• Mon 30 Mar 2020 20:41
    489 visningar
    3 svar
    3
    489

    Corona och föräldrapenning

    Hej

    Jag jobbar som ssk och min chef har prata om att alla kommer att behöva jobba heltid framöver, själv har jag sedan tidigare gått ner i arbetstid eftersom mitt barn inte är åtta än (partiellt föräldraledig). Vet någon vad som gäller då?

    Kan jag fortsätta vara föräldraledig eller måste jag gå upp i heltid? Jag har verkligen ingen lust, man vet inte hur länge denna krisen kommer pågå. Är inte bered på att ge upp mycket tid med mitt barn, den kommer jag ju inte kunna få tillbaka

    Tack

  • Svar på tråden Corona och föräldrapenning
  • Mon 30 Mar 2020 20:53
    #1

    Undrar också detta

  • Mon 30 Mar 2020 21:00
    #2

    Har du kollat Vårdförbundets frågor/svar. Jag är föräldraledig (dock helt då min son bara är 3 veckor) och såg att de skrivit att föräldralediga inte kan bli inbeordrade. Tänker att något liknande kanske gäller för dig också.

  • Mon 30 Mar 2020 21:52
    #3
    +1

    Än så länge finns inget lagstöd för att arbetsgivare ska få rätt att korta ner en medarbetares föräldraledighet. Det som skulle kunna hända är att din partiella ledighet tar slut 30/6 säger vi och så missar du att söka 2 mån innan (längre i vissa kollektivavtal) så du ansöker först i maj. Då skulle du kunna få nej. Andra år hade det säkert gått bra men i år är man kanske inte lika generös.

    Jag själv sökte föräldraledigt för sommaren 2020 redan i januari vilket ju var tur så här i efterhand.

Svar på tråden Corona och föräldrapenning