• Anonym (Undrande)

Hur klär sig övre medelklassen?

Som rubriken lyder.

Överklassen har jag självfallet en bild av vad det innebär, men vad skiljer dem från övre medelklass? Annat än pengar och dyl då såklart.

Våra barn ska börja i en skola som ligger i ett vad min man kallar för ?övre medelklassområde? och han tyckte typ att jag var dum som tyckte att det såg ut som vilket svenssonområde som helst. Han sa att vi aldrig kommer smälta in för att vi ?inte klär oss som de? och då kvittar det vilka pengar man har. Så för att förstå, HUR klär de sig?

Och kommentarer om att Sverige inte är ett klassamhälle och dyl undanbedes.

• Svar på tråden Hur klär sig övre medelklassen?
  • Anonym (En stil)

Skulle säga att det finns stor variation i hur man klär sig, men att det gemensamma är att alla har "en stil" och är noga med vad de har även om stilen varierar mycket från person till person. Min dotter t.ex. har lösa jeans med hål på knäna, t-shirts med lite tuffare tryck och nästan bara svarta hoodies. Köper i princip bara kläder på killavdelningarna (undantaget jeans då de ofta har en annan modell i skrevet som gör att de inte passar). 

En klasskompis har sjal över axlarna och en stor trendig axelväska istället för skolväska och klär sig mer som en liten vuxen än som en 11-åring. 

Vad gäller märken är det typ de kända sportmärkena som Nike, Vans mm på skor och tröjor och mycket Levis på jeans. Med min dotter skejtstil så tillkommer även sådant som billabong, Rip Curl mm. För andra i klassen kan Levis och sportmärkena kombineras med kanske Gant eller Lacoste (inte i överflöd, kanske att man har totalt 2-3 plagg av ett bättre märke som antagligen är köpt på outletrea). Och en stor bas från HM till detta. 

Hur gamla är barnen? Det som jag skulle säga bör undvikas är tights och jeggings och att man har mer riktiga jeans. 

• Anonym (Undrande)

Av det ni sagt blir jag ännu mer förvirrad över varför till vi inte skulle smälta in.

Barnen är 5, 9 och 11, så minsta har ännu ett år kvar innan skolstart.

Den äldsta vägrar vanliga jeans, går bara i leggings eller andra mjuka byxor (dock aldrig ?mjukis?). Hon har aspergers och klarar inte av det hon anser är ?hårt?. Spelar ingen roll hur stretchigt det är, så länge det klassas som jeans är det inte mjukt nog.

Dock är det alltid fina och välsittande byxor, inget flerpack från hm tex.

• Anonym (olika)

Stressa inte över kläderna! 

Dina barn är välkomna till skolan, precis som de är. De hittar sin stil och kommer att tala om för er vilka kläder de önskar sig så småningom. 

Femåringar dömer knappast varandra på grundval av klädstil!

Mitt barns skola är väl övre medelklass i stort sett och det är stor variation på kläder. En del barn har mest ärvda kläder och second hand och andra har mer polarn & pyret, lite prydligare stil. Något som betonas är att kläderna inte är särskilt viktiga, utan det viktigaste är vad man gör och hur man är. Man lägger inte ner mycket pengar på kläder utan mer på fritidsintressen, resor, sommarläger och så vidare. Kläder skulle jag säga är det som är minst intressant att lägga ner stora pengar på. Så länge man är hel och ren och kan leka fritt i skolan. 

• Anonym (Kläder)

Sydda kläder hos en sömmerska eller ärvda kläder dvs klänninga, blusar, kjolar ifrån sin mamma, mormor, farmor. Inte så mycket flashiga märken. Om det är flashiga märken ska de inte vara synliga.

• Anonym (Jobbar i orten)
    Anonym (olika) skrev 2020-03-31 09:46:24 följande:

Stressa inte över kläderna! 

Dina barn är välkomna till skolan, precis som de är. De hittar sin stil och kommer att tala om för er vilka kläder de önskar sig så småningom. 

Femåringar dömer knappast varandra på grundval av klädstil!

Mitt barns skola är väl övre medelklass i stort sett och det är stor variation på kläder. En del barn har mest ärvda kläder och second hand och andra har mer polarn & pyret, lite prydligare stil. Något som betonas är att kläderna inte är särskilt viktiga, utan det viktigaste är vad man gör och hur man är. Man lägger inte ner mycket pengar på kläder utan mer på fritidsintressen, resor, sommarläger och så vidare. Kläder skulle jag säga är det som är minst intressant att lägga ner stora pengar på. Så länge man är hel och ren och kan leka fritt i skolan. 

Jag håller inte med dig, och det kanske är det som skiljer övre medelklass och medelklass åt. Man lägger ner pengar på allt, kläder, resor, fritidssysselsättningar, och allt annat som syns.

Min 6-åring har bra koll på vad som är rätt vad gäller märken. Han dömer inte, men uppmärksammar definitivt.
  • Anonym (?)

Vad menar du med "övre medelklassen"?

• Anonym (Hedvig)

Som någon skrev ovan. det är en väldig skillnad på vilken typ av "övre medelklass" som du menar/var skolan ligger och vilken typ av skola det är.
    Det är stor skillnad på om det är "kulturell övre medelklass" eller mer "ekonomisk övre medelklass", tänk journalister och kulturarbetare på Södermalm resp. bankmänniskor, advokater och ingenjörer från city/Solsidan för att hårdra det. Andra övre medelklass yrken som läkare, universitetsfolk etc kan placeras in lite varstans på skolan beroende på hur de själva definierar sig. Om du tänker på Solsidan så är Mickan övre ekonomisk medelklass medan Mia Skäringers karaktär Anna mer kulturell övre medelklass (nu vet jag ju inte riktigt hur mycket pengar de skall påstås ha, men inriktningen om du förstår hur jag menar).

"Kulturell övre medelklass" (jfmr ex Greta Thunbergs föräldrar, en världsberömd operasångerska, och Alice Bah Kunkhe) för dessa är det status och viktigt att signalera att pengar inte är viktigt, tvärtom, det är viktigt att signalera att man förstår sig på hållbarhet, klimat, vikten av second hand och om man köper något så är det ganska neutralt i färgskala och snitt så det håller länge (för barnkläder tänk Polarn & Pyret), men dessa kan mycket väl också köpa fem-pack tights på h & m för en billig penning någon enstaka gång, men det dessa människor är stolta över är den där klänningen de sytt till sin dotter av en gammal köksgardin de hittat på myrorna. Dessa barn går ofta också i någon skola med någon special kulturinriktning. 

"Ekonomisk övre medelklass". här är det neutrala klassiska kläder med märken som gäller, fast märkena är inte jättesynliga utan kanske bara en liten liten "plupp" som man inte ser om man inte själv känner till märket. Du hittar inga märkeskopior, tänk mer Bianca Ingrosso eller Therese Lindgren.

Gemensamt för båda grupperna är att kläder inte skall "synas" om man inte redan i förväg vet vad de signalerar.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Hedvig) skrev 2020-03-31 10:27:58 följande:

Som någon skrev ovan. det är en väldig skillnad på vilken typ av "övre medelklass" som du menar/var skolan ligger och vilken typ av skola det är.

Det är stor skillnad på om det är "kulturell övre medelklass" eller mer "ekonomisk övre medelklass", tänk journalister och kulturarbetare på Södermalm resp. bankmänniskor, advokater och ingenjörer från city/Solsidan för att hårdra det. Andra övre medelklass yrken som läkare, universitetsfolk etc kan placeras in lite varstans på skolan beroende på hur de själva definierar sig. Om du tänker på Solsidan så är Mickan övre ekonomisk medelklass medan Mia Skäringers karaktär Anna mer kulturell övre medelklass (nu vet jag ju inte riktigt hur mycket pengar de skall påstås ha, men inriktningen om du förstår hur jag menar).

"Kulturell övre medelklass" (jfmr ex Greta Thunbergs föräldrar, en världsberömd operasångerska, och Alice Bah Kunkhe) för dessa är det status och viktigt att signalera att pengar inte är viktigt, tvärtom, det är viktigt att signalera att man förstår sig på hållbarhet, klimat, vikten av second hand och om man köper något så är det ganska neutralt i färgskala och snitt så det håller länge (för barnkläder tänk Polarn & Pyret), men dessa kan mycket väl också köpa fem-pack tights på h & m för en billig penning någon enstaka gång, men det dessa människor är stolta över är den där klänningen de sytt till sin dotter av en gammal köksgardin de hittat på myrorna. Dessa barn går ofta också i någon skola med någon special kulturinriktning. 

"Ekonomisk övre medelklass". här är det neutrala klassiska kläder med märken som gäller, fast märkena är inte jättesynliga utan kanske bara en liten liten "plupp" som man inte ser om man inte själv känner till märket. Du hittar inga märkeskopior, tänk mer Bianca Ingrosso eller Therese Lindgren.

Gemensamt för båda grupperna är att kläder inte skall "synas" om man inte redan i förväg vet vad de signalerar.

Tack för ditt svar!

Här är det mer ekonomiskt det gäller.
  • Anonym (--)

Jag antar att vi i egenskap av välbetalda akademiker skulle räknas som övre medelklass. Vi har bott på två olika ställen där grannarna varit advokater, högre chefer, egenföretagare med flera anställda, professorer, läkare, civilingenjörer etc. På båda ställena har det varit hel och ren men lätt bohemisk stil som gällt. Folk var generellt inte särskilt trendkänsliga utan hade klassiska och praktiska kläder. Vissa var säkert väldigt dyra (men hade kanske hållit i 20 år), annat kom från HM. Samma för barnen, det var mycket PoP och danska barnkläder, men så länge de var hela och funktionella gick de i arv.

Tonåringar är en kategori för sig, där får man nog bara "go with the flow".

När vi bodde i ett område med mestadels vanlig medelklass upplevde jag att det var mer fokus på yta och på att jämföra sig med andra. Inte så att man skulle ha de dyraste sakerna, men man skulle ha "rätt" märken för att passa in.

• MrsPJ

Jag har ingen aning men det som slår mig är varför det är så viktigt att "smälta in"? Lär ungarna att de får ha vilken stil de vill och att ingen nånsin ska tro att de är bättre. En människa med självsäkerhet behöver inte bry sig om varken sina egna kläder eller andras. Så klä dem i självsäkerhet är mitt råd :D

Svar på tråden Hur klär sig övre medelklassen?