• Mon 30 Mar 2020 17:03
    672 visningar
    7 svar
    7
    672

    Gravid och cellförändringar

    Är gravid i vecka 20.

    För 2,5 år sedan gjorde jag ett cellprov som visade på lätta förändringar. Var då gravid.

    Ingen behandling behövdes utan skulle återkomma med att ta nytt prov 4 mån efter fl. Även de visade lätta förändringar och skulle återkomma.

    Är nu gravid igen och blev kallad för 3 veckor sedan för cellprov och dom gjorde även biopsi.

    Läkaren som undersökte mig då så inte så mycket och såg nu i efterhand i min journal att hon skrivit följande:

    Misstänker metaplasi. Lättblödande område.

    Penslar jod och ser spräcklor mellan kl 12 och 2 med starkt gult. Swede score 5 poäng.

    Högrisk hpv. Avvaktar svar om cellprov och px på portio.

    Var 3 veckor sedan. Har inte hört något än.

    Någon som förstår vad som menas typ?

  • Svar på tråden Gravid och cellförändringar
  • Mon 30 Mar 2020 21:34
    #1

    Ingen som har haft liknande?

  • Mon 30 Mar 2020 21:35
    #2

    Ingen som har haft liknande?

  • Mon 30 Mar 2020 22:47
    #3

    Jag gjorde biopsi för ett tag sedan, då sa det att det kommer ta åtta veckor att få resultat. Känns som om Corona skulle kunna försena svaret :/

  • Tue 31 Mar 2020 15:03
    #4
    Annita skrev 2020-03-30 22:47:11 följande:

    Jag gjorde biopsi för ett tag sedan, då sa det att det kommer ta åtta veckor att få resultat. Känns som om Corona skulle kunna försena svaret :/


    Okej! Till mig så hon att de skulle ta ca. 2-3 veckor.

    Men det är vell mycket på sjukvården nu i dagsläget..
  • R84
    Tue 31 Mar 2020 15:38
    #5
    Sniper123 skrev 2020-03-31 15:03:20 följande:

    Okej! Till mig så hon att de skulle ta ca. 2-3 veckor.

    Men det är vell mycket på sjukvården nu i dagsläget..


    Jag gjorde biopsi när jag var i v 12 i höstas. Här brukar de snabba på provsvaret när man är gravid och har cellförändringar utifall att man måste göra något ingrepp. Läkaren sa att det brukar ta 4-5 v att få svar på en biopsi när det handlar om en gravid kvinna. Tror jag fick svar på 3-4 v. Cellprov går ännu snabbare. Tror jag hade svar inom 2 v. När jag har gjort det innan kanske en biopsi har dröjt 7-8 v och ett cellprov minst en månad. Men som sagt..... de snabbar på det om man är gravid och har cellförändringar sedan tidigare. Ring och kolla med dem om några dagar om du inte har hört något!!
  • Tue 31 Mar 2020 17:46
    #6
    Sniper123 skrev 2020-03-31 15:03:20 följande:

    Okej! Till mig så hon att de skulle ta ca. 2-3 veckor.

    Men det är vell mycket på sjukvården nu i dagsläget..


    Själva testsvaret kan säkert ta olika lång tid i olika regioner. Hoppas att gravida prioriteras och att du snart får lugnande besked <3
  • Tue 31 Mar 2020 20:19
    #7
    R84 skrev 2020-03-31 15:38:09 följande:

    Jag gjorde biopsi när jag var i v 12 i höstas. Här brukar de snabba på provsvaret när man är gravid och har cellförändringar utifall att man måste göra något ingrepp. Läkaren sa att det brukar ta 4-5 v att få svar på en biopsi när det handlar om en gravid kvinna. Tror jag fick svar på 3-4 v. Cellprov går ännu snabbare. Tror jag hade svar inom 2 v. När jag har gjort det innan kanske en biopsi har dröjt 7-8 v och ett cellprov minst en månad. Men som sagt..... de snabbar på det om man är gravid och har cellförändringar sedan tidigare. Ring och kolla med dem om några dagar om du inte har hört något!!


    Är nog olika vart i landet man bor.

    Avvaktar lite o hoppas på det bästa!
Svar på tråden Gravid och cellförändringar