• SweetJune

    Förskolan följer inte längre den pedagogiska planen, barnen bara leker fritt ute pga Coronakrisen

    Hej,

    Har två barn på förskolan. Min äldsta börjar förskoleklass till hösten. Vi tog upp på ett möte för några veckor sen att barnen sitter för mkt inne men nu sedan 10 dagar är de bara ute. Pedagogerna har sagt att det är vad folkhälsomyndigheten sagt till dem; vara ute sä mkt som möjligt. Men de gör inget med barnen, ingen pedagogisk verksamhet, ingen vila. Barnen bara leker ute på deras tråkiga innergård från det att vi lämnar tills vi hämtar. Min sons händer är jättepåverkade. Extremt torra, röda och ska man inte fortsätta pedagogiken/förberedelse inför skolan? Sjuka barn lämnas ju inte på förskolan. Minsta lilla rinnande näsa skickas hem o de andra friska barnen ska absolut inte få vara inne och fortsätta som vanligt?

    Hur ser ni på detta?

  • Svar på tråden Förskolan följer inte längre den pedagogiska planen, barnen bara leker fritt ute pga Coronakrisen
  • bullen1984

    Lägg ned säger jag bara.

    Känner flera pedagoger. De har det extremt tufft just nu. Personalbrist. Den ena berättade att de var 5 pedagoger nu av normalt 20.

    Tycker du ska vara glad att du ens kan lämna ditt barn där just nu.
    INGEN har det lätt i dessa tider, och det blir inte lättare av gnälliga föräldrar.
    Dessa människor mår inte alls bra, och de som fortfarande går till jobbet är krigare och gör så gott de kan.

    >Smörj in dina barns händer. Se till att det har bättre vantar. 

  • SweetJune

    Vi lämnar på en liten privat förskola. Pedagogerna äger förskolan, de tar ledigt hur de vill och verkar må utmärkt. Det finns för många pedagoger nu jämfört med antal barn. Så personalbrist råder det inte. Är det sagt från folkhälsomyndigheten att barnen ska vara lösa hundar hela dagarna?

  • Anonym (???)
    SweetJune skrev 2020-03-31 05:54:13 följande:

    Hej,

    Har två barn på förskolan. Min äldsta börjar förskoleklass till hösten. Vi tog upp på ett möte för några veckor sen att barnen sitter för mkt inne men nu sedan 10 dagar är de bara ute. Pedagogerna har sagt att det är vad folkhälsomyndigheten sagt till dem; vara ute sä mkt som möjligt. Men de gör inget med barnen, ingen pedagogisk verksamhet, ingen vila. Barnen bara leker ute på deras tråkiga innergård från det att vi lämnar tills vi hämtar. Min sons händer är jättepåverkade. Extremt torra, röda och ska man inte fortsätta pedagogiken/förberedelse inför skolan? Sjuka barn lämnas ju inte på förskolan. Minsta lilla rinnande näsa skickas hem o de andra friska barnen ska absolut inte få vara inne och fortsätta som vanligt?

    Hur ser ni på detta?


    Men OH Nej! Stackars barn som får leka!

    Varför ska man vara inne när det är fint väder, det är ju vår nu?

    Torra händer- smörja in så klart 
  • Anonym (???)
    SweetJune skrev 2020-03-31 06:17:16 följande:

    Vi lämnar på en liten privat förskola. Pedagogerna äger förskolan, de tar ledigt hur de vill och verkar må utmärkt. Det finns för många pedagoger nu jämfört med antal barn. Så personalbrist råder det inte. Är det sagt från folkhälsomyndigheten att barnen ska vara lösa hundar hela dagarna?


    Men om du är så missnöjd får du ju ta upp det med chefen för förskolan. 
  • Anonym (Hind)

    På vår skola är det en femtedel av barnen där. Alla andra har skickats hem. Också bara fri lek. Det är ca 2 personal på 5 barn nu, men barnen springer bara omkring ute., utan plan.

  • Anonym (Sara)

    Åh herregud människa. Om det är dom direktiv som råder nu under denna korta period i livet så sug i dig det och håll truten. Och om du nu är så himla bekymrad över den bristande pedagogiska biten så tycker jag att du kan se över om du själv hålla ditt barn hemma och bedriva det.

  • SweetJune

    Man kan väl ha den tänkta verksamheten ute? Fröknarna sitter bara och solar på en bänk hela dagarna? Har jag fel att tycka att de kan hitta på roliga saker med barnen eller ha den pedagogiska utvecklingen ute?

  • LaFontaine
    SweetJune skrev 2020-03-31 08:33:33 följande:

    Man kan väl ha den tänkta verksamheten ute? Fröknarna sitter bara och solar på en bänk hela dagarna? Har jag fel att tycka att de kan hitta på roliga saker med barnen eller ha den pedagogiska utvecklingen ute?


    På vår förskola är de också ute mycket nu, men ändå med, efter förutsättningarna, genomtänkt plan. De har haft matte utomhus, genom att leta och räkna olika saker ute och genom att mäta och jämföra saker och varandra. De har gjort hinderbanor och haft gympa och disko ute. Ibland har de målat ute på gården och nån gång tränade det bokstäver och varandras namn på ett stort ark som de tog ut. På det har de också fri lek. Barnen är indelade i olika grupper

    Senast jag pratade med dem, menade de att det var enklare att ha någon form av organiserad verksamhet och dela upp barnen i mindre grupper eftersom stämningen annars blir så uppskruvad. Dessutom menar de att det är viktigt för barnen att upprätthålla så mycket normalitet som vanligt.  Så klart är verksamheten påverkad, men de försöker verkligen!
  • Corinna2020
    LaFontaine skrev 2020-03-31 10:00:37 följande:
    På vår förskola är de också ute mycket nu, men ändå med, efter förutsättningarna, genomtänkt plan. De har haft matte utomhus, genom att leta och räkna olika saker ute och genom att mäta och jämföra saker och varandra. De har gjort hinderbanor och haft gympa och disko ute. Ibland har de målat ute på gården och nån gång tränade det bokstäver och varandras namn på ett stort ark som de tog ut. På det har de också fri lek. Barnen är indelade i olika grupper

    Senast jag pratade med dem, menade de att det var enklare att ha någon form av organiserad verksamhet och dela upp barnen i mindre grupper eftersom stämningen annars blir så uppskruvad. Dessutom menar de att det är viktigt för barnen att upprätthålla så mycket normalitet som vanligt.  Så klart är verksamheten påverkad, men de försöker verkligen!
    Är så här det ska vara! Att leka fritt ute är både utvecklande och bra - men inte i 6-10 h. Det är viktigt för barnen att få bli utmanade med uppgifter, bli sedda och bekräftade, känna gemenskap med gruppen, få vila och inte minst att känna att något är som det brukar. De äldre barnen pratar helt säkert om corona en del och en del har snappat upp alldeles för mycket. Även de yngre känner av stämningar och känslor, speciellt de som är barn till familjer som drabbats hårt av varsel, arbetslöshet, sjukdom eller oro.
  • Anonym (Mamma)

    Men herregud låt barnen vara ute och leka! Är det inte lite väl tidigt att hetsa upp sig kring pedagogiska planer i den åldern??

Svar på tråden Förskolan följer inte längre den pedagogiska planen, barnen bara leker fritt ute pga Coronakrisen