• Anonym (Snö)

Min dotter vill att vi skiljer oss

De flesta barn vill inte att deras föräldrar ska skiljas men min äldsta, 10 år, vill att vi ska skiljas. Hon tycker att vi bråkar för ofta, att det är dålig stämning och att han är otrevlig.

Han har ett väldigt ojämnt humör och jag kan lika gärna skilja mig men vi bor i Sthlm och han äger huset (enligt äktenskapsförord) och så som läget ser ut har jag inte råd att köpa något då minsta skrubb kostar över 2 milj...

Så vad gör man? Flyttar långt i landet där bostadspriserna är vettiga? Undviker varandra och bor kvar då det finns jättebra skolor här och barnens kompisar?

• Svar på tråden Min dotter vill att vi skiljer oss
  • Anonym (k)

Är du gift med barnets biologiska pappa?

• Anonym (Snö)

Ja det stämmer, dock är huset hans enskilda egendom.

• Anonym (k)

Börja bospara, ställ dig i bostadsköer.

• Anonym (?)

Hm, låter som en svår situation. Bråkar ni väldigt mycket om allt möjligt, eller är det bara något små-bråk någon gång ibland? Det har ju stor betydelse, men jag tycker inte att du ska skilja dig för att din 10-åriga dotter vill det. Förstår om hon tycker det är jobbigt osv, men det är ju inget små-beslut så du bör tänka över det. Kanske inte bästa grejen om man nu inte har möjlighet att flytta till något bra ställe? Ingen idé att förhasta sig. Försök istället lösa det hela. Om det inte är alltför mycket bråk vill säga. Annars är det bara att försöka hitta någon bättre plats att bo på. Har du flera barn? Yngre/äldre? Isåfall kan jag tänka mig att det blir knepigare med skola osv. Mitt tips är att istället försöka lösa det (alltså om det inte finns för mycket bråk. 

• Anonym (Snö)

Tack för input, det är mer att bråken blir så stora. Han kan inte kontrollera sitt temperament/eller bryr sig inte om han går över "normala" gränser/har inget konsekvenstänk. Använder nedsättande ord. Samt att han surar och det kan hålla på i flera dagar (istystnad, jag får ta hand om allt med barnen osv) och det har hänt varje helg den senaste tiden annars 1-4 ggr/2v period.

Vi har två barn, en yngre också.

Jag har nog satt mina barns bästa framför mitt och bitit ihop och kämpat för att de ska slippa flytta (och bostadsbristen) men det oroar mig mycket att vår äldsta nu hellre vill att vi flyttar. Det är svårt när min man inte riktigt bryr sig, han vill nog hellre vara själv och slippa kompromissa.

• Anonym (k)
    Anonym (Snö) skrev 2020-03-30 16:02:12 följande:

Tack för input, det är mer att bråken blir så stora. Han kan inte kontrollera sitt temperament/eller bryr sig inte om han går över "normala" gränser/har inget konsekvenstänk. Använder nedsättande ord. Samt att han surar och det kan hålla på i flera dagar (istystnad, jag får ta hand om allt med barnen osv) och det har hänt varje helg den senaste tiden annars 1-4 ggr/2v period.

Jag har nog satt mina barns bästa framför mitt och bitit ihop och kämpat för att de ska slippa flytta (och bostadsbristen) men det oroar mig mycket att vår äldsta nu hellre vill att vi flyttar. Det är svårt när min man inte riktigt bryr sig, han vill nog hellre vara själv och slippa kompromissa.

Har ni råd med ett litet torp där din man kan vila upp sig på helgen? 
    Och ni andra kan få lugn och ro hemma?
    Väntar du till barnen blir stora har du hunnit stå i bostadskö och kan ta en lägenhet utan att vara beroende av barnens skolor
  • Anonym (Måndag)

Åh låter som en jobbig situation..Tror dock inte en 10åring förstår innebörden av att skiljas, det gjorde inte jag när jag var i den åldern iallafall. Man har ingen koll på sina föräldrars ekonomi och har ingen aning hur livet ser ut utan två föräldrar. Kanske 10åringen ser framför sig två rum (häftig tanke i den åldern), två glada föräldrar och med samma ekonomiska standard som nu, två semestrar på sommaren, två utlandsresor..Den kan vara lite svår att matcha som ensamstående.

Har ni funderat på parterapi? Kanske behöver ni prata varandra ensam tillsammans med en expert? Skiljas kanske inte alls är lösningen på erat problem, om ni kommer till botten med vad problemet är?

Önskar er all lycka!

• Anonym (ace)
    Anonym (?) skrev 2020-03-30 14:31:11 följande:

Hm, låter som en svår situation. Bråkar ni väldigt mycket om allt möjligt, eller är det bara något små-bråk någon gång ibland? Det har ju stor betydelse, men jag tycker inte att du ska skilja dig för att din 10-åriga dotter vill det. Förstår om hon tycker det är jobbigt osv, men det är ju inget små-beslut så du bör tänka över det. Kanske inte bästa grejen om man nu inte har möjlighet att flytta till något bra ställe? Ingen idé att förhasta sig. Försök istället lösa det hela. Om det inte är alltför mycket bråk vill säga. Annars är det bara att försöka hitta någon bättre plats att bo på. Har du flera barn? Yngre/äldre? Isåfall kan jag tänka mig att det blir knepigare med skola osv. Mitt tips är att istället försöka lösa det (alltså om det inte finns för mycket bråk. 

Jag skulle säga tvärt om. Om TA och hennes man har sådan osämja att barnet mår dåligt i hemmet så är det föräldrarnas skyldighet att se över sin livssituation.

TS, finns det möjlighet till parterapi, familjeterapi, avlastningsfamilj så dottern får andrum ibland, kurator/bup till dotterns osv?
  • Anonym (Carro)

Uppvuxen under detta själv. Det är inget annat än psykisk misshandel. Jag ville själv att mina föräldrar skulle skiljas, kan än idag inte förstå varför mamma inte gjorde det. 

Du har en skyldighet att skydda dina barn. Detta kommer sannolikt eskalera mera dessutom. D kommer att få igen så mycket av dina barn att du inte tog tag i detta pga av "godhet". Bara lös situationen, det är du skyldig din dotter!
  • Anonym (Carro)
    Anonym (Måndag) skrev 2020-03-30 17:08:43 följande:

Åh låter som en jobbig situation..Tror dock inte en 10åring förstår innebörden av att skiljas, det gjorde inte jag när jag var i den åldern iallafall. Man har ingen koll på sina föräldrars ekonomi och har ingen aning hur livet ser ut utan två föräldrar. Kanske 10åringen ser framför sig två rum (häftig tanke i den åldern), två glada föräldrar och med samma ekonomiska standard som nu, två semestrar på sommaren, två utlandsresor..Den kan vara lite svår att matcha som ensamstående.

Har ni funderat på parterapi? Kanske behöver ni prata varandra ensam tillsammans med en expert? Skiljas kanske inte alls är lösningen på erat problem, om ni kommer till botten med vad problemet är?

Önskar er all lycka!

Tioåriga tjejer tänker inte så. Två rum?
    Dotter tänker att hon ska slippa bli hatad och må dåligt av sin pappa.
  • Ingrid1983

Jag antar att han älskar barnen, vad skulle han säga om han fick veta hur hon verkligen känner? Kan det få honom att förändras? Familjerådgivning?

• Anonym (Louise)

TS, du måste ta tag i detta på en gång. Din man måste få hjälp med sin aggression och oförmåga att kontrollera sig. Du och dina barn lever med en man som psykiskt misshandlar er. Detta kommer sätta djupa spår i era barn.

Ni får söka hjälp via vårdcentralen eller kommunen. Ni kan gå på parterapi men han behöver även hjälp på egen hand.

Att din dotter vill att ni skiljer er är sannolikt för att hon vill att ni ska komma bort från honom. Inte nån önskan om två egna rum osv.

• Anonym (Ladybug)
    Anonym (Carro) skrev 2020-04-03 22:28:35 följande:

Tioåriga tjejer tänker inte så. Två rum?

Dotter tänker att hon ska slippa bli hatad och må dåligt av sin pappa.

Jag tror också att det är överdrivet att tro att hon vill ha två rum, men kanske har hon inte tänkt på vad det innebär att flytta fråv vänner ovh alla hon känner, bo i en etta med mamman och sova i vardagsrummet, byta till en sämre skola med stökiga lektioner, bo vv hos sin arga pappa.

TS beslut är inte lätt.
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Ladybug) skrev 2020-04-04 08:46:42 följande:

Jag tror också att det är överdrivet att tro att hon vill ha två rum, men kanske har hon inte tänkt på vad det innebär att flytta fråv vänner ovh alla hon känner, bo i en etta med mamman och sova i vardagsrummet, byta till en sämre skola med stökiga lektioner, bo vv hos sin arga pappa.

TS beslut är inte lätt.

Det behöver ju inte bli så illa som du målar upp om föräldrarna går isär.

Många skulle nog dessutom hellre bo i en etta med en lugn och glad mamma än i en villa med en arg pappa som kan explodera när som helst och därefter totalt ignorera dig i flera dagar efteråt.
  • Sandrasöt88

Tycker det är så förbaskat tragiskt att den enda kloka och vuxna i er familj är er 10åriga dotter(!!!!). Ett beslut som ni själva borde kunna räkna ut med era arslen har istället er dotter behövt ta på sig ansvaret för. Usch och fy säger jag bara! Ni borde skämmas å det grövsta.

• Anonym (ooo)

Fast hur kan du få det till att du satt dina barns bästa först? Det är ju en fruktansvärd miljö och uppenbarligen vet dottern det, fast hon är så pass ung. Förlåt om det sårar dig men du måste nog inse att det inte alls är barnens bästa, även om du trott så. 

Börja planera för flytt. Det kanske tar ett tag men ni kan ju inte ha det så här i längden. Kan du se din dotter i ögonen om ett par år, då hon helt förtvivlad frågar varför du inte lyssnat på henne? 
Svar på tråden Min dotter vill att vi skiljer oss