Mattips till bebisar 7 månader och uppåt
Har varit i samma sits som dig, BVC sa att jag skulle ge burkmaten. Gjorde det i början men det blir ju en massa pengar man slänger på denna maten.
Ärligt talat så kan din bebis äta allt du äter minus salt och honung. Heller inte grönbladigt (är inte helt insatt på detta än)
Var inte rädd att krydda maten, barn tycker om när det har mycket smak! Min dotter vägrar äta burkmat nu ifall jag inte kryddar den :)
Jag började göra egen mat sen mixa det med välling eller ersättning för att inte ha några klumpar, nu klipper jag maten. Ifall du gör spppa och den är för lös kan du blanda i grötpulver tills du har en konsistens du är nöjd med, det hjälper också till att ge en mättnadskänsla + att det finns järn och oljor i pulvret (om du köper typ sempers eller hipps)
Till lunch tycker min dotter om pasta, köttfärssås, köttbullar, curry, ris, alla sorts grönsaker. Hon hatar dock potatis, tror det har för lite smak :)
Pannkakor, omelett, lätt rostad macka och våfflor är något min dotter älskar till frukost, bara att skiva det i strips så kan hon äta själv. Jag blandar i vällingpulver eller grötpulver för extra näring. Om ditt barn inte plockar och äter själv än så kan du bara dela det i småbitar så kan du mata. :)
Var inte rädd att testa dig fram!