• Tue 31 Mar 2020 10:46
    407 visningar
    8 svar
    8
    407

    Gravid eller Missfall?

    Hej!


    Vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget. Kanske lite pepp, kanske lite hjälp, jag vet inte riktigt.

    Jag och min man har försökt att bli gravida i ca åtta månader nu, jag vet att vi skall räkna med att det kan ta ett år men det börjar bli lite jobbigt.

    Jag har alltid haft ganska lång menscykel. Ibland är den upp emot 45 dagar (kan lägga till att de månader den varit så lång har jag varit väldigt stressad) men de senaste månaderna har jag känt mig lugn och inte stressad. 
    Jag har hittat min ägglossning flera gånger med ägglossningstest, så jag vet att den är där. Jag brukar kunna räkna ut på ett ungefär när min mens skall komma. Den här månaden beter sig kroppen dock väldigt konstigt och jag fattar ingenting. 

    Hade min senaste mens 22a februari och hade räknat på att få min mens igen runt den 28-29 mars. Denna månaden visade alla ägglossningstest halvt positiva resultat (väldigt oklara resultat) varje gång jag testade. Vi kunde inte hitta den men hade ändå sex var annan/var tredje dag. Och helt plötsligt får jag en mensliknande blödning en vecka innan min mens skall komma, alltså den 22a mars. Jag hade inga symptomer på mens som jag brukar ha, det blöder inte i närheten av så mycket jag brukar blöda, det är tunt, brunt och ibland slemmigt och det har hållit på i ca åtta dagar nu. Jag brukar ha mens i max sex dagar. Har också en konstig, liten mensvärk hela tiden som inte släpper och det är inte heller något jag har UNDER mens utan bara innan mens i vanliga fall. 

    Har tagit två gravtest, ett den 22a mars och ett den 28e, båda visar neg. Någon som upplevt samma scenario? Ibland vill jag tro att det är en lång nidblödning men ibland är jag helt säker på att det var ett supertidigt missfall. Jag har ingen aning och är bara förvirrad. Igår ringde min bästa vän och berättade att hon var gravid och INGEN är gladare än jag såklart! Men det gör liiite ont i mage och hjärta för det är ingenting jag hellre vill just nu än att bli gravid.

    Som sagt, vet inte vad jag vill med detta. Men har inte berättat för någon att vi försöker så det känns lite ensamt i denna djungel just nu.

    Hjärta

  • Svar på tråden Gravid eller Missfall?
  • Tue 31 Mar 2020 13:21
    #1
    +1

    Förstår att det är jobbigt!

    Jag har inte upplevt exakt det som du gör, men kan berätta om hur tidigt missfall var för mig.

    Var i v 4+6 och då var det nästan som en vanlig mens, lite mer mensvärk och lite mer klumpar.

    Jag hade nidblödning också runt när jag plussade men för mig var det bara som lite fläckar.

    Det du upplevt låter som något mellanting, det är ju svårt att veta. Du kan ju alltid prova att ta ett graviditetstest om några dagar igen.

    Önskar dig lycka till!

  • Anonym (Hallå­)
    Tue 31 Mar 2020 17:35
    #2
    +1

    Har du passerat BIM o gått negativt?

  • Wed 1 Apr 2020 13:55
    #3

    Jag tror jag skulle ha förväntad mens rund den 28e mars. Alltså om jag räknat rätt är det BIM+4 idag? Gjorde gravtest igår och det var negativt.

    Pratade med en barnmorska och enligt henne är detta "helt normalt" och hon gissade på att min "riktiga" mens bör komma vilken dag som helst. Men under mina 15 år med mens har jag aldrig upplevt något sånt här.. För mig är det här långt ifrån normalt för mig men jag antar att jag får lyssna på henne.

    Blöder lika mycket fortfarande och det är fortfarande klumpar. Tar ett gravtest om någon dag igen sen får jag nog bara vänta ut det här..

  • Anonym (Hej20­)
    Wed 1 Apr 2020 14:39
    #4

    Hej! Jag kände igen mig själv i din beskrivning! Är exakt i samma sits nu! Blött i en vecka innan bim den 5/4, brunaktig blod i alla dessa dagar. Ringde gyn o hon sa att jag ska ta grav test,men vågar inte riktigt att ta det än, vill vänta lite till.

  • Anonym (Hej20­)
    Wed 1 Apr 2020 14:45
    #5

    Samtidigt så hade jag 5 dagar senare mens än beräknad. Så min sista menadg var 15/3 och jag började blöda exakt som du beskriver från 26/3 till o med idag. Men gyn sa att jag ska testa med gravtest, sen återkommer i mitten av april ang hur mensen har kommit igång och om det är normalt igen. Jag har läst mkt här på FL att många har plussat efter sånt, men tror om man nt plussar på Bim dagen då är chansen väldigt liten tyvärr. Jag har inga grav symtomer så tror nt alls att jag är gravid.

  • Anonym (Majs)
    Wed 1 Apr 2020 18:22
    #6

    Hej! Har lite tvärtom. Plussade igår morse på ÄL+14/15 cirka. Lyckan var kortvarig för lite senare på förmiddagen så började ja blöda, inga klumpar dock.. Det har fortsatt idag, men plussade starkare imorse än igår, så är väldigt förvirrad. Tyvärr misstänker jag missfall så klart...

  • Anonym (Anony­m)
    Wed 1 Apr 2020 18:34
    #7

    Låter INTE som ett missfall iaf utan en tidig mens! Om du har lite oregelbunden cykel är det ju inte särskilt oväntat heller, eller så har du en äl-blödning. Men missfall tror jag knappast.

  • Anonym (Hej20­)
    Wed 1 Apr 2020 18:38
    #8
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-01 18:34:54 följande:

    Låter INTE som ett missfall iaf utan en tidig mens! Om du har lite oregelbunden cykel är det ju inte särskilt oväntat heller, eller så har du en äl-blödning. Men missfall tror jag knappast.


    Efter jag har läst så mycket på FL om det i en vecka nu, har verkligen förstått att det behöver absolut inte vara missfall. Så oroa dig inte, ring barnmorskan låt de titta på det.
Svar på tråden Gravid eller Missfall?