• jeppzor

    A-kassa arbetsvillkor?

    Hej,

    Hur skulle ni tolka följande regel för uppfyllande av ett arbetsvillkor?

    "Du har arbetat minst 480 timmar under sex månader i rad, men då ska du ha arbetat minst 50 timmar varje månad."

    Jag blev anställt 21 oktober och är uppsagt från och med 9 april. Jag kommer alltså inte ha varit anställd sex månader men däremot kommer jag ha jobbat minst 50 timmar per månad i sju månader i följd (oktober-april).

  • Svar på tråden A-kassa arbetsvillkor?
  • jeppzor

    Tror ni jag kommer uppfylla ett arbetsvillkor och därmed ha rätt till ersättning? Jag har försökt få något vettigt svar från kundservicen på Transports A-kassa med utan framgång.

    Det jag undrar över är alltså hur man tolka "sex månader".

  • Anotherone

    Sex månader är sex månader. Finns väl inte så många sätt att tolka det på? Däremot finns dialog kring att lätta på reglerna pga Corona men hur de skrivs återstår att se.

  • jeppzor
    Anotherone skrev 2020-03-31 22:05:49 följande:

    Sex månader är sex månader. Finns väl inte så många sätt att tolka det på? Däremot finns dialog kring att lätta på reglerna pga Corona men hur de skrivs återstår att se.


    Jag funderade på det jag jobbat 21 oktober till 1 november då räknas som en månad eftersom jag kommer ha jobbat minst 50 timmar i oktober månad.
  • Anotherone
    jeppzor skrev 2020-03-31 22:11:36 följande:

    Jag funderade på det jag jobbat 21 oktober till 1 november då räknas som en månad eftersom jag kommer ha jobbat minst 50 timmar i oktober månad.


    Den erfarenhet jag har säger att alla kraven behöver vara uppfyllda separat. Enda sättet att få svar är att du ber om ett arbetsgivarintyg som visar all arbetad tid och skicka in det för utredning.
  • Solli

    Du kan få ersättning från Alfakassan utan krav på tidigare medlemskap med ett belopp på högst 395 SEK under förutsättning att du jobbat 40/v.

    Efter ett års medlemskap får du full ersättning enl a-kassa reglerna.

    Tror att du kan tillgodoräkna de månader du varit med i annan A-kassa.

    När du anmält dig som arbetslös på arbetsförmedlingen behöver du inte skicka in någon aktivitetsrapport förrän senast 14 Juli, och det för Juni månad.

    Detta på grund av Coronaviruset.

  • jeppzor

    Tack för svar. Problemet är inte att jag inte varit medlem tillräckligt länge i a-kassan utan att jag kommer ha varit anställd i fem månader och tre veckor och inte sex månader. Jag kommer däremot ha jobbat minst 50 timmar i sju på varandra följande månader.

    Det enda sättet att få någon klarhet blir väl när jag skickar inte min ansökan. Jag har dessutom en tidigare ersättningsperiod som blev beviljad för över ett år sedan som jag inte vet om jag fortfarande kommer hoppa tillbaka till.

  • Alexi83
    jeppzor skrev 2020-03-31 21:38:42 följande:

    Hej,

    Hur skulle ni tolka följande regel för uppfyllande av ett arbetsvillkor?

    "Du har arbetat minst 480 timmar under sex månader i rad, men då ska du ha arbetat minst 50 timmar varje månad."

    Jag blev anställt 21 oktober och är uppsagt från och med 9 april. Jag kommer alltså inte ha varit anställd sex månader men däremot kommer jag ha jobbat minst 50 timmar per månad i sju månader i följd (oktober-april).


    Minst 480h under ex månader, minst 50 timmar per månad. Finns inte något att tolka. Har du inte jobbat 480h under 6 månader så uppfyller du inte kraven.
  • Alexi83
    jeppzor skrev 2020-03-31 22:28:00 följande:

    Tack för svar. Problemet är inte att jag inte varit medlem tillräckligt länge i a-kassan utan att jag kommer ha varit anställd i fem månader och tre veckor och inte sex månader. Jag kommer däremot ha jobbat minst 50 timmar i sju på varandra följande månader.

    Det enda sättet att få någon klarhet blir väl när jag skickar inte min ansökan. Jag har dessutom en tidigare ersättningsperiod som blev beviljad för över ett år sedan som jag inte vet om jag fortfarande kommer hoppa tillbaka till.


    Hur får du till att du obbat minst 50h i 7 månader om du enbart har varit anställd i knappt 6 månader?
  • jeppzor
    Alexi83 skrev 2020-03-31 22:31:29 följande:

    Hur får du till att du obbat minst 50h i 7 månader om du enbart har varit anställd i knappt 6 månader?


    Blev anställd och började jobba 21 oktober. Alltså minst 50 timmar i oktober, november, december, januari, februari, mars. Sen slutar min anställning 9 april så jag kommer ha jobbat mer än 50 timmar i april också.

    Men jag ska alltså räkna 21 oktober-21 november som en månad? Eller börjar jag räkna först från 1 november som min första månad?
  • jeppzor
    Solli skrev 2020-03-31 22:53:05 följande:

    Du räknar från 21 Okt till 20 Nov.


    På killen jag pratade med på A-kassan lät det som att jag räknade 21 oktober-30 oktober som en månad förutsatt att jag hade jobbat minst 50 timmar. Likadant med det jag kommer jobba i april fram till 9 april när min anställning slutar. Så jag kommer alltså kunna räkna det som att jag jobbat sju månader trots att jag inte ens varit anställd i sex. Det var goda nyheter eftersom jag då borde uppfylla ett arbetsvillkor.
Svar på tråden A-kassa arbetsvillkor?