• Anonym (Beklämd)

    Arbetsgivaren ber oss fuska med korttidspermittering

    Ägarna på företaget jag arbetar har bestämt att personalen ska korttidspermitteras. Deras tanke är att personalen arbeta 40 procent på pappret men i verklighet jobba betydligt mycket mer.

    Jag tycker att det känns helt fel och är emot bidragsfusk i alla former speciellt när det inte är nödvändigt. Jag har insikt i finanserna och i nuläget är inte företaget i risk för konkurs även om vi blöder pengar. Jag hade haft mer förståelse om det var så att vi stod vid ruinen brant även om jag inte hade gillat det då heller.

    Förutom att det smakar besk rent moraliskt så är jag också orolig över hur detta kommer drabba oss anställda och företaget om det kommer fram. Vi är ca 30 personer som berörs och jag har svårt att tro att alla kommer hålla det här hemligt.

    Är det någon här som har bra argument som jag kan framföra till ägargruppen när det här diskuteras? Att det är bidragsfusk räcker inte så långt med de här människorna är jag rädd.

  • Svar på tråden Arbetsgivaren ber oss fuska med korttidspermittering
  • Anonym (permitterad)

    Gör det inte.
    1 Det är fel, staten ska ju betala 50% av lönetappet.
    2 Chefen kommer garanterat skylla på sin personal om ni blir ertappade.
    3 Bara 2 personer kan hålla en hemlighet,
    4 Du resonerar rätt, det kommer inte hålla.

  • Anonym (Gjkjg)

    En sak till att beakta, det påverkar väl även er pension etc? Kontakta räcker. Anonymtomdu inte vågar själv.

  • Anonym (Beklämd)
    Långbenopluto skrev 2020-03-30 15:56:04 följande:

    Du måste ju prata med facket!


    Det är ju något de ber oss göra men också att vi ska hålla tyst om det. Att jag skulle ta saken med facket skulle göra mig mer illa omtyckt än om jag bara sa nej.

    Det är inte en arbetsplats med kollektivavtal och ett aktivt fack tyvärr.
  • Anonym (Beklämd)
    Anonym (Gjkjg) skrev 2020-03-30 16:27:07 följande:

    En sak till att beakta, det påverkar väl även er pension etc? Kontakta räcker. Anonymtomdu inte vågar själv.


    Räcker ?
  • Anonym (Gjkjg)
    Anonym (Beklämd) skrev 2020-03-30 20:07:49 följande:

    Räcker ?


    Facket min tfn ändrade och jag var inte uppmärksam.
  • Anonym (Frustrerad)

    Sitter inför samma situation där min arbetsgivaren kommer att fuska med korttidspermitteringen.

    På vårt företag är vi totalt 22 st och ägarna har aviserat om 40% korttidsperm.

    Men de säger att det skall bedrivas utbildning under denna tid, och ett exempel är att de ska lära operatörerna att gör underhåll på maskinerna i fabriken.
    I min värld är detta jobb!

    Arbetsgivaren sitter på ett hängavtal vilket betyder att det inte finns någon facklig klubb här heller.

  • Egon den stora
    Anonym (Frustrerad) skrev 2020-04-07 11:35:11 följande:

    Sitter inför samma situation där min arbetsgivaren kommer att fuska med korttidspermitteringen.

    På vårt företag är vi totalt 22 st och ägarna har aviserat om 40% korttidsperm.

    Men de säger att det skall bedrivas utbildning under denna tid, och ett exempel är att de ska lära operatörerna att gör underhåll på maskinerna i fabriken.

    I min värld är detta jobb!

    Arbetsgivaren sitter på ett hängavtal vilket betyder att det inte finns någon facklig klubb här heller.


    Man kan komma överens om utbildning lokalt under kortidspermiteringen utan att det är fel. Utbildningen har du ju också nytta av när du söker andra jobb.
  • Anonym (Frustrerad)
    Egon den stora skrev 2020-04-07 19:30:34 följande:
    Man kan komma överens om utbildning lokalt under kortidspermiteringen utan att det är fel. Utbildningen har du ju också nytta av när du söker andra jobb.
    Absolut kan man komma överens om detta och det finns egentligen ingen som har problem med utbildning om den är diplomerad eller på något sätt kan påvisas med diplom eller liknande när man söker nya jobb. Detta kommer att göras intent av egen personal som också är permitterade.

    Här tar man tillfället i akt att bedriva skötsel/reparationer av maskiner som varit undermåligt under de tre åren som jag varit anställd. Man släcker bara bränder när en maskin havererar och tar då in externa tekniker/reparatörer som löser problemen, däremellan gör man ingenting och det enda operatörerna får höra är att maskinerna skall gå utan avbrott. 

    Min tolkning av denna typ av utbildning under permitteringstiden är rent krasst bedrägeri, underhållsarbeten och upplärning av detta borde föreligga permitteringen.

    Överenskommelse om detta finns inte heller då arbetsgivaren bara aviserat om att det skall bedrivas utbildningar under permitteringstiden för att ingen skall gå hemma och drälla.
  • Minimalen
    Egon den stora skrev 2020-04-07 19:30:34 följande:

    Man kan komma överens om utbildning lokalt under kortidspermiteringen utan att det är fel. Utbildningen har du ju också nytta av när du söker andra jobb.


    Jo det är fel om vi skattebetalare ska betala deras lön under utbildningen. Antingen betalar arbetsplatsen lönen eller så får personalen gå utbildningen utan lön.
  • Mandel

    Har ni inte papper på vilka tider ni förväntas vara på er arbetsplats?
    Det pappret måste stämma med ansökan och sedan är det väl bara att gå hem eller inte dyka upp utanför de tiderna. 
    Lite ge och ta är väl en sak, men inte jobba på som vanligt anser jag.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Egon den stora
    Anonym (Frustrerad) skrev 2020-04-08 08:30:43 följande:

    Absolut kan man komma överens om detta och det finns egentligen ingen som har problem med utbildning om den är diplomerad eller på något sätt kan påvisas med diplom eller liknande när man söker nya jobb. Detta kommer att göras intent av egen personal som också är permitterade.

    Här tar man tillfället i akt att bedriva skötsel/reparationer av maskiner som varit undermåligt under de tre åren som jag varit anställd. Man släcker bara bränder när en maskin havererar och tar då in externa tekniker/reparatörer som löser problemen, däremellan gör man ingenting och det enda operatörerna får höra är att maskinerna skall gå utan avbrott. 

    Min tolkning av denna typ av utbildning under permitteringstiden är rent krasst bedrägeri, underhållsarbeten och upplärning av detta borde föreligga permitteringen.

    Överenskommelse om detta finns inte heller då arbetsgivaren bara aviserat om att det skall bedrivas utbildningar under permitteringstiden för att ingen skall gå hemma och drälla.


    Ja lägger man upp det så blir det givetvis fel. Det var inte så jag menade.
Svar på tråden Arbetsgivaren ber oss fuska med korttidspermittering