Han älskade all mat till han var 2 år. Han åt allt, kryddstark mat, grönsaker, mögelost, soppa osv. Men vid två år började han successivt rata rätt efter rätt och nu när han är fem år är det frukost, pizza eller hamburgare som gäller. Supertrist. Men det hinner säkert ändra sig igen till han blir vuxen!

    Ge det du tycker är gott (minus honung, bladgrönsaker och för mycket salt), så blir det nog bra :)


    Åh tack ????????Känns jättebra att höra, verkligen . Kände mig dum som ger honom köpt mat. Ibland kokar jag egen mat till honom precis som du gjorde. Då vet jag att det inte är någon fara :)
  • Stana
    Sasu skrev 2020-03-29 18:17:35 följande:

    Har varit i samma sits som dig, BVC  sa att jag skulle ge burkmaten. Gjorde det i början men det blir ju en massa pengar man slänger på denna maten.

    Ärligt talat så kan din bebis äta allt du äter minus salt och honung. Heller inte grönbladigt (är inte helt insatt på detta än)

    Var inte rädd att krydda maten, barn tycker om när det har mycket smak! Min dotter vägrar äta burkmat nu ifall jag inte kryddar den :)

    Jag började göra egen mat sen mixa det med välling eller ersättning för att inte ha några klumpar, nu klipper jag maten. Ifall du gör spppa och den är för lös kan du blanda i grötpulver tills du har en konsistens du är nöjd med, det hjälper också till att ge en mättnadskänsla + att det finns järn och oljor i pulvret (om du köper typ sempers eller hipps)

    Till lunch tycker min dotter om pasta, köttfärssås, köttbullar, curry, ris, alla sorts grönsaker. Hon hatar dock potatis, tror det har för lite smak :)

    Pannkakor, omelett, lätt rostad macka och våfflor är något min dotter älskar till frukost, bara att skiva det i strips så kan hon äta själv. Jag blandar i vällingpulver eller grötpulver för extra näring. Om ditt barn inte plockar och äter själv än så kan du bara dela det i småbitar så kan du mata. :)

    Var inte rädd att testa dig fram!


    Tack för tipset ! Ska testas här hemma :)
  • Stana
    Jag är bara jag skrev 2020-03-29 16:42:59 följande:

    Din bvc har fel. Man behöver inte köpa barnmat alls- har jag aldrig gjort till mina. Den är inte ett dugg nyttigare än hemgjord mat. Tvärtom ganska full med vatten. Det man måste tänka på med hemgjord mat är extra järn. Bryt ner paltbröd i gröten och ge leverpastej och blodpudding så har du löst det. Annan mat- ja, går det purea så är det bara att ge.  Kokt lax, köttfärs, annan fisk, alla grönsaker utom sallat och spenat. Krydda med allt utom salt och fänkål. Pasta- inte fullkorn då. Jag kokade och mixade och frös ner i iskuber- bara att ta fram det antal man behöver.


    Tack för svar ! Det här med lax, vilken lax är det man ska köpa , är det fryst eller färsk ?
  • S23
    Stana skrev 2020-03-29 21:06:24 följande:

    Tack för svar ! Det här med lax, vilken lax är det man ska köpa , är det fryst eller färsk ?


    Tror inte det spelar så stor roll.

    Gällande lax innehåller dock odlad lax (all odlad fisk) otroligt mycket gift. Fodrad med växtgifter med mycket högre gränser än samma växtgift har för besprutning av växter. Detta är dock inget som Livsmedelsverket har invändningar mot.

    Hemma hos oss äter vi enbart vildfångad fisk. MEN man måste ju avgöra hur mycket man själv vill krångla till det också. Så även gällande matlagning. Känner man att man inte orkar laga så är ju burkmaten också jättebra! Vill man inte vara extrem så fungerar det självklart att äta lax!
Svar på tråden Mattips till bebisar 7 månader och uppåt