Inlägg från: Anonym (Frustrerad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Frustrerad)

Arbetsgivaren ber oss fuska med korttidspermittering

Sitter inför samma situation där min arbetsgivaren kommer att fuska med korttidspermitteringen.

På vårt företag är vi totalt 22 st och ägarna har aviserat om 40% korttidsperm.

Men de säger att det skall bedrivas utbildning under denna tid, och ett exempel är att de ska lära operatörerna att gör underhåll på maskinerna i fabriken.
    I min värld är detta jobb!

Arbetsgivaren sitter på ett hängavtal vilket betyder att det inte finns någon facklig klubb här heller.

• Anonym (Frustrerad)
    Egon den stora skrev 2020-04-07 19:30:34 följande:
    Man kan komma överens om utbildning lokalt under kortidspermiteringen utan att det är fel. Utbildningen har du ju också nytta av när du söker andra jobb.
    Absolut kan man komma överens om detta och det finns egentligen ingen som har problem med utbildning om den är diplomerad eller på något sätt kan påvisas med diplom eller liknande när man söker nya jobb. Detta kommer att göras intent av egen personal som också är permitterade.

Här tar man tillfället i akt att bedriva skötsel/reparationer av maskiner som varit undermåligt under de tre åren som jag varit anställd. Man släcker bara bränder när en maskin havererar och tar då in externa tekniker/reparatörer som löser problemen, däremellan gör man ingenting och det enda operatörerna får höra är att maskinerna skall gå utan avbrott. 

Min tolkning av denna typ av utbildning under permitteringstiden är rent krasst bedrägeri, underhållsarbeten och upplärning av detta borde föreligga permitteringen.

Överenskommelse om detta finns inte heller då arbetsgivaren bara aviserat om att det skall bedrivas utbildningar under permitteringstiden för att ingen skall gå hemma och drälla.
Svar på tråden Arbetsgivaren ber oss fuska med korttidspermittering